BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me November 2013 - Kandosouvle-Aan het spit geroosterd varken met peper

Leuk om te zien hoe ieder zijn eigen interpretatie eraan geeft. De een heeft een natte marinade en de ander weer heel grof en droger! Leuk!

Ik heb net het vlees in de marinade gelegd, zodat deze morgen op de BBQ kan. ( ik weet het.. Schande dat ik bij mijn eigen gerecht te laat ben :p )
Net even een pink genomen van de marinade.. Lekker pittig! Ik post mijn resultaten zsm!
 
Huppa!
a6ahasy3.jpg

jatane8u.jpg

ru6enera.jpg

8yha4yva.jpg

y2e6y8e9.jpg

 
En bij deze ook mijn bijdrage.

De ingredienten:
20131208-_MG_0544.jpg


Hoplidop de spiezen op de Q:
20131208-_MG_0555.jpg


En het eindresultaat:
20131208-_MG_0557.jpg


Ik was door de resultaten van de voorgangers al gewaarschuwd dus ik had iets kleinere blokjes genomen. Ik was ook lekker veel aan het draaien. Totdat mijn werk belde en vertelde dat er een storing was, het laatste stukje heb ik dus meer tijd gespendeerd aan bellen dan aan bbq-en. En ik heb ze dus iets te laat van de Q gehaald en zelf koud gegeten :(. Maar goed desondanks vond ik ze nog lekker. O ja natuurlijk had ik een ingredient aangepast, ik had de hitte ietwat getemperd...

O ja dit was mijn 70-ste sessie!!!
 
Komt bijna nooit voor Martin en ze hadden het keurig gevraagd of ze me mochten lastig vallen. En dat mede mogelijk gemaakt door mijn werk laat ik dan maar op de zwarte randjes slaan =))
 
Hier de resultaten van de laatste Q-sessie van 2013:

Gisteravond het vlees in de marinade gedaan. Piri-piri kruiden gebruikt ipv de paprika/chili.
Nachtje in de koele kast gestaan



Vanavond de Q ontstoken met een half startertje kokos





Resultaat, klein gesneden op een turkse boterham



En wat vonden we ervan?
Ook deze was weer lekker. Was niet overdreven sterk gekruid, ondanks de 24uur marineren. Het vlees nog wel lekker sappig hierdoor.
 
Vandaag deze een keer gemaakt als inhaalslag.
Moest wel wat improviseren aangezien onze buurtsuper erg weinig keus in vlees had vandaag  :( !
Dus dan maar varkenslappen meegenomen en hiermee aan de slag. Verder beschik ik ook niet over een grillspit dus gekozen voor grote spiezen

Marinade gemaakt die bij mij opvallend dik bleef. aangezien er wordt gesproken over afgieten had ik dus een dunnere marinade verwacht. Verder geen chilivlokken gebruikt maar een beetje Cayenne peper. Was bang dat het te heet zou worden.

Mijn ervaring met spiesen en paprika is dat deze niet goed gaar worden dus heb ik de vrijheid maar genomen om deze eerst te roosteren

Hierna de spiesen opgetuigd, wat stiekem veel vlees is voor 2 personen

DE spiesen even 10 minuten indirect gelegd:

Om deze hierna boven de kolen verder te grillen en in te smeren met de olijfolie:

Het recept praat over 88 graden wat ik persoonlijk nogal aan de hoge kant vind, dus besloten deze er met 80 graden af te halen. Bordje gemaakt met zelf geroosterd knoflookbrood en Tzatziki


Wat vonden we ervan ?, lekker, ik had niet veel tijd voor de marinade (3 uur, wel in vacu?m) en dit zou ik de volgende keer wat langer doen. Vwb Procureur weet ik niet maar met 80 graden was het vervangende varkensvlees net nog mals. Het had er niet langer op moeten liggen want dan heb je een droge bonk vlees. Ik zal deze vast nog wel een keer maken.
 
Mike jouw varkenslappen zijn filetlapjes die zijn het lekkerst wanneer ze niet boven de 63 graden komen.
Het ziet er wel lekker uit.
 
Bert zei:
Mike jouw varkenslappen zijn filetlapjes die zijn het lekkerst wanneer ze niet boven de 63 graden komen.
Het ziet er wel lekker uit.

Thx Bert, wist het zelf ook niet en moest een beetje gokken.  :D zat toch nog te hoog dus. het viel gelukkig niet tegen, was nog redelijk mals
 
structor zei:
Mike je bent lekker aan het inhalen! Enne het ziet er ook weer perfect uit!

Ik doe mijn best Emiel  :D
 
Hier mijn inhaalactie voor de kandosouvle.

Vlees gesneden en met de rest van de ingredienten
CAM00787_zpsa078a25c.jpg


In de marinade
CAM00790_zps7adcbab2.jpg


Op de Q
CAM00801_zpsc21a9ff5.jpg


Klaar
CAM00804_zps2bd40e30.jpg


Lekker met griekse rijst, komkommersalade en een pita xxl
CAM00805_zpsf0086f90.jpg


Wat vonden wij er van.
Ik vond het super lekker mijn maar mijn vrouw vond hem hier en daar wat taai. Ikdenk dat dit kwam door het niet juist aanrijgen aan de spies. De visite die mee at keken hun ogen uit met zoveel vleesgeweld ;)
 
Vandaag was het weer tijd voor een inhaal aktie.
Een hele lekkere zelfs.

ysu7era4.jpg


avubaqu5.jpg


vygejyga.jpg


y3ubuqab.jpg


Van een opgemaakt bord zijn helaas geen foto's, na een stukje geproefd te hebben werd er meteen aangevallen.
 
Dit ziet er ook allemaal heerlijk uit! Op de todo!
 
En vandaag stond deze mega-spies op het programma. Had nooit iets met spiesen en ondertussen al de nodige gemaakt. Tot nu toe allemaal lekker, dus had er best zin in. Zeker omdat het om een varkens schouder ging van 2.8kilo!
Uiteindelijk is het spies van 2.1kg geworden, die ik zeker nog een keertje ga overdoen. In het recept stond enkel groene paprika,... hmmm toch maar een rode punt erbij gedaan. De kerntemperatuur zou 88 moeten zijn,.... rare jongens die Grieken. Kortom gewoon 71 aan gehouden en dat was perfect. :)


Alles verzamelen:

2014-08-31 Kandosouvle Varken aan het spit 01 by Bidle, on Flickr


Na een 6uur in de marinade gelegen te hebben kunnen we gaan rijgen:

2014-08-31 Kandosouvle Varken aan het spit 02 by Bidle, on Flickr


2014-08-31 Kandosouvle Varken aan het spit 03 by Bidle, on Flickr

Hoppa, wat een ding!!:)

2014-08-31 Kandosouvle Varken aan het spit 04 by Bidle, on Flickr



Klaar om te beginnen, al met al ~45minuten:


2014-08-31 Kandosouvle Varken aan het spit 06 by Bidle, on Flickr


2014-08-31 Kandosouvle Varken aan het spit 10 by Bidle, on Flickr


2014-08-31 Kandosouvle Varken aan het spit 12 by Bidle, on Flickr



Alles er af en smullen maar:


2014-08-31 Kandosouvle Varken aan het spit 13 by Bidle, on Flickr


2014-08-31 Kandosouvle Varken aan het spit 14 by Bidle, on Flickr


Nog twee close-ups van deze mega-spies:

2014-08-31 Kandosouvle Varken aan het spit 15 by Bidle, on Flickr


2014-08-31 Kandosouvle Varken aan het spit 16 by Bidle, on Flickr



 
Het is alweer een paar dagen geleden. Maar Steven nr. 23 is gepasseerd. Moet zeggen dat het vlees lekker mals word van de marinade. Ik heb gewoon schouderkarbonades in drie stukjes gebruikt omdat er geen hele procureur in huis was. Ik heb ook m'n nieuwe spithouder gebruikt. Heb er een filmpje van gemaakt maar deze zal ik posten in het juiste draadje. We hebben het gegeten met wok groente en bak aardappeltjes De foto's :

Foto-RCHWYEAV-D.jpg


Foto-8FMNUSJD-D.jpg


Foto-FNBRKSSP-D.jpg


Foto-TRB7MWZN-D.jpg


Foto-WK3LC84L-D.jpg





 
ja hoor, lust ik!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan