BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me November 2013 - Kandosouvle-Aan het spit geroosterd varken met peper

ik zit ook een beetje met dit recept, het moet zo zacht worden als stoofvlees/pulled pork als ik het goed begrijp, is het dan niet beter om het low slow indirect te doen en daarna nog even direct grillen?

en, zo heet als een slok tabasco, klinkt goed, maar dat zijn dan wel nasty chilivlokken die steven heeft liggen, geen ah of silvo potje spul zeg maar. ik ga een mix maken van gedroogde chili's en verse chili's denk ik, en dan lekker veel.
 
het is weer het einde van de maand, we mogen onze resultaten hier weer neer gaan zetten
 
Zal ik dan maar het spits afbijten.
Gister druk bezig geweest met het maken van dit gerecht. Vooraf beetje "bang" dat het gerecht te pittig zou worden dus gekozen voor de optie met paprikapoeder ipv chilivlokken.



Het vlees lag al enkele dagen in de koelkast om te ontdooien. Gisterochtend alles in stukken gesneden en de marinade gemaakt.
Niet helemaal goed gelezen  :-/ en ook de groene paprika in de marinade gegooid.



Omdat ik (nog) geen stalen spiezen heb en elke keer de houten sateprikker verbranden heb ik ervoor gekozen het vlees los op de BBQ te leggen.
M`n eitje lekker opgestookt naar 225 graden direct met het gietijzeren rooster.
Alle stukken vlees erop en na een paar minuten ingesmeerd met olijfolie



Het voordeel van spiezen is dat het draaien wat sneller gaat dan nu bij mij het geval was  :(
Bij het omdraaien natuurlijk gelijk de vlam erin en dus een paar stukken te donker vlees. Dit er op het bord eventjes netjes vanaf gesneden en daardoor toch smakelijk gegeten.



Wij vonden het gerecht zeker niet pittig, achteraf had ik best iets meer peper erin kunnen doen.
Ik heb het gerecht afgemaakt met een lekker stuk brood en een komkommersalade uit een ander Steven & Me gerecht.
Wat ons betreft voor herhaling vatbaar  :D

 
Goed gelukt dus Martin!
 
Chef Martin zei:
Dominique zei:
Goed gelukt dus Martin!

Qua smaak wel Dominique, maar hopelijk brengt de de Sint snel Spiezen deze kant op  :| dan is het niet zo aangebakken volgende keer :)
Zet je schoen klaar, en zingen maar, wie weet!
 
Bij mij staat hij ook op de inhaallijst, ik krijg het nog druk.....
 
En hier komt mijn inzending voor deze Steven & Me

De beelden spreken voor zich lijkt mij
IMG_26681_zps37c8e043.jpg


IMG_26691_zpsf022c492.jpg


IMG_26701_zps0122dfc3.jpg


IMG_26721_zpsfe532812.jpg


IMG_26731_zps40c73d7e.jpg


IMG_26751_zps3e7211ef.jpg


Gelukkig was er wat over dus daarvan een heerlijke BBQ-pastasaus gemaakt voor "the day after"
IMG_26771_zps71e21a4f.jpg


IMG_26781_zps635fca23.jpg


IMG_26801_zps4871f373.jpg


IMG_26811_zps290cfc85.jpg


IMG_26841_zps4eec9ccc.jpg


Thanks for watching
 
ook ik heb eindelijk weer eens tijd gevonden om mee te doen.
Hier mijn bijdrage:









wat vonden we er van?
Het was hartstikke lekker en zeker voor herhaling vatbaar, maar het was erg scherp dus ik ga de chilivlokken en de peper wat aanpassen in het recept
 
Hier dan mijn bijdrage, slechts ??n dag te laat.  =D>

Bijna 2kg schouder in de marinade.
StevenAndMe_Nov2013-1.jpg


Ik vond het wel leuk om m'n spit te gebruiken, het vlees paste er maar net op, maar met een beetje aandringen lukte het tocht.
StevenAndMe_Nov2013-2.jpg


Na een uurtje grillen boven een heet houtskool vuurtje.
StevenAndMe_Nov2013-3.jpg


Lekker, met een stukje zelf gemaakt brood, en wat tzatziki (zonder is het niet Grieks). :D
StevenAndMe_Nov2013-4.jpg
 
Ziet er ook heerlijk uit!
 
Hier op de val reep, zaterdag 30 nov, de Kandosouvle gemaakt. De slager had gelukkig nog een nekkie liggen.

Na een paar uurtjes in de marinade klaar voor de bbq:
IMG_5359_zpsd746db20.jpg


Indirect op de OTS47 gaat maar net, ze beginnen het al lekker warm te krijgen:
IMG_5361_zps525770c6.jpg


Bij ~60C de kooltjes/briketten over het hele rooster verdeeld en met regelmatig keren naar de 88C. Helaas was dit iets te lang direct waardoor het vlees iets te zwart is geworden.
IMG_5364_zps9c195eba.jpg


Ondanks dat het wat zwart was, was het toch erg lekker en gaan we dit zeker nog een keer maken al was het maar om het dan beter te doen.
 
Vind het zwarte op de foto nogal meevallen.
 
uipko zei:
Hier op de val reep, zaterdag 30 nov, de Kandosouvle gemaakt. De slager had gelukkig nog een nekkie liggen.

Ondanks dat het wat zwart was, was het toch erg lekker en gaan we dit zeker nog een keer maken al was het maar om het dan beter te doen.

Zelfde probleem als ik dus. Ik had hem ook te zwart. Volgende keer maar proberen om direct en indirect te combineren
 
Chef Martin zei:
uipko zei:
Hier op de val reep, zaterdag 30 nov, de Kandosouvle gemaakt. De slager had gelukkig nog een nekkie liggen.

Ondanks dat het wat zwart was, was het toch erg lekker en gaan we dit zeker nog een keer maken al was het maar om het dan beter te doen.

Zelfde probleem als ik dus. Ik had hem ook te zwart. Volgende keer maar proberen om direct en indirect te combineren

Dat had ik al gedaan, tot ~60C indirect daarna direct gedaan. Maar mijn stukken waren erg groot en dus duurde het nog erg lang voordat ik op de 88C zat. Volgende keer wat kleinere stukken en iets langer indirect dan moet het volgens mij helemaal goed komen. Of misschien toch eens een spit maken voor de OTS47, ik kwam gister een ander mooi recept tegen voor op het spit.
 
ik had hem ook aan het spit, dat is dan wel ideaal hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan