BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me juni 2012 - Saffraan-citroenkebabs

 
 
 

Dominique

BBQ Junkie
Berichten
6.790
Ik ben gek op eten op stokjes, en op lamsvlees dus hier volgt mijn recept voor Steven&Me voor de maand juni. Het komt uit Culinair Barbecue?n blz188.

Saffraan-citroenkebabs

Voor vlees en marinade:
700 gram ontbeende lamsbout of -schouder
1 theelepel saffraandraadjes
1 eetlepel warm water
60 ml citroensap
2 stukjes citroenschil van 1 bij 2 cm
1 1/2 theelepel grof zout, plus meer voor het kruiden van de kebabs
1 theelepel zwarte peper, plus meer voor kruiden van de kebabs
1 middelgrote ui, fijngehakt
4 tenen knoflook, fijngehakt
125 ml olijfolie
2 laurierblaadjes.

Voor de groenten:
1 grote ui
1 grote rode paprika
1 grote groene paprika

Om te bedruipen:
1/2 theelepel saffraandraadjes
1 eetlepel warm water
4 eetlepel boter
2 eetlepel citroensap
Zwarte peper.

Snijd het vlees in blokjes van 2 1/2 cm, niet teveel vet wegsnijden, vet houdt de kebabs sappig.
Maak marinade, verkruimel de saffraan in een kom, en voeg warm water toe, laat 5 minuten staan. Voeg dan citroensap en -schil toe, 1 1/2 theelepel zout, 1 theelepel peper, de gehakte ui en knoflook en roer tot zout is opgelost. Voeg olie en laurierblaadjes toe, en het vlees. Husseldehusssel en laat 4 uur, of een hele nacht marineren, afgedekt.
Roer af en toe om.

Snijd de ui in kwarten, en snijd de kwarten dan door de helft, zodat er een soort driehoeken ontstaan, en snijd de paprika in dezelfde vorm, dan ziet het er mooier uit. Dat kan je ook laten natuurlijk, het is geen modeshowtje ;)

Maak het bedruipmengsel:
Verkruimel de saffraan in een kleine kom, voeg het water toe, en laat 5 minuten staan.
Doe boter en citroensap in een kleine pan, voeg saffraanwater toe en kook op matig vuur tot boter is gesmolten, voeg peper naar smaak toe.

Rijg vlees en groenten gezellig aan een stokje. Als je houten stokjes gebruikt, laat ze een half uurtje weken in water, dan verbranden ze niet zo snel.

Maak je Q klaar voor direct grillen, en grill de stokjes gaar. Medium mag ook met lam, het hoeft niet door en door gaat. Kruid tijdens het grillen de kebabs met royaal peper en zout ( pezo), en bedruip met het saffraan-botermengsel.

Ik zou hierbij een taboulesalade maken, of zoiets. Of couscous, ook lekker.

Ik heb het zelf nog nooit gemaakt, ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
 
Spannend recept Domi! Lekker lamsvlees dat blieven we hier wel :D Meteen mijn saffraan voorraad even aanvullen in Spanje volgende week.
 
lijkt me lekker Dominique, ga ik toch weer een keer aan het lam :)
 
kan ik ipv de bout of schouder lamshaas gebruiken?
 
Leo zei:
kan ik ipv de bout of schouder lamshaas gebruiken?

Dat zou wel kunnen, maar dan zou ik de groenten apart grillen, omdat lamshaas heel snel gaar is, en dan is de groenten nog rauw. Ik vind het zonde van de lamshaas, maar dat is persoonlijk.
 
geeft niet, dan ga ik toch voor de bout of schouder, bedankt voor het advies :)
 
Bout of schouder heeft ook wat meer vet, net zoals je sate lekkerder is van dijen is het hier lekkerder van een beetje vetter vlees ;)
 
Waar kan ik het beste saffraan halen?

Makro heeft veel lam in de aanbieding deze week.
 
Desiree heeft het gisteren bij een turk gehaald.

draadjes 1 gram ? 1,00 en poeder 10 zakjes voor ? 1,50
 
Je moet de draadjes hebben, poeder is vaak alleen maar kleurstof, tenzij ik me vergis, maar dat staat me bij.
 
oke, bedankt voor de tip
 
denk dat je ze op de bazaar in beverwijk ook wel goed kan krijgen
 
Leo zei:
denk dat je ze op de bazaar in beverwijk ook wel goed kan krijgen
Is me te druk daar.
Maar hier in IJmuiden is ook een turkse winkel.
 
Saffraan is er in soorten en maten, de "echte" uit Spanje is erg prijzig, dan is er goedkopere uit China, minder goed en met extra kleurstof en dan nog poeder waarvan je niet eens weer wat je krijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan