BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me, September 2013: Thaise kipsat? met komkommersalade

 
 

JohanD

Stoker
Berichten
344
Hierbij mijn bijdrage voor Steven & Me.

Het recept komt uit het boek "Culinair Barbecue?n", pagina 257. Er zijn al diverse sat? gerechten gepost onder "Steven & Me", dus waarom nog ??n? Reden is dat ik sat? heerlijk vind, het is redelijk simpel te maken en als er bezoek is, altijd een succes als je afwijkt van de standaard AH sat?.

Het recept:

Ingredi?nten:

Sat? stokjes:
- 500 gr. kipfilet
- 2 eetlepels suiker
- 2 teentjes knoflook, uit de pers
- 1 stengel citroengras (of 2 reepjes citroenschil), fijngehakt
- 1 Thaise rode peper of jalapeno peper
- 2? theelepel korianderpoeder
- 1 theelepel kurkuma (koenjit)
- 1 theelepel zwarte peper
- 175 ml. ongezoete kokosmelk of volle room
- 3 eetlepels Thaise vissaus (Nam Plaa) of sojasaus
- 3 eetlepels limoensap
- 3 eetlepels gehakte, verse koriander (voor de garnering)

Verder benodigd:

- Circa 32 kleine bamboespiesen, 1 uur in koud water geweekt

Pindasaus:

- 2 eetlepels plantaardige olie (archa?de olie of olijfolie)
- 3 teentjes knoflook, uit de pers
- 1 tot 3 rode Spaanse of Jalapeno-pepers, zaadjes verwijderd en fijngesneden
- 1 eetlepel fijngesneden gemberwortel (geschild)
- 2 kleine sjalotten, fijngesneden
- 150 ml. Grove pindakaas
- 325 ml ongezoete kokosmelk
- 3 eetlepels fijngehakte verse koriander
- 3 eetlepels Aziatische vissaus of sojasaus, eventueel meer naar smaak
- 1 eetlepel limoensap
- 1 eetlepel bruine suiker
- 1? theelepel gemalen koriander (Ketoembar)
- 1 theelepel zwarte peper

Komkommer salade:

- 1 komkommer
- 60 gr. suiker
- 1 teentje knoflook, uit de pers
- 1 theelepel zeezout
- 1 theelepel zwarte peper
- 60 ml. Azijn
- 1 fijngehakte rode ui
- 3 eetlepels fijngehakte verse koriander
- Eventueel 2 eetlepels fijngehakte geroosterde pinda?s

Bereiding:

Sat?saus:

Verhit de olie in een wok of steelpan met anti aanbaklaag. Voeg de knoflook, rode peper, gember en sjalotjes toe en fruit deze diep goudbruin (circa 4 minuten boven matig vuur). Zet het vuur laag en laat de knoflook en sjalotjes even karameliseren.  Roer de pindakaas hier door heen en verhit het geheel circa 1 minuut. Voeg nu de rest van de ingredi?nten toe en laat de saus enkele minuten (3-5 minuten) al roerend zachtjes koken. Proef af en toe en voeg naar smaak nog wat water, limoensap of bruine suiker toe. Als de saus te dik is, voeg dan wat water toe.
Doe de saus in schone potten, deze kan goed in de koelkast bewaard worden. Het is lekker om deze minimaal 5 dagen voorafgaand aan gebruik in de koelkast te bewaren.

Sat? stokjes:

Snij de kipfilet in dunne lange repen en rijg deze aan de bamboespiesen.
Doe de suiker, knoflook, citroengras (of schil), spaanse peper, korianderpoeder, kurkuma en peper in een vijzel en stamp alles tot een geurige pasta. Als je niet in bezit bent van een vijzel kan je de ingredi?nten ook fijnstampen in een mengkom met de achterkant van een pollepel. Roer nu de vissaus, kokosmelk en het limoensap door de pasta.
Leg de sat?spiesen op een bord, zodanig dat het lege deel van de spiesen hoger ligt als het kippenvlees en giet de marinade over het vlees. Laat het geheel afgedekt minimaal 20 minuten marineren in de koelkast. Draai tijdens het marineren de stokjes nog 1 ? 2 maal om.

Maak de barbecue gereed voor direct grillen op hoge temperatuur en laat hem goed op temperatuur komen. Olie het rooster in en leg de sat?stokjes boven de gloeiende kolen. Bescherm het lege deel van de stokjes door hier een stuk aluminiumfolie onder te leggen, zo verbranden ze niet
Gril de kipsat? circa 1-2 minuten per kant. Serveer de kipsat? met een kommetje pindasaus.

Komkommer-salade:

Was de komkommer en schil hem grof. Er mogen stukjes schil blijven zitten. Snij de komkommer over de lengte doormidden en verwijder de zaadjes met een lepel. Snij de komkommer in blokjes van 1? cm.
Doe de suiker, knoflook (geperst), zout en peper in een kom en pureer dit met de achterkant van een lepel. Voeg de azijn en 60 ml water toe en roer tot de suiker en het zout zijn opgelost. Voeg de in blokjes gesneden komkommer, de ui en de koriander toe en roer alles goed door elkaar. Proef en voeg eventueel zout en suiker bij. Bestrooi eventueel met de fijngehakte pinda?s en serveer meteen.

Het geheel is lekker bij gebakken aardappeltjes.
 
gebakken aardappeltjes volgens authentiek thais recept?
vast ook lekker met jasmijnrijst  ;)
 
Leuk, maak weinig sate op de Q, dus een keer als maand recept is deze best wel welkom  ;D
 
Dat ziet er goed uit dit ga ik zeker proberen na mijn vakantie binnenkort.
 
Chef Martin zei:
Mooi compleet recept.
Deze ga ik zeker maken! Maar denk niet dat dit gaat lukken deze vakantie. Zit in Duitsland momenteel en veel ingredi?nten zijn daar niet/slecht te krijgen.
Pindasaus of pindakaas bijvoorbeeld is niet echt iets waar Duitsers dol op zijn :(

als je echt die hard tijd en zin hebt, kun je saus maken van pinda's... wel extra lekker!
 
Marieken zei:
Chef Martin zei:
Mooi compleet recept.
Deze ga ik zeker maken! Maar denk niet dat dit gaat lukken deze vakantie. Zit in Duitsland momenteel en veel ingredi?nten zijn daar niet/slecht te krijgen.
Pindasaus of pindakaas bijvoorbeeld is niet echt iets waar Duitsers dol op zijn :(

als je echt die hard tijd en zin hebt, kun je saus maken van pinda's... wel extra lekker!

Dat zet me wel aan het denken! :D
Zal het recept nog eens rustig bestuderen om te kijken of t haalbaar is
 
Marieken zei:
gebakken aardappeltjes volgens authentiek thais recept?
vast ook lekker met jasmijnrijst  ;)

Ik doe de gebakken aardappeltjes in een grilmand op de Q. Gemengd met wat olijfolie, knoflookpoeder, uienpoeder en Thaise vissaus. Zal vast geen origineel Thais recept zijn maar het is wel erg lekker.  ;)
 
Chef Martin zei:
Marieken zei:
Chef Martin zei:
Mooi compleet recept.
Deze ga ik zeker maken! Maar denk niet dat dit gaat lukken deze vakantie. Zit in Duitsland momenteel en veel ingredi?nten zijn daar niet/slecht te krijgen.
Pindasaus of pindakaas bijvoorbeeld is niet echt iets waar Duitsers dol op zijn :(

als je echt die hard tijd en zin hebt, kun je saus maken van pinda's... wel extra lekker!

Dat zet me wel aan het denken! :D
Zal het recept nog eens rustig bestuderen om te kijken of t haalbaar is

ik weet niet hoe je er op je vakantie in duitsland bij zit, maar zonder een keukenmachine of iets om die pinda's mee te verpulveren lijkt het me wel een hels karwei hoor ;) met een keukenmachine daarentegen is het een eitje. pinda's erin, en blenden met water (of melk, of kokosmelk etc) tot je de dikte mooi vind, naar keuze glad of nog met herkenbare pinda.
het zal ook wel in een vijzel kunnen natuurlijk...
 
Neem jij je Magi-mix niet mee op vakantie dan Marieken? Nou ja zeg.... ;)
 
Dominique zei:
Neem jij je Magi-mix niet mee op vakantie dan Marieken? Nou ja zeg.... ;)

die neem ik niet mee, dat eet allemaal ruimte voor potenti?le souvenirs...  ;)
 
Marieken zei:
Chef Martin zei:
Marieken zei:
Chef Martin zei:
Mooi compleet recept.
Deze ga ik zeker maken! Maar denk niet dat dit gaat lukken deze vakantie. Zit in Duitsland momenteel en veel ingredi?nten zijn daar niet/slecht te krijgen.
Pindasaus of pindakaas bijvoorbeeld is niet echt iets waar Duitsers dol op zijn :(

als je echt die hard tijd en zin hebt, kun je saus maken van pinda's... wel extra lekker!

Dat zet me wel aan het denken! :D
Zal het recept nog eens rustig bestuderen om te kijken of t haalbaar is

ik weet niet hoe je er op je vakantie in duitsland bij zit, maar zonder een keukenmachine of iets om die pinda's mee te verpulveren lijkt het me wel een hels karwei hoor ;) met een keukenmachine daarentegen is het een eitje. pinda's erin, en blenden met water (of melk, of kokosmelk etc) tot je de dikte mooi vind, naar keuze glad of nog met herkenbare pinda.
het zal ook wel in een vijzel kunnen natuurlijk...

Ik zit er op vakantie heerlijk bij Dominique. Douche, ligbad, sauna, vaatwasser en open haard in huis. Verder groot zwembad op loopafstand.
Je raadt het al Centerparcs :D
Maar helaas geen keukenmachine, vijzel o.i.d. en ook een aantal ingredi?nten wat lastiger te verkrijgen hier. Schuif m op voor als we weer thuis zijn ;)
 
Zeg ik niks, krijg ik nog de schuld.... Het was Marieken hoor, ik zei niks, he le maal niks whoehaaaa!

Heerlijk zo'n luxe huisje van Center Parcs, lijkt me echt tof, geniet maar lekker. Fijne vakantie hoor, dat dan weer wel ;)
 
Marieken zei:
Dominique zei:
Neem jij je Magi-mix niet mee op vakantie dan Marieken? Nou ja zeg.... ;)

die neem ik niet mee, dat eet allemaal ruimte voor potenti?le souvenirs...  ;)

Het is dat we tegenwoordig een kleinere auto hebben, anders zou ik driekwart van mijn keukenspullen meesjouwen. Ik heb ook nog getracht een dakkoffer naar binnnen te l*llen, is nog niet gelukt....Maar idd op de terugreis is de auto altijd voller dan op de heenreis, ik ga met een boodschappenlijst in de ifoon op vakantie ;)
 
Riep iemand sateh (zei spuit 11)?  :p
Ga serieus proberen dit keer mee te doen.
 
DanBras zei:
Riep iemand sateh (zei spuit 11)?  :p
Ga serieus proberen dit keer mee te doen.
Je kan het Danny, je kan het. Heb je wel eens sateh gemaakt/ gegeten? Best lekker hoor!  =)) =)) ( voor de newbies hier, Danny is de satehheld van het genootschap)
 
DanBras zei:
Riep iemand sateh (zei spuit 11)?  :p
Ga serieus proberen dit keer mee te doen.

nee nee, geen sateh, satay!  :p

is er ook een sataykampioen op t forum of is die positie nog vacant?
lol
 
Sinds dat ik me heb aangemeld is het me nog niet gelukt om direct mee te doen  :-O :-O

Maar aangezien we eigenlijk te weinig sate's maken hier thuis en mijn vrouw stond te springen
toen ik dit gerecht voorstelde heb ik zo'n vermoeden dat deze helemaal goed gaat komen  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan