BasBQ
Beef en Steak

Steven & me, Oktober 2013: Kip tikka

de kip staat in de marinade, ik heb de marinade met noten gebruikt (de eerste). alleen vind ik het eigenlijk zonde om die straks weg te moeten gooien. maar door de yoghurt kun je de marinade denk ik niet doorwarmen zonder dat het gaat schiften... morgen maar eens kijken of daar een list op te verzinnen valt.

riona zei:
Leuk recept maar het lijkt echt op werken.  :blush:

werken? maak je de marinade met een vijzel ipv de foodprocessor dan?  ;)
 
structor zei:
Goed bezig! Ik ga hem denk ik weer op de valreep maken  :blush:

ik verwacht toch wel dat de bedenker van dit moois beide recepten al voor het einde van de maand drie keer heeft uitgeprobeerd om ze tot perfectie te verheffen :p
 
Het is weer de laatste van de maand. En ik zag dat de eerste enthousiastelingen hun resultaten wilden posten. Ik moet eerst nog de foto's van de camera halen, dus mijn bijdrage volgt iets later.
 
Ok, dan trap ik wel af.

Het was deze maand mijn keuze, je zou dan zeggen dat je de zaakjes strak op orde hebt. Nou nee dus, ik moest hem vandaag nog maken en had zelfs geen boodschappen in huis. Dus hoplidop naar de Macro en vlug (bijna) ingredi?nten ingeslagen, helaas was er geen foelie grrrrr. Nou ja ik heb toch al een naam om me niet aan het recept te houden, dus weer even creatief geweest, direct ook maar de peper weggelaten om de acceptatiegraad hier wat beter te krijgen in huize Structor. Verder heb je altijd bizar grote verpakkingen in de Macro, dus ik vrees dat we deze week meer receptjes met munt eten :)

20131027-_MG_0201.jpg


Zo en toen moesten we cashewnoten boter maken, ik heb het simpel gehouden. Cashews in de blender beetje olie erbij en een tikkie suiker.
20131027-_MG_0203.jpg


Zo beide soorten kip tikka in hun marinade badje. Nou ja de ene soort in het eerste marinade badje. Het tweede marinade badje is niet gebeurd ;)
20131027-_MG_0204.jpg


Zo en nu val ik al weer door de mand, ik heb geen saffraan gebruikt bij de saffraan variant =)). Bij de macro hadden ze ook alleen de groot verpakking en om nou voor 35 euro ex btw aan saffraan aan te schaffen..... Dus wat doe je dan, je speelt vals. Hopliedop niemand kijkt even een scheppie kurkuma er in, prachtig kleurtje niemand die het merkt  :blush:
20131027-_MG_0213.jpg


Steven & ik stonden heerlijk buiten met de WGA. Helaas begon het vlak voor het eind te stort regenen. Ik kan daar uitstekend tegen, maar Steven was aan het mopperen. Dus de WGA maar opgepakt en even in de garage gezet. Deur open dat moet vast kunnen voor zo'n minuut of 5. Nou en of dat kon er was geen rook te zien in de garage van Structor. En ook nog eens prima ligt, dit was zomaar een prima plan. De foto's gingen ook een stuk beter met dit licht.

20131027-_MG_0219.jpg


Zo en klaar om te eten, hup het eten op tafel. Mijn dochters zaten klaar en een vriendinnetje van mijn oudste zat ook klaar. Ding-dong, ding-dong, ding-dong nou wie had daar nu zo'n haast. He gezellig de buurman en de buurvrouw aan de deur. He ze gebaren wel wat wild, Emiel, Emiel volgens mij staat je garage in de brand want onze hele garage staat vol rook. Oooeeeps. Onze garage zijn geschakeld en kennelijk was de ventilatie aan mijn kant voldoende om de rook via een paar kiertjes af te voeren naar de garage van de buren  :blush: :blush: Dus weer wat geleerd, binnen bbq-en is nooooooooit een goed idee.
Goed terug naar het eten....

20131027-_MG_0222.jpg


Nou het eten is goed ontvangen, ik had 3 tevreden klanten aan tafel. Alleen de groente chutney, die kon ik alleen verkopen aan het vriendinnetje van mijn oudste. Ik vond het zelf allemaal prima te eten, alleen duidelijk niet de beste van de 15 gemaakte Steven&me's....

Ik ga vanavond nog even een paar spietjes voor mijn vrouw maken, als die uit haar werk komt. Ik ben benieuwd wat haar oordeel is...
 
Deze komt voor nu even op de inhaallijst, sprak ze beschaamd......
Het ziet er wel heerlijk uit Emiel!
 
leuk verslag en mooie foto's, had hem ook willen maken van de maand
 
Oe, ziet er lekker uit!!
 
Ik durf het nog niet aan  :p
 
Eens kijken of ik de foto's nog terug kan vinden in een mapje genaamd "embargo" :blush:
Mijn foto's zijn niet zo mooi, ik fotografeer alles met de iPhone die eigenlijk een telefoon blijkt te zijn...

Hier iets met de ingredi?nten
IMG_24671_zps103869ba.jpg


En hier iets als de kip leert zwemmen
IMG_24661_zpsc6819f06.jpg


Op de Q
IMG_24701_zps93ddc697.jpg


Ondertussen de saus gemaakt
IMG_24691_zps4ff2b413.jpg


En zo lag het op de bordjes
IMG_24721_zps41cc3bc7.jpg


IMG_24731_zpsc5ff078e.jpg


IMG_24751_zps64cd93ec.jpg


Ik kan me nog vaag herinneren dat iedereen het lekker vond!
Bedankt voor het kijken!
 
Niks mis met de iPhone foto's hoor, ziet er lekker uit!!
 
Gaaf topic! Heb het ook boek en het ziet er super uit als dit het resultaat is.
Bedankt voor het delen.
 
Gisteren ook lekker Kip Tikka gemaakt. Bij gebrek aan saffraan is het de variant met room geworden.
Hier de ingredi?nten:



In totaal heeft de kip 24 uur in de marinade gestaan. Vond dit zelf iets te lang. De smaak was heerlijk, alleen het vlees was zo zacht geworden dat het op de BBQ aan het rooster bleef plakken en uit elkaar viel.
Daarom zijn de foto`s iets minder mooi geworden.
De groene kruiden chutney was heerlijk. Iets minder zuur maken volgende keer en hij is ook goed te gebruiken bij andere gerechten.
We hebben weer gesmuld.






 
ik was het bijna vergeten, maar ik had deze ook al gemaakt

de foto met ingredienten wilde ik in de blender maken, voor ik ging blenden. helaas, tegen de tijd dat ik me dat herinnerde was er al marinade..
IMAG1237.jpg


ik heb de niet-safraan variant gemaakt. Omdat ik geen fan ben van room in indiase recepten heb ik iets anders in mijn koelkast gevonden. ook koriander had ik niet in huis, dus die is later op het bord pas toegevoegd. cashew noten boter maken heb ik gedaan door de cashewnoten mee te blenden voor de marinade.

na twee dagen marineren kwam het er zo uit te zien

IMAG1251.jpg


tsja en dan, fotograferen zonder licht met je telefoon... ahum
IMAG1265.jpg


erbij ligt wat ui op de grill, en ik heb een naanbrood afgebakken op de barbecue. ging prima.

IMAG1268.jpg


nou ja, een foto winner is het dit keer dus niet

IMAG1272.jpg


ik vind het een lekker tikka recept, de noten erin werken goed en de smaak was heerlijk. ik had kippedij genomen, maar de volgende keer zou ik echte tikka spiezen maken, en daarmee bedoel ik hele kippedij (bot eruit) aan dikke spiezen rijgen en ze in hun geheel grillen op een zo heet mogelijke barbecue (of in een bloempot-tandoor : ) aangezien de andere helft van het recept nog in de vriezer ligt ?n heston's 'perfect chicken tikka' ook nog op het programma staat, komt er zeker binnenkort weer eens tikka op tafel!
 
Mooie bijdragen allemaal, wat ik altijd zo grappig vind dat je met hetzelfde recept je toch nog zo verschillende resultaten kunt krijgen. Mijn interpretatie van een bosje munt / koriander is (mede door de grote macro dozen) iets anders dan die van de rest, mijn kruidenchutney was echt diepgroen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan