BasBQ
Beef en Steak

Stoofvlees met bier op de Windmill stove

 
 

Viola

Stoker
Berichten
325
Vandaag voor het eerst mijn nieuwe dutch oven uitgeprobeerd. Verjaarscadeau van vrienden die het al helemaal zagen zitten om aan te schuiven voor allerlei lekkere stoofpotjes. Ik had hem al even staan maar het was er nog niet van gekomen om hem in gebruik te nemen. Nu met de (ook nieuwe) Windmill stove gelijk maar in het diepe gesprongen en een flinke pan met stoofvlees gemaakt.
Begonnen met 2,5 kilo riblappen te roken op 100 graden met eiken en beuken. De pan er na een tijdje ook in gezet om alvast een beetje op temperatuur te komen. Na 2 uurtjes het vlees eraf en in stukken gesneden.
Stove voorzien van briketten en de pan erop. Kilootje uien aanzetten en 2 grote flessen Kapittel Prior erbij. Toen alles lekker kookte het vlees met wat kruiden, boterhammen, mosterd en appelstroop erbij.
Aangezien ik eigenlijk alleen maar mijn rookoven gebruik en hierin volledig op hout stook ben ik niet zo thuis in het werken met briketten en kolen. Het was dus een beetje proberen en hoelang blijven die briketten eigenlijk warm? 🤔
In de gebruiksaanwijzing van de dutch oven stond een aantal van circa 25 briketten genoemd om de oven warm te houden dus dat was wel een indicatie maar ja de ene briket is de andere niet. Lekker prutsen dus. Ik denk dat ik volgende keer iets betere briketten moet nemen want deze gaven heel veel as en langer dan een uur of 2 bleven ze niet branden dus daar is nog wel wat te verbeteren. Ik zag dat er op dit forum heel veel discussies over te vinden zijn dus daar ga ik nog wel eens naar kijken.
Nadat de boel een uurtje of 3 had geprutteld viel het vlees lekker uit elkaar en hebben we de frietpan aangezet. Vandaag heb ik op de schoonfamilie geoefend maar dit kan ik mijn vrienden best voorzetten, daar worden ze vast wel blij van. Trouwens stoofvlees is ernstig niet fotogeniek, sorry daarvoor 😁.

374FB6BF-86F1-4DEF-99F5-4E7860FF17FD.jpeg


1DDF3F78-0C2C-4242-A996-40720F3E63C4.jpeg


A61C094F-A3FA-4BEF-9B48-9850502293B8.jpeg


D703D907-E2EB-4E23-BC16-F4B4F740EF59.jpeg


ED454FD5-C98E-4CEA-AAE4-EA2ED06E93F9.jpeg


F2FCB5F8-C6CF-4A13-9FCA-D1684F95BBD5.jpeg


86EC3232-73E2-4A56-80E9-F58B686D04B8.jpeg
 
Wat een gaaf apparaat is dat zeg! Mega.

Stoofpotje ziet er lekker uit. 😎
 
Fijne aftrap met de stove.
Zelf dit weekend ook nog gebruikt en heerlijk gesmuld van in de stove gestoofde pork steaks.
Geweldig ding!
 
Ziet er goed uit hoor. Stoofpotjes zijn idd niet echt fotogeniek maar dat maakt het er niet minder lekker op.

Sjiek apparaatje die stove, maar die andere rookoven die op de foto staat staat ook nog op mijn verlanglijstje



Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
 
Lekker stoofpotje is dat geworden. Met bier en rook is het altijd succes verzekerd top.

Qua briketten. Waren het kokos briketten of gewone super/bouwmarkt briketten. De ecobrasa briketten staan heel goed aangeschreven voor dit soort apparaten.
 
Lekker stoofpotje is dat geworden. Met bier en rook is het altijd succes verzekerd top.

Qua briketten. Waren het kokos briketten of gewone super/bouwmarkt briketten. De ecobrasa briketten staan heel goed aangeschreven voor dit soort apparaten.
Het waren gewone briketten van de Makro, inderdaad maar een zakje Ecobrasa bestellen voor de volgende sessies, dat zal vast wel schelen 😁.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Afgelopen weekend nog gewone Lidl briketten gebruikt in de stove. tweeënenhalf uur prima geprutteld daarmee. Ik heb nog briketten moeten verwijderen omdat de DO wel erg hard stond te stomen 🙃
 
Afgelopen weekend nog gewone Lidl briketten gebruikt in de stove. tweeënenhalf uur prima geprutteld daarmee. Ik heb nog briketten moeten verwijderen omdat de DO wel erg hard stond te stomen 🙃
Had je ze ook op de deksel liggen van de do? ik had er een behoorlijke lading as op liggen na een tijdje.
 
Nee geen kooltjes op de deksel alleen in de Stove. Wel eerst aangemaakt in de bbq.
 
Lekker stoofpotje, had ik wel gelust. :)
 
Lekkere ketel met een prima gerecht. Genieten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan