BasBQ
Beef en Steak

Stopbus

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
855
Heren dames van dit edele genootschap... nu ik ook de smaak van het zelf worstenmaken te pakken heb begin ik me te ergeren aan het vullen van de darmen met de foodprocessor... het kost erg veel moeite om het stugge plakkerige deeg door dat smalle halsje te krijgen... dus ben ik me aan het verdiepen in een andere manier van vullen b.v. Met een stopbus..

Heb al zitten kijken om zoiets zelf te maken, maar er zitten veel mitsen en maren aan ivm voedselveiligheid. Maar als ieman een gouden tip heeft hoe zoiets te maken is hij welkom..

De andere optie is een stopbus kopen, heb al op meni site gekeken ook bij onze forum sponsor, maar ik zie veel dezelfde ontwerpen en toch nogal wat prijsverschil tussen de vele opties, van de Kitchener tot de LEM of de Beefketal... ook op ebay vind ik het een en ander, helaas sturen ze niet altijd nasr NL...

Dus mijn vraag aan jullie, wat gebruiken jullie om worst te stoppen, welk merk, wat zijn de voor en tegens.. waar moet ik op letten.......
 
Beeketal stopbus.

http://www.beeketal.de/fleischereiausstattung/wurstfueller/beeketal-churros-maschine-wurstfueller-5l-bt05-standard-inkl-edelstahl-churros-platte/a-534/

Betaalbaar en goede kwaliteit. Ik heb deze nu 3 jaar en tot nu toe bijna perfect en nooit problemen mee gehad.
Enige is dat als ik opnieuw een stopbus moet kopen voor kleine hoeveelheden, ik waarschijnlijk voor een liggende model zou gaan. Dit omdat bij het verticale model een hoop worstdeeg achterblijft (pakweg 150-200gr) in de bocht van de cilinder naar de vul buis. Ik kan me indenken dat als je 10kg worst maakt dat dit te verwaarlozen is, maar op 2kg is dat best een hoop wat achterblijft. Dan moet je weer gaan klooien met nat oud brood om het restant er alsnog uit te krijgen.
 
DanBras zei:

Deze heb ik ook, ik ben redelijk tevreden. Hij werkt goed, en is goed schoon te maken.
Wel zet ik em met twee lijmklemmen vast op de werkbank omdat hij anders gaat wandelen. Ook heb ik al regelmatig de zwengel tegen m'n kaak gehad, te ding komt op druk en heeft een soort terugslag (denk dat je daar niet aan ontkomt). Grootste nadeel vind ik dat ie scheef trekt. Ik moet de vulbus fixeren met een metalen kebabpen, zodat hij niet scheef in de houder komt als de boel.op spanning komt. Daardoor heb ik iets lekkage aan de bovenkant, waardoor er worstdeeg langs de aandrukschijf komt.
Misschien een kwestie van je krijgt waarvoor je betaalt maar ik vond 180? toch ook al wel geld...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik heb er een van vidaxl.... een (mis)koopje. Vullen gaat goed en snel, maar het schoonmaken is een crime  :-S

chckstrk zei:
Ook heb ik al regelmatig de zwengel tegen m'n kaak gehad, te ding komt op druk en heeft een soort terugslag (denk dat je daar niet aan ontkomt). Grootste nadeel vind ik dat ie scheef trekt. Ik moet de vulbus fixeren met een metalen kebabpen, zodat hij niet scheef in de houder komt als de boel.op spanning komt. Daardoor heb ik iets lekkage aan de bovenkant, waardoor er worstdeeg langs de aandrukschijf komt.
Welke overbrenging gebruik je? Als ik het goed zie, heeft de Beeketal ook 2 snelheden. Ik heb de slinger ook al eens teruggekopt omdat deze nog op het grote verzet zat...  @-)
 
Is dit niks?

https://www.maximakitchenequipment.com/nl/worstenvuller-3l-verticaal-rvs-4-vulbuizen.html

maxima-worstenvuller-3l-verticaal-rvs-4-vulbuizen.jpg


Kost normaal ?119,79 maar ze hebben nu een 10% kortings actie dus is pijst is nu ?107,81. De verzendkosten zijn ook een stuk lager dan bij Beeketal.

Geen aandelen, maar wel een tevreden klant ;)
 
Ik heb wel eens gehoord van iemand die een gesteriliseerde kitspuit gebruikte. Hij gebruikte dan lege siliconenkokers. Weet niet of het een grap was maar het is in elk geval de goedkoopste optie die genoemd wordt  :D :D :D :D
 
chckstrk zei:
Ook heb ik al regelmatig de zwengel tegen m'n kaak gehad, te ding komt op druk en heeft een soort terugslag (denk dat je daar niet aan ontkomt). Grootste nadeel vind ik dat ie scheef trekt. Ik moet de vulbus fixeren met een metalen kebabpen, zodat hij niet scheef in de houder komt als de boel.op spanning komt. Daardoor heb ik iets lekkage aan de bovenkant, waardoor er worstdeeg langs de aandrukschijf komt.
Deze problemen herken ik totaal niet.

Dat van die zwengel kan ik niet verklaren, maar i.c.m. met het probleem van het scheeftrekken en lekken, vraag ik me af of je de siliconenring niet verkeerd om hebt zitten op je aandrukschijf. Deze kan er nl. maar op ??n manier goed op (met de overlappende rand naar beneden toe).
 
richard0501 zei:
Ik heb ook een beeketal 3 liter, maar ik vind hem echt ideaal!, nooit geen problemen mee gehad.

Dat is raar, de mijne geeft nooit problemen! ;)
 
iemand ervaring met een horizontale stopbus?

lijkt me wat stabieler, en wellicht wat makkelijker bij alleen werken, puls je hebt minder deeg wat achterblijft in je stopbus.
 
DanBras zei:
chckstrk zei:
Ook heb ik al regelmatig de zwengel tegen m'n kaak gehad, te ding komt op druk en heeft een soort terugslag (denk dat je daar niet aan ontkomt). Grootste nadeel vind ik dat ie scheef trekt. Ik moet de vulbus fixeren met een metalen kebabpen, zodat hij niet scheef in de houder komt als de boel.op spanning komt. Daardoor heb ik iets lekkage aan de bovenkant, waardoor er worstdeeg langs de aandrukschijf komt.
Deze problemen herken ik totaal niet.

Dat van die zwengel kan ik niet verklaren, maar i.c.m. met het probleem van het scheeftrekken en lekken, vraag ik me af of je de siliconenring niet verkeerd om hebt zitten op je aandrukschijf. Deze kan er nl. maar op ??n manier goed op (met de overlappende rand naar beneden toe).

Jep dat doe ik wel. Ik zal volgende keer eens een filmpje schieten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
vogels zei:
iemand ervaring met een horizontale stopbus?

lijkt me wat stabieler, en wellicht wat makkelijker bij alleen werken, puls je hebt minder deeg wat achterblijft in je stopbus.
Ja heb ik wel eens mee gewerkt. Werkt ook goed, het nadeel is dat zo'n bus een heel groot deel van je werkblad in beslag neemt, en je dus minder plek hebt voor je worst.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nee. Niet jaloers.
 
Lowietje72 zei:
Gelukkig geen ruimte voor zo'n mooie stopbus.

Ik heb nog een zolder. Dat is de pest..... over luxe problemen gesproken. Ik word hier dus ENORM kooplustig van, zie mezelf al kilo's worst draaien. Echt.
 
vogels zei:
Kogel is door de kerk, vandaag deze binnen gekregen:

Eerste indruk, degelijk en stevig... maar inderdaad een grote pijp eraan waar wel wat worstdeeg kan blijven zitten... ben benieuwd of je dat er met boterhammen en of lucht doorgeperst krijgt.

Anders nog even iets op verzinnen...
Burgers, ook lekker....  ;)
 
Ceriel zei:
vogels zei:
Kogel is door de kerk, vandaag deze binnen gekregen:

Eerste indruk, degelijk en stevig... maar inderdaad een grote pijp eraan waar wel wat worstdeeg kan blijven zitten... ben benieuwd of je dat er met boterhammen en of lucht doorgeperst krijgt.

Anders nog even iets op verzinnen...
Burgers, ook lekker....  ;)

Dat, of gewoon het restant in de vriezer voor een volgende batch


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik heb 2 partners in crime gevonden. Hij gaat vandaag dus in de bestelling! Woop woop! =))
 
Trouwens, een vraagje. Als die pijp nu zo lang is, dan kun je er toch een stuk vanaf zagen? Wel genoeg overhouden om de darm op te schuiven natuurlijk, maar de rest eraf rossen? Of is dat niet mogelijk?
 
Terug
Bovenaan Onderaan