BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me November 2013 - Kandosouvle-Aan het spit geroosterd varken met peper

 
 
 

NasQ

Gemarineerd
Berichten
1.205
Kandosouvle

Waar denk je bij aan Griekse Barbecue? Ik durf te wedden dat je 'lam' zegt.
Je bent vast net zo verbaasd als ik was toen ik hoorde hoe belangrijk varkensvlees
is in de Griekse keuken. Tot de Griekse specialiteiten behoren met peper bedekte varkensribben,
een heel varken aan het spit met oregano en zelfs gegrilde varkensbuik. Maar mijn favoriet
is het buiten Griekenland vrij onbekende kandosouvle: aan het spit geroosterd vlees in een marinade van
pittige pepers dat glanzend en knapperig wordt opgediend. Kandosouvle komt uit Noord-Griekenland, maar de beste
versie die ik ooit heb gegeten, kwam uit grillrestaurant Yammas op het eiland Kea (een van de cycladen). Als je houdt
van knapperig varkensvlees dat zo zacht is dat je het met je vingers uit elkaar kunt trekken en dat even pittig is als
een slok tabasco, is dit iets voor jou!


Voor 8 personen

Benodigdheden:

1 Varkensschouder (ca. 2 kg zonder bot, ca. 3 kg met bot)
1 grote uit, gepeld en gehalveerd
2 rijpe tomaten, gehalveerd
2 eetl. zeezout
2 eetl. scherp paprikapeder of 1 eetl. chilivlokken
1 eetl. gedroogde oregano, liefst Griekse
1 eetl. versgemalen zwarte peper
2 eetl. tomatenpuree opgelost in 2 eetl. heet water
2 groene paprika's, zonder zaad en zaadlijsten, in stukken van 5 cm.
1/4 kop extra vergine olijfolie, liefst Griekse, om te bestrijken
Knapperig brood, voor erbij

Voorbereiding
4-6 uur voor het marineren

1. Snijd het vlees in stukken van 7,5 cm. Zorg dat er aan elk stuk wat vet zit,
zodat het vlees mals blijft. Doe het vlees in een grote kom.

2. Rasp de ui grof boven het vlees. Rasp ook de tomaten erboven en gooi het vel weg.
Of verwijder het vel en pureer de tomaat en ui in een keukenmachine. Voeg het zout,
paprikapoeder, de oregano, zwarte paper en tomatenpuree toe aan het vlees. Zet het vlees afgedekt
4-6 uur in de koelkast. Hoe langer het staat, hoe sterker het smaakt

3. Laat het vlees uitlekken en gooi de marinade weg. Rijg het vlees aan het spit en plaats tussen elk
blokje vlees een stuk paprika.

4. Maak de barbecue klaar om het vlees aan het spit te roosteren en verhit hem tot hij heet is.

5. Bevestig het spit aan de barbecue en zet de motor aan. Rooster het vlees in 30-40 minuten donkerbruin
en gaar. Bestrijk het na 20 minuten met de olijfolie en daarna om de 5 minuten. Controleer de temperatuur
van het vlees met een vleesthermometer en steek die diep in het dikste deel van het vlees, zonder het bot
of het spit te raken. Als het vlees gaar is, geeft de thermometer 88 Graden Celsius aan. (Grieken eten hun varkensvlees
doorbakken.)

6. Leg het vlees op een bord en verwijder het spit. Schep de opgevangen vleessappen uit de lekbak over het vlees
en serveer het; geef er knapperig brood bij om de sappen te deppen.

Variatie!
Op het vuur geroosterde kandosouvle:
Je kunt de kandosouvle ook met de directe grillmethode bereiden. Rijg het vlees aan grote metalen
spiesen. Maak de barbecue klaar voor de directe grillmethode en verhit hem tot hij matig heet is.
Maak het grillrooster schoon en vet het in met olie. Rooster het vlees 8-12 minuten per kant (16-24 minuten
in totaal), tot het donkerbruin en gaar is. (Als het gaar is, geeft de vleesthermometer 88 graden celsius aan.)
Bestrijk de kandosouvle na 4 minuten met olijfolie.

Bron: Steven Raichlen - Planet BBQ - Blz. 205/206
 
Klinkt lekker!
 
Ziet er spannend uit, maar eens kijken of ik mee kan doen.
 
Dat vind ik nou ook, al zo lang geen procureur meer in huis gehad.....
 
Dit is een gerecht wat me zeer aanspreekt dus het zou zomaar eens kunnen dat ik deze ook ga maken, ik realiseer me nu trouwens dat ik al in geen tijden Steven op bezoek heb gehad dus het wordt wel weer eens tijd ook. ;)



Vanuit mijn ooghoeken lees ik trouwens steeds kaassouffl?, raar h?? 
 
Chef Martin zei:
Inderdaad een spannend gerecht. Ik weet niet of mijn vrouw zo blij is met zo`n pittig stuk varkensvlees, maar ik ga dit zeker voor mezelf maken!
Als Jiske er niet van houdt wil ik wel meehelpen met opeten hoor Martin! :)
Aline is ook niet echt van de hele pittige gerechten, maar ik wil hem weleens gaan proberen te maken (ooit... als ik weer eens wat meer tijd heb ;))
 
Rocker zei:
Chef Martin zei:
Inderdaad een spannend gerecht. Ik weet niet of mijn vrouw zo blij is met zo`n pittig stuk varkensvlees, maar ik ga dit zeker voor mezelf maken!
Als Jiske er niet van houdt wil ik wel meehelpen met opeten hoor Martin! :)
Aline is ook niet echt van de hele pittige gerechten, maar ik wil hem weleens gaan proberen te maken (ooit... als ik weer eens wat meer tijd heb ;))
Is goed Rutger. Maar ga ook iets minder peper gebruiken!
 
Heb net begrepen dat Steven morgenochtend (of moet ik zeggen, vanochtend....) op de stoep staat....
Maar ik zal de foto's nog niet plaatsen
(al zal dat nog best moeilijk worden :D )
 
Yep, Steven was here, now he is on his way to the next forum member ;)
 
Aangezien Steven te weinig meegegeten heeft hadden we 2 kilo vlees voor ons drie?n en dat bleek toch iets teveel te zijn.
Gisteren van de rest spaghettisaus gemaakt op de manier van de bbq-spaghetti met pulled pork van bbq-nl.com.

Wat een succes was dat, we hebben nog nooit zulke lekkere spaghetti gegeten!!!
 
BBQ spaghetti is zo lekker :D
 
Ja, echt ongelooflijk lekker!!!
Heb dan ook besloten om van alles wat ik maak in ieder geval iets over te houden voor de volgende portie bbq spaghetti.
Vandaag gaat er een kleine fattie op de Q (gaat gebeuren, foto's volgen) en daarvan ga ik ook wat afsnijden VOOR hij de tafel op gaat......
 
1 EL ( amerikaans maatschepje) chilivlokken op een stuk vlees van 2 kilo lijkt me niet erg pittig Martin. Dat zou ik vroeger mijn kinderen ( toen ze nog schattig jong en klein waren) gewoon hebben voorgezet. En anders doe je het paprikapoeder gebruiken, maar vervangen door zoet paprika ipv heet?
 
Net een stuk nek van 2,3kg gehaald. Ik heb alleen geen spit dus moet voor de variatie gaan. Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk hoe groot je dan de stukken moet maken. Kan ik gewoon stukken van ~7*7*7 maken, dat klinkt nogal groot om direct te grillen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan