BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me oktober 2012 - Dinosaurus ribben met gerookte aardappel salade

 
 
 

Geitje

Sprokkelaar
Berichten
39
Ik ben helemaal gek van Ribbetjes in alle soorten en maten. Maar ik lijk altijd te grijpen naar buikribben of dikkeribben (duitse manier van snijden) van het varken.
Het leek me dus leuk om eens naar het dier te kijken waarvan ik al wel zo veel andere delen bereid heb maar nog nooit naar de ribben gekeken had.

Beefribben: worden veel gebruikt als voer voor de hond dus een duidelijk voorbeeld van een ondergewaardeerd stukje vlees. Denk er alleen wel aan dat je bij de slager duidelijk maakt waar het voor bedoeld is. Ik heb begrepen dat je deze ook als klaprib kan bestellen maar dat er dan meer vlees aan zit. Misschien dat een van de slagers hier daar meer duidelijkheid over kan geven.

Dinosaur Ribs
De uitdaging van deze maand komt uit het boek Ribs Ribs Ribs van Steven Raichlen, pagina 183-185.

Ingredi?nten:
(voor 4-6 personen)

- 4 kg runderribben (Voor het echte Dino effect kun je het beste de long ribs gebruiken ;) )
- 1 cup appelazijn
- 1/3 cup suiker
- 1,5 lepel droge mosterd
- 2 theelepels zout
- 1 Liter ananassap
- 1 cup Worcestershire saus
- 1/2 ui klein gehakt
- 1/4 cup olijfolie
- 1/4 cup zoete rookachtige bbq saus (Steve raad KC Masterpiece Original aan maar ik neem aan dat we allemaal wel eens soortgelijk iets in de kast hebben staan)

- Hickory rook hout

1 - Verwarm de appelazijn in een pan en breng aan de kook. Voeg de suiker, mosterd en zout toe en roer tot de suiker en het zout geheel opgelost zijn.
Voeg het ananassap, de Worcestershire saus, ui olie en bbq saus toe en roer het geheel door. Haal hierna de saus van het vuur en laat afkoelen tot kamertemperatuur. Zet de saus hierna in de koelkast tot de saus geheel afgekoeld is.

2 - Verwijder de membranen van de ribben en marineer met de saus. Plaats ze in een schaal met de saus afgedekt in de koelkast of in een grote plastic zak. Laat 8-12 uur marineren waarbij je ze af en toe draait. Hoe langer de marinade tijd hoe rijker de smaak.

3 - Verwarm de bbq op de indirecte manier tot 110 Graden Celsius. Plaats een afdruip pan of aluminium bak onder het rooster. Haal de ribben uit de marinade en laat ze afdruipen. Plaats de ribben boven de druipbak en voeg het rookhout toe. Laat de ribben in de bbq zitten tot het vlees zich terugtrekt van de ribben. Dit duurt 4 tot 5 uur. Ik durf niet te zeggen of runderribben ook voordeel hebben van een 3-2-1 methode maar misschien dat iemand anders hier nog een mening over heeft.

4 - Haal de ribben uit de bbq en laat ze een aantal minuten rusten. Mop ze nog een keer met dezelfde bbq saus als eerder gebruikt en serveer uit.

Gerookte Aardappel Salade
Als je nog een BBQ over hebt kun je dit tegelijk met de ribben bereiden maar het is ook mogelijk dit al eerder op de dag te maken (Ribs Ribs Ribs 260-262)

Ingredi?nten:
- 1 kilo gewassen kleine aardappelen
- 2 tot 3 eetlepels olijfolie
- Z&P
- 6 teentje knoflook
- 1/2 cup mayo
- 2 eetlepels Dijon mosterd
- 1 eetlepel rode wijn azijn
- 1 sjalot het witte deel gehakt het groene deel gesneden
- 1 eetlepel kappertjes
- 1 eetlepel gehakte groene olijven
- 1 eetlepel fijngehakte kleine augurkjes
- 2 hardgekookte eieren
- zoete of gerookte paprika voor de garnering

1 - Snij de grotere aardappelen in vieren de middelmaatjes in twee?n en de laat de kleine geheel. Plaats de aardappelen in een aluminium bakje en voeg 2 eetlepels olie toe en hussel door elkaar. Bestrooi rijkelijk met zout en peper en mix door elkaar.

2 - Verwarm de bbq op de indirecte manier tot 200 Graden Celsius. Zet de bak in de BBQ op het rooster maar niet boven de kolen. Voeg het rookhout toe. Bak voor 15 minuten.

3 - Voeg de knoflook toe en 1 eetlepel olijfolie. Roer het geheel door elkaar en bak nog een 30-45 minuten tot de aardappels gaar zijn.

4 - Maak de dressing: Doe de mayonaise, mosterd en azijn in een mix kom en klop het door elkaar. Hak de knoflook en voeg toe. voeg ook het witte van de sjalot, de kappertjes, olijven en augurk toe en mix door elkaar.

5 - Hak de eieren voeg met de afgekoelde aardappelen toe aan de dressing. Roer door elkaar. Voeg eventueel zout of azijn toe.

6 - De salade kan direct gegeten worden of later op de dag. Hoe eerder je het maakt het beter de smaken zich mengen.

7 - Serveer op een bord en besprenkel met het gesneden groene deel van de sjalot en de paprika.

Eet smakelijk!!
 
Heb ze net even opgezocht, ziet er goed uit!
Ben heel benieuwd naar het resultaat en je bevindingen..

Ga je volgen.. Succes!!!

 
MrMannetje zei:
Heb ze net even opgezocht, ziet er goed uit!
Ben heel benieuwd naar het resultaat en je bevindingen..

Ga je volgen.. Succes!!!

dit is het recept van de maand MrMannetje, het is de bedoeling dat er zo veel mogelijk leden hier dit gerecht deze maand een keer gaat maken en aan het eind van de maand komt er een nieuw draadje waar je je bevindingen in kwijt kunt.
Ik zou zeggen doe lekker mee deze maand
 
Leo zei:
MrMannetje zei:
Heb ze net even opgezocht, ziet er goed uit!
Ben heel benieuwd naar het resultaat en je bevindingen..

Ga je volgen.. Succes!!!

dit is het recept van de maand MrMannetje, het is de bedoeling dat er zo veel mogelijk leden hier dit gerecht deze maand een keer gaat maken en aan het eind van de maand komt er een nieuw draadje waar je je bevindingen in kwijt kunt.
Ik zou zeggen doe lekker mee deze maand

Ah.. ik had het half door.. had me wel opgegeven voor de Steven en Me maar had het idee dat iedereen het gaat maken dan nog niet helemaal begrepen.. Zoals me moeder vroeger altijd als zei, beter lezen jongen! haha..

Ga zeker mee doen aan deze dino ribs.. ga mijn slager maar weer eens lastig vallen!

 
noskos zei:
Zal lastig worden om goede ribs te vinden :( Althans dat was het vijf jaar geleden zeker! http://www.bbq-nl.com/2007/05/dinosaur-ribs.html ;)

Nou dacht ik toch echt dat ik die hele site van je al wel door gelezen had maar deze had ik nog niet gezien.
Beef and steak hebben in ieder geval Angus Flat ribs. Maar ik ga eerst eens bij de lokale slager buurten en anders eens langs de slacht hier in de buurt.
 
Het is bijna het laatste weekend van de maand. ;)
 
ik Weet het Mike, druk druk druk.
Ik ga ze 2 november maken voor mijn verjaardag. Eens kijken hoe streng de wedstrijd comissie is.
Eerder gaat het mij echt niet lukken
 
Helemaal vergeten dat het het laatste weekend was! Hier kun je je resultaten kwijt mensen.

Vanwege de drukte met de Jack en omdat ik geen runderribben zo kon kopen heb ik het niet gemaakt. Maar als ik een bestelling doe bij Beef & Steak dan bestel ik ze er zeker bij en maak ik het alsnog!
 
Oeps! Ik was het ook vergeten, erg stom!
 
ik heb het deze maand ook weer niet gemaakt.

Ik zal proberen dit wat meer te gaan promoten bij iedereen, vind het zo jammer voor degenen die hun best doen een mooi recept uit te zoeken en dat het dan bijna niet gemaakt wordt
 
Nog niemand die deze Steven&Me heeft gemaakt?
Laat ik het weekend dan maar een poging doen..volgens mij komen deze aardig in de richting van een "Dino" rib  :p

IMGP6417_zpsbb6f71b7.jpg


IMGP6418_zps5a32e6bc.jpg
 
Heb ze hier in de stad gehaald bij een slagerij die zelf slacht..
De beste man heeft daar een stuk rib liggen van 1 kant van een koe,die hij voor mij zou bewaren zodat ik kan halen wanneer ik wil..
Keek me ogen uit  ??? toen hij ermee aan kwam zetten,wat een ding!!
Het maakte hem niet uit of hij het nu opsneed aan rollade/gehakt etc,of dat ik hem zo meeneem..wel wou ook hij graag foto's zien van het resultaat  ;D ;)
 
heb je geen foto mogen maken van die halve koe dan?
 
Dat had vast gemogen van die man,ik ben alleen niet echt "in de mode" met mijn mobieltje (alleen bellen en smse ;) )
en loop niet dagelijks met mijn fototoestel rond..volgende week zal ik een foto maken van die rib!
 
Daar gaan we dan met de Dino ribben en gerookte aardappelsalade!!  ;D
Aardappelsalade heb ik gister nadat de baksteen kip klaar was alvast bereid,aangezien je deze ook koud kon serveren en ik maar 1 bbq met indirect tot mijn beschikking heb.


Spulletjes voor de salade.
IMGP6423_zps2c8b5dbf.jpg


IMGP6428_zps5ee6817c.jpg


Mooi kleurtje  :)
IMGP6431_zpsa77c795c.jpg


IMGP6432_zps754e2858.jpg


Aardappeltjes bij de dressing (stiekem geproefd..erggg lekker)
IMGP6436_zps0c3a006a.jpg



Gaan we nu verder met de Dino ribbels..
IMGP6429_zpsc0a934c1.jpg


Marinade bereid en laten afkoelen.
IMGP6430_zps5d7231b1.jpg


Ribben gestript.
IMGP6434_zps1e874fc0.jpg


IMGP6433_zpse650c47b.jpg


Klaar voor een nachtje in de koeling
IMGP6437_zpsfd96b30e.jpg


En vanmiddag op de Q.
IMGP6438_zpsce9e56f7.jpg


IMGP6439_zpsc239d45d.jpg


IMGP6441_zps9a82c45b.jpg


Bijna 4 uren op de Q
IMGP6443_zps47f5a274.jpg


IMGP6444_zpsca7de107.jpg



IMGP6448_zps7b12b8ec.jpg


IMGP6451_zps152d9a27.jpg


IMGP6450_zps10031f30.jpg


Overgebleven ribbe(tjes)
IMGP6454_zps8718e426.jpg



Vond dat er in mijn rib veel vet en zeen in zat,de vrouw had er minder last van..
Laatste uur was misschien ook wat teveel van het goede heb ze 5uur en 15min erop gehad,vond ze toen wel erg ver terug getrokken van het bot..
Smaak was verder wel prima,had alleen verwacht dat er meer rook smaak aan zou zitten aangezien ik nu 4x wat rooksnippers heb toegevoegd
ipv 3x wat ik meestal doe (misschien omdat ik ze nu ook niet geweekt had??)  :-\
De gerookte aardappelsalade was lekker,volgende keer iets minder kappertjes erdoor (naar mijn smaak)  ;)
 
Jammer genoeg zijn niet alle foto's zichtbaar, en het is van dit draadje de bedoeling dat je het plaatst als alles klaar is, om je punt te scoren ;)
Goed bezig verder hoor!
 
Welke foto's zijn niet zichtbaar dan? Dacht dat het geen probleem was om alvast te beginnen met het draadje.. :-[
Je mag hem ook verplaatsen naar "low&slow" als jullie dat liever hebben? Telt deze nu niet mee voor de Steven&me's??
 
Terug
Bovenaan Onderaan