BasBQ
Beef en Steak

Sweet ribs

Danmark

Sprokkelaar
Berichten
29
Gisteren geglaceerde ribs gemaakt, is vrij zoet maar een paar keer per jaar toch wel erg lekker.
Kwam er achter dat ik niet zo veel foto's had die scherp waren maar denk dat het zo ook wel over komt ...


Eerst de ribben in de rub zetten en dan een uurtje laten stomen boven wat water in de grill. Ik heb hier van gisteren geen goede foto van dus dit is van een andere dag  :-[ Door het stomen wordt het vlees erg mals, kijk uit dat de grill niet te warm wordt en het vlees niet te veel gaart. Halverwege de ribs omdraaien en eventueel wat water bijvullen.

Rub, per 100 gram suiker:
1 theelepel zwarte peper
2 theelepels paprika poeder
1 theelepel kerry poeder
1/2 theelepel fijn zout


rubb.jpg

Ribs in de rub


scaled.php

het stomen, sorry voor de afwijkende foto


Na een uur de ribs uit de barbecue halen en rondom insmeren met een dun laagje sauce.

'Gl?sels' BBQ sauce
2 dl ketchup
2 dl bruine suiker
3 teentjes knoflook
4 eetlepels teriyakisauce
3 eetlepels sweet chili sauce
naar eigen inzicht eventueel aanvullen met tabasco, hot chilisauce, zout en peper


Ze hoeven niet per se van de grill maar dit is een mooi moment om even snel een tussendoortje te maken om de ergste honger te stillen, kip gewikkeld in bacon en gerold in 'Alabama's Secret Rub'  ;) (is met paprika en een beetje pittig)


godtbid.jpg

waren op voordat ik een foto van het resultaat kon maken  ;D

Dan de ribs weer terug:

pgrillen.jpg

op de grill vaak keren en bijsmeren, door al het suiker glaceert de sauce. Ik heb ze hier direct op de grill liggen maar ze kunnen ook in een rack.


pbordet.jpg

op tafel


resultatet.jpg

en het resultaat  :)


Zelf vind ik dit lekker samen met gebakken (in de grill natuurlijk) aardappels en een goede salade (of coleslaw).
 
Dat ziet er heerlijk uit. Mooie glimmende ribben: ik ben er dol op!
 
Die glimmen als een gelakte hondekeutel in de maneschijn, lekker hoor!
 
Mooie ribjes zeg!!
 
Zeker mooie ribjes
 
lekkere ribbels heb je weer gemaakt
 
Hoelang leg jij deze ribs in de rub? En gaat door het stomen de rub er weer niet af?
 
Frits zei:
Die glimmen als een gelakte hondekeutel in de maneschijn, lekker hoor!

Die uitdrukking (en dat gerecht ;) ) kende ik nog niet  ;D

Dominique, denk dat de ribs een uurtje in de rub hebben gestaan. Had ze 's middags pas gekocht, als ik ze al had gehad had ik het waarschijnlijk 's ochtends al gedaan en ze rustig laten staan. Vind het zelf altijd wel lekker om alles al klaar te hebben staan als je de barbecue start maar weet niet of het in dit geval voor het vlees veel uit maakt?

Met het stomen valt een deel er wel vanaf inderdaad, heb expres die oude foto er ook bij gedaan omdat daar te zien is hoe de rub al om het vlees hecht. Zorg dat er altijd wat water in de schaal eronder zit want de aangekoekte suiker die je anders er in krijgt is niet makkelijk schoon te maken ... Bij het keren van de ribs doe ik nog wat rub op de nieuwe bovenkant zodat er toch een egaal laagje ontstaat.
 
Lekkere ribs denk ik, ik kan de foto's niet zo goed zien door de weerkaatsing van het licht hier  ;) ;)
 
zo zie ik ze graag !!! lekkerr
 
Terug
Bovenaan Onderaan