BasBQ
Beef en Steak

Steven&Me Juni 2014 Vietnamese aan het spit geroosterde eend met steranijs en honing.

Marieken zei:
....en ach, bbqen met storm, dat scheidt de eenden van de chickens :p

You Rock!  :D

Gaaf dat je meedoet deze maand Marieken, succes, lekkere sfeervolle foto!
 
Marieken zei:
Hans zei:
Hallo Marieken..

Ziet er zeer smakelijk uit, jammer dat het zo waaide.
Ik las dat je wat problemen had met ongelijk branden van de kooltjes.
Wellicht is het oud nieuws, maar heb je het wel eens geprobeerd met een splitgrill, dan heb je daar geen last van.
Ik doe het niet anders meer en het bevalt mij prima.
De opbouw van zo'n stook manier vind je op  www.bluesmoke-bbq.nl

Leuke site, ook voor recepten.

hi hans, sorry dat mijn foto's van de opstelling niet zo duidelijk zijn, ik link die van noskos even voor toelichting. de eend in de braadslede staat rechtstreeks op het kolenrooster, met aan beide kanten kolen zodat de eend rondom gelijkmatig gaart, als een beer can chicken. het is dus niet de indirecte manier. als ik het grillrooster zou gebruiken past de eend niet meer rechtop in de barbecue. door de vlagerige en stormachtige wind zag ik na afloop dat de kolen aan de voorkant van de eend harder opgebrand waren dan aan de achterkant, ik heb hier normaal geen last van. het was ook niet zo erg, alleen het vel was aan de achterkant van de eend minder mooi crispy daardoor. maar daar zit toch niet echt vlees.

met kolen aan 1 kant bij een BBC rechtstreeks op het kolenrooster denk ik niet dat de eend rondom gelijk gaar wordt, je zou hem dan een paar keer moeten draaien en de kooktijd wordt waarschijnlijk langer. bij split grill (wat ik inderdaad gebruik voor indirect) werkt het anders omdat je vlees op het grillrooster ligt, een stuk boven het kolenrooster, waardoor de hitte er rondom langs steigt.

en ach, bbqen met storm, dat scheidt de eenden van de chickens :p

Hoi Marieken.

Je hebt gelijk als het om een mooi gelijk bruin velletje gaat, dan heb wat meer warmte rondom nodig.
Maar de garing is bij een split grill ook ok .
Wellicht komt dat omdat ik met een OTG 47 rook, dus een kleinere ruimte die mogelijk wat makkelijker op een gelijke warmte rondom te houden is ?

Ik gok maar wat  ;) , het lukt bij mij prima op deze manier.

BCC%20012_zps62e77231.jpg

BCC%20010_zps8eebdbbf.jpg

 
Hans zei:
Hoi Marieken.

Je hebt gelijk als het om een mooi gelijk bruin velletje gaat, dan heb wat meer warmte rondom nodig.
Maar de garing is bij een split grill ook ok .
Wellicht komt dat omdat ik met een OTG 47 rook, dus een kleinere ruimte die mogelijk wat makkelijker op een gelijke warmte rondom te houden is ?

Ik gok maar wat  ;) , het lukt bij mij prima op deze manier.

kijk ziet er top uit, ik zeg op naar de beercan peking eend ;)
 
Marieken zei:
Hans zei:
Hoi Marieken.

Je hebt gelijk als het om een mooi gelijk bruin velletje gaat, dan heb wat meer warmte rondom nodig.
Maar de garing is bij een split grill ook ok .
Wellicht komt dat omdat ik met een OTG 47 rook, dus een kleinere ruimte die mogelijk wat makkelijker op een gelijke warmte rondom te houden is ?

Ik gok maar wat  ;) , het lukt bij mij prima op deze manier.

kijk ziet er top uit, ik zeg op naar de beercan peking eend ;)

Staat op onze T.D. :)
Dank voor het delen!
 
Vandaag de maidenrun van de primo. Toevallig kwam Steven langs dus gelijk maar een recept erbij gepakt. Eend moest het worden.

De ingredi?nten


De eend


Marinade


In de marinade


Op de Q ermee


Ik ben nog aan het oefenen er zit jammer genoeg een lichte as laag over her velletje.  X(








Nou eten we niet heel vaak eend. De vrouw vond het niet wat. De kids waren laaiend enthousiast.
Als moeders weg is wordt deze vaker gemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan