Toen ik me vorig jaar opgaf voor de Steven & me wist ik nog niet echt wat ik nou eens uit het boek wilde maken.
Toch maar eens een paar keer doorbladeren en dan zie je allemaal lekkere dingen voorbij komen (zoals hier op het forum ook al gebeurt)
en dat maakt het er niet makkelijker op.
uiteindelijk id de keuze gevallen op de lolo al trapo wat letterlijk betekend ossenhaas ik doek.
het recept is te vinden in Planet BBQ en wel op blz 123.
het recept is voor twee personen
1 Ossenhaas ca 15cm lang en 350-450gr
2 Koppen zout
1 Eetlepel gedroogde oregano
1 Schone katoenen doek van 40x40cm in schoon water gedoopt en licht uitgewrongen
opbindtouw
Leg de katoenen doek diagonaal op en werkvlak, met een punt naar je toe.
Verdeel het zout in een laag van 0.5 cm dik over het doek maar laat lang de randen 2.5cm vrij
Verdeel de oregano over het zout
Leg het vlees horizontaal op het zout op circa 10cm van de punt die naar je toe ligt.
het vlees moet parallel aan je schouders liggen.
Rol het vlees vanaf de onderste punt in de doek; het moet een compacte rol worden.
Pak de punten links en rechts van de ontstane rol en bind deze boven op het vlees vast.
Vouw de losse uiteinde naar binnen, zodat je een strakke rol krijgt.
(bind zo nodig het midden van de rol vast met opbindtouw)
Rol het vlees vlak voor het grillen.
BBq gereed maken voor directe methode zonder grilrooster
Leg het ossenhaaspakketje met de knoop naar boven op de houtskool(briketten) en gril het pakketje 9 minuten.
Keer het pakketje om (met een tang) en gril het nog 8 minuten.
Het geeft niet als de doek verbrand, dat hoort zo (voor klachten van de wederhelft niet bij mij zijn).
Het pakketje moet eruit komen te zien als een geblakerd houtblok.
Controleer de temperatuur met een vleesthermometer en steek hem door het doek in het midden van het vlees.
Als het vlees rood is geeft hij 50 graden aan en als het vlees rood tot rose is 60-65 graden
(dit zijn de temperaturen die Steven aangeeft, en volgens mij kunnen die voor rose best een paar graden lager zoals wel vaker bij zijn gerechten)
leg het vlees op een bakplaat en laat het 2 minuten rusten.
Til de ossenhaas met een tang op en tik er hard met de achterkant van een zwaar koksmes tegenaan.
Doe dit zo nodig nog een paar keer, tot de verbrande korst openbreekt.
Veeg met een deegkwast het overtollige zout van het vlees.
Leg de ossenhaas op een bord, snijd hem in twee of vier stukken en serveer.
De gegrilde uien op blz. 537uit het zelfde boek passen er goed bij.
Eet smakelijk
Toch maar eens een paar keer doorbladeren en dan zie je allemaal lekkere dingen voorbij komen (zoals hier op het forum ook al gebeurt)
en dat maakt het er niet makkelijker op.
uiteindelijk id de keuze gevallen op de lolo al trapo wat letterlijk betekend ossenhaas ik doek.
het recept is te vinden in Planet BBQ en wel op blz 123.
het recept is voor twee personen
1 Ossenhaas ca 15cm lang en 350-450gr
2 Koppen zout
1 Eetlepel gedroogde oregano
1 Schone katoenen doek van 40x40cm in schoon water gedoopt en licht uitgewrongen
opbindtouw
Leg de katoenen doek diagonaal op en werkvlak, met een punt naar je toe.
Verdeel het zout in een laag van 0.5 cm dik over het doek maar laat lang de randen 2.5cm vrij
Verdeel de oregano over het zout
Leg het vlees horizontaal op het zout op circa 10cm van de punt die naar je toe ligt.
het vlees moet parallel aan je schouders liggen.
Rol het vlees vanaf de onderste punt in de doek; het moet een compacte rol worden.
Pak de punten links en rechts van de ontstane rol en bind deze boven op het vlees vast.
Vouw de losse uiteinde naar binnen, zodat je een strakke rol krijgt.
(bind zo nodig het midden van de rol vast met opbindtouw)
Rol het vlees vlak voor het grillen.
BBq gereed maken voor directe methode zonder grilrooster
Leg het ossenhaaspakketje met de knoop naar boven op de houtskool(briketten) en gril het pakketje 9 minuten.
Keer het pakketje om (met een tang) en gril het nog 8 minuten.
Het geeft niet als de doek verbrand, dat hoort zo (voor klachten van de wederhelft niet bij mij zijn).
Het pakketje moet eruit komen te zien als een geblakerd houtblok.
Controleer de temperatuur met een vleesthermometer en steek hem door het doek in het midden van het vlees.
Als het vlees rood is geeft hij 50 graden aan en als het vlees rood tot rose is 60-65 graden
(dit zijn de temperaturen die Steven aangeeft, en volgens mij kunnen die voor rose best een paar graden lager zoals wel vaker bij zijn gerechten)
leg het vlees op een bakplaat en laat het 2 minuten rusten.
Til de ossenhaas met een tang op en tik er hard met de achterkant van een zwaar koksmes tegenaan.
Doe dit zo nodig nog een paar keer, tot de verbrande korst openbreekt.
Veeg met een deegkwast het overtollige zout van het vlees.
Leg de ossenhaas op een bord, snijd hem in twee of vier stukken en serveer.
De gegrilde uien op blz. 537uit het zelfde boek passen er goed bij.
Eet smakelijk