BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me november 2014 - Cambodjaanse steak met salade en smaakmakers

 
 
 

dennisb

Stoker
Berichten
479
bron: Planet BBQ, pagina 160 - 162

Voor mij zijn de Steve & Me uitdagingen met veel ingredienten de leukste uitdagingen.
Dit gerecht viel mij dan ook meteen op. De steak word gegeten als een soort taco van slablad met allerlei smaakmakers en salade. De ingredienten zijn op de pra hok na eenvoudig, maar deze is goed te vervangen.
Het boek beschrijft dat de meeste ingredienten alleen maar op een bord gelegd hoeven te worden, maar zelf denk ik erover om een aantal ingredienten te blancheren.


Voor de steak en marinade:
500 - 750gr dikke runderlende in dunne plakken 3 -5 mm (kan ook vanglap of entrecote)
3 teentjes knoflook, zeer fijn gehakt
1 stuk (5cm) verse gember, geschild en fijngesneden
4 lente-uitjes, alleen het witte deel, fijngehakt (bewaar het groene deel voor de schaal met smaakmakers)
2-4 kleine rode chilipepers, zoals Thaise of serrano, zonder zaad en fijngehakt (als je van pittig houdt laat je de het zaat zitten)
1/3 cup vers citroensap
1/4 cup Aziatische vissaus of sojasaus (combi kan ook)
3 tbs plantaardige olie
1/4 cup fijngehakte geroosterde pinda's (het handigst met de keukenmachine in pulsstand)
1 ts kurkuma
1/2 ts versgemalen zwarte peper


Voor de saladeschaal:
1 grote krop sla, in losse bladeren (16-20 bladeren), gewassen en gedroogd
1 bosje waterkers, in takjes van 5cm
2 cups dun gesneden Chinese kool
1 cup vers (Thais) basilicum
225gr sperziebonen, in stukken van 5cm
2-3 wortels, geraspt en in diagonale plakjes van 3mm
1 middelgrote komkommer, geschild en in dunne plakken
2 middelgrote tomaten, gehalveerd en in dunne plakken


Voor de schaal met smaakmakers:
1/2 cup suiker
3 stengels citroengras, in dunne ringetjes
1/2 cup fijngehakte pinda's
2-4 kleine rode chilipepers, zoals Thaise of serrano, in dunne ringetjes
het groene deel van de 4 lente-uitjes, diagonaal in dunne ringetjes
4 limoenen, in partjes, om uit te knijpen

Voor de dipsaus:
1 cup pra hok, Aziatische vissaus of witte miso (pra hok is een onwelriekende smaakmaker gemaakt van gefermenteerde zoetwatervis)

Voorbereiding:
1-4uur voor het marineren

* Doe de knoflook, gember, lente-ui, chilipepers, het citroensap,
de vis- of sojasaus, olie, pinda's, kurkuma en zwarte peper in een kom en roer alles door elkaar. Voeg het vlees toe en bedek het goed met de marinade.
Zet het vlees 1-4uur afgedekt in de koelkast. Hoe langer het staat, hoe sterker de smaak wordt.

*Leg vlak voor het opdienen de sla, waterkers, kool het basilicum, de sperziebonen, wortels, komkommer en tomaten op een schaal. Leg alles per soort bij elkaar.

*Doe de suiker, het citroengras, pinda's, chilipepers en het groen van de lente-ui in aparte kommetjes.
Zet de kommetjes en de partjes limoen op een schaal en zet in elke kom een lepeltje

*Maak tenslotte de dipsaus. Verdeel de pra hok over vier kommetjes. Voeg 2-4 tbs water toe tot er een dunne, vloeibare saus ontstaat die zo dik is als slagroom (je verdunt met het water ook de sterke geur)

*Maak de barbeque klaar voor de directe grillmethode en verhit hem tot hij heet is.

*Laat het vlees uitlekken en gooi de marinade weg. Leg het vlees op het hete rooster en gril het naar wens (3-4 minuten per kant voor rood tot rose). Laat het vlees 2 minuten rusten op een snijplank en snijd het dan in repen van 5mm breed. Leg het vlees op een bord

*Zo eet je het: doe naar smaak wat suiker, citroengras, pinda's, chilipepers, groen van de lente-ui en limoensap in jouw kommetje met pra hok. Roer alles door elkaar met een eetstokje. Doop een paar repen vlees in de dipsaus en leg ze op een slablad. Leg er wat waterkers, kool, basilicum, sperziebonen, wortel, komkommer, tomaat en de witte lente-ui op. Rol het slablad op, doop het in de saus en eet het als een taco - een heerlijk, complexe smaakexplosie

Succes met maken!
 
Ziet er goed uit, loop hopeloos achter, maar als de thuis situatie het weer toelaat zit deze er bij !
 
Gaat hier gebeuren!! :D
 
Nice! We gaan na de bruiloft en de vakantie het bbqen maar weer eens oppakken!
 
Lekker
Een S&M moet hoog nodig weer worden opgepakt.
nu nog even een momentje vinden, maar dat lukt wel tijd moet je maken.
 
hmmmm lekker, lijkt wel op wat ik vaker maak, alleen gooi ik de groenten in een soort vietnamese koolsla stijl in een dressing van limoen, vissaus en suiker. Met veeeeel koriander en een beetje munt. Ik denk dat de smaken erg in de buurt komen en het is absoluut 1 van mijn favoriete gerechten. dus het moet lukken om dan (eindelijk!!!) weer eens tijd te vinden de bbq aan te zetten, die echt al twee maanden niks gedaan heeft volgens mij...
 
Ga deze voor volgend weekend inplannen, maar er moet wel gesleuteld worden aan het recept anders gaat het niet gegeten worden hier. :(
 
Haha, beter zeggen wat ga je weglaten....  :blush:
 
Vandaag deze S&M gemaakt, nr18 voor mij, was een lekker hapje, maar ondanks zoveel ingredi?nten niet echt iets aparts.
 
Zojuist deze steven gemaakt en moet zeggen dat ik het lekker vond. Gaan we zeker een keer overdoen.
 
Het is weer einde van de maand. De resultaten mogen dus hier gepost worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan