BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Oktober 2015 - Ossenhaas in een doek

 
 

nix13

Gemarineerd
Berichten
1.429
Toen ik me vorig jaar opgaf voor de Steven & me wist ik nog niet echt wat ik nou eens uit het boek wilde maken.
Toch maar eens een paar keer doorbladeren en dan zie je allemaal lekkere dingen voorbij komen (zoals hier op het forum ook al gebeurt)
en dat maakt het er niet makkelijker op.

uiteindelijk id de keuze gevallen op de lolo al trapo wat letterlijk betekend ossenhaas ik doek.
het recept is te vinden in Planet BBQ en wel op blz 123.

het recept is voor twee personen
1 Ossenhaas ca 15cm lang en 350-450gr
2 Koppen zout
1 Eetlepel gedroogde oregano
1 Schone katoenen doek van 40x40cm in schoon water gedoopt en licht uitgewrongen
opbindtouw

Leg de katoenen doek diagonaal op en werkvlak, met een punt naar je toe.
Verdeel het zout in een laag van 0.5 cm dik over het doek maar laat lang de randen 2.5cm vrij
Verdeel de oregano over het zout

Leg het vlees horizontaal op het zout op circa 10cm van de punt die naar je toe ligt.
het vlees moet parallel aan je schouders liggen.
Rol het vlees vanaf de onderste punt in de doek; het moet een compacte rol worden.
Pak de punten links en rechts van de ontstane rol en bind deze boven op het vlees vast.
Vouw de losse uiteinde naar binnen, zodat je een strakke rol krijgt.
(bind zo nodig het midden van de rol vast met opbindtouw)
Rol het vlees vlak voor het grillen.

BBq gereed maken voor directe methode zonder grilrooster
Leg het ossenhaaspakketje met de knoop naar boven op de houtskool(briketten) en gril het pakketje 9 minuten.
Keer het pakketje om (met een tang) en gril het nog 8 minuten.
Het geeft niet als de doek verbrand, dat hoort zo (voor klachten van de wederhelft niet bij mij zijn).
Het pakketje moet eruit komen te zien als een geblakerd houtblok.

Controleer de temperatuur met een vleesthermometer en steek hem door het doek in het midden van het vlees.
Als het vlees rood is geeft hij 50 graden aan en als het vlees rood tot rose is 60-65 graden
(dit zijn de temperaturen die Steven aangeeft, en volgens mij kunnen die voor rose best een paar graden lager zoals wel vaker bij zijn gerechten)

leg het vlees op een bakplaat en laat het 2 minuten rusten.
Til de ossenhaas met een tang op en tik er hard met de achterkant van een zwaar koksmes tegenaan.
Doe dit zo nodig nog een paar keer, tot de verbrande korst openbreekt.
Veeg met een deegkwast het overtollige zout van het vlees.
Leg de ossenhaas op een bord, snijd hem in twee of vier stukken en serveer.
De gegrilde uien op blz. 537uit het zelfde boek  passen er goed bij.

Eet smakelijk
 
leuk!rechtstreeks in de kolen dus. maakt het dan nog uit of je houtskool of briketten gebruikt? of kan het allebei?
 
Dat maakt niet uit Marieken. Ik heb alle varianten al eens uitgeprobeerd alleen op gas niet
 
ik ben aan het twijfelen of ik paardenhaas zal kopen... misschien net wat meer smaak? en zou je een willekeurige andere steak met een beetje geschikte vorm ook zo kunnen bereiden vroeg ik me af? zit inderdaad ook een beetje met de prijs/smaak verhouding van ossenhaas.
 
Kijk, deze staat al een tijdje op mijn verlanglijst.


Deze gaat gemaakt worden.  B-) B-)
 
Leuk! Al eens gegeten, dat was smullen. Uitdaging om te maken lijkt mij. Succes allemaal.
 
Vooruit dan maar...

Weinig ingredi?nten dit keer, wel even moeten sparen voor het stukje koe... ;)


De theedoek, het zout en de oregano


Stukje vlees erop:


Dichtgeknoopt, en samen gebonden:




En tussen de kolen:


Na 8 minuten gedraaid:




Klaar (denk ik...)




Aangesneden, garing valt niet tegen (zonder thermometer)


Gegeten op een stokbroodje met mierikswortelroom en veldsla


En wat vonden we ervan? Het vlees was helaas iets te ver, en ik had het dunner moeten snijden. Smaak was ok, mede door de combinatie met sla en de mierikswortelroom.
Was leuk om te maken, maar zal niet vaker gemaakt worden....
 
Deze stond al een tijdje op mijn todo lijst dus dit was een mooie reden om deze te maken. 

De doek met het zout en de oregano
b25bf041fe04988392c5ad51c3eae494.jpg


Met de ossenhaas
ebc624e4bddb4c10cd6eaad89a35ca93.jpg


Vouwen en knopen
35c45b5119c5775dbe5c25aad671f4ab.jpg


Voor de zekerheid maar opgebonden met slagerstouw
9df16a079bed24fc7bcd46b75d3008ca.jpg


En op de Q ermee
1832eedf84d1937204a6ff340e4b61f7.jpg
3762a2812dfaa5bc73973edef68365ca.jpg


En dan heb je een keer bij de voorbereiding geen rommel heb je het wel bij het uitpakken van het vlees. Dat viel me best nog tegen eigenlijk. 
122665f74862809e182804b98254034d.jpg


En waar het allemaal om te doen was.
3387713e5600d5243295ff2e1aefc295.jpg


Gelukkig is die hier erg in de smaak gevallen en zou het zo nog een keer maken.
(Ook hier met een stokbrood gegeten maar dat haalde de foto niet meer dus niet gebeurd)
 
Al een tijdje geen Steven & Me meer gemaakt, maar deze gaat op de todolist.
 
MR. Steven is weer langs geweest. Lolo el Tropo moest het worden.

Snel even een hydrofiele doek uit de kast van de kleine gepakt en aan de slag dan maar.

De ingredi?nten


Aan de slag dan maar






Op de Q ermee






Eraf en met de klopboor erop :p










Was zeker lekker. Denk niet dat ik nog toestemming krijg van de vrouw om nog meer doeken in de fik te steken.

Bedankt voor het kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan