Ik ben gek op eten op stokjes, en op lamsvlees dus hier volgt mijn recept voor Steven&Me voor de maand juni. Het komt uit Culinair Barbecue?n blz188.
Saffraan-citroenkebabs
Voor vlees en marinade:
700 gram ontbeende lamsbout of -schouder
1 theelepel saffraandraadjes
1 eetlepel warm water
60 ml citroensap
2 stukjes citroenschil van 1 bij 2 cm
1 1/2 theelepel grof zout, plus meer voor het kruiden van de kebabs
1 theelepel zwarte peper, plus meer voor kruiden van de kebabs
1 middelgrote ui, fijngehakt
4 tenen knoflook, fijngehakt
125 ml olijfolie
2 laurierblaadjes.
Voor de groenten:
1 grote ui
1 grote rode paprika
1 grote groene paprika
Om te bedruipen:
1/2 theelepel saffraandraadjes
1 eetlepel warm water
4 eetlepel boter
2 eetlepel citroensap
Zwarte peper.
Snijd het vlees in blokjes van 2 1/2 cm, niet teveel vet wegsnijden, vet houdt de kebabs sappig.
Maak marinade, verkruimel de saffraan in een kom, en voeg warm water toe, laat 5 minuten staan. Voeg dan citroensap en -schil toe, 1 1/2 theelepel zout, 1 theelepel peper, de gehakte ui en knoflook en roer tot zout is opgelost. Voeg olie en laurierblaadjes toe, en het vlees. Husseldehusssel en laat 4 uur, of een hele nacht marineren, afgedekt.
Roer af en toe om.
Snijd de ui in kwarten, en snijd de kwarten dan door de helft, zodat er een soort driehoeken ontstaan, en snijd de paprika in dezelfde vorm, dan ziet het er mooier uit. Dat kan je ook laten natuurlijk, het is geen modeshowtje
Maak het bedruipmengsel:
Verkruimel de saffraan in een kleine kom, voeg het water toe, en laat 5 minuten staan.
Doe boter en citroensap in een kleine pan, voeg saffraanwater toe en kook op matig vuur tot boter is gesmolten, voeg peper naar smaak toe.
Rijg vlees en groenten gezellig aan een stokje. Als je houten stokjes gebruikt, laat ze een half uurtje weken in water, dan verbranden ze niet zo snel.
Maak je Q klaar voor direct grillen, en grill de stokjes gaar. Medium mag ook met lam, het hoeft niet door en door gaat. Kruid tijdens het grillen de kebabs met royaal peper en zout ( pezo), en bedruip met het saffraan-botermengsel.
Ik zou hierbij een taboulesalade maken, of zoiets. Of couscous, ook lekker.
Ik heb het zelf nog nooit gemaakt, ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Saffraan-citroenkebabs
Voor vlees en marinade:
700 gram ontbeende lamsbout of -schouder
1 theelepel saffraandraadjes
1 eetlepel warm water
60 ml citroensap
2 stukjes citroenschil van 1 bij 2 cm
1 1/2 theelepel grof zout, plus meer voor het kruiden van de kebabs
1 theelepel zwarte peper, plus meer voor kruiden van de kebabs
1 middelgrote ui, fijngehakt
4 tenen knoflook, fijngehakt
125 ml olijfolie
2 laurierblaadjes.
Voor de groenten:
1 grote ui
1 grote rode paprika
1 grote groene paprika
Om te bedruipen:
1/2 theelepel saffraandraadjes
1 eetlepel warm water
4 eetlepel boter
2 eetlepel citroensap
Zwarte peper.
Snijd het vlees in blokjes van 2 1/2 cm, niet teveel vet wegsnijden, vet houdt de kebabs sappig.
Maak marinade, verkruimel de saffraan in een kom, en voeg warm water toe, laat 5 minuten staan. Voeg dan citroensap en -schil toe, 1 1/2 theelepel zout, 1 theelepel peper, de gehakte ui en knoflook en roer tot zout is opgelost. Voeg olie en laurierblaadjes toe, en het vlees. Husseldehusssel en laat 4 uur, of een hele nacht marineren, afgedekt.
Roer af en toe om.
Snijd de ui in kwarten, en snijd de kwarten dan door de helft, zodat er een soort driehoeken ontstaan, en snijd de paprika in dezelfde vorm, dan ziet het er mooier uit. Dat kan je ook laten natuurlijk, het is geen modeshowtje
Maak het bedruipmengsel:
Verkruimel de saffraan in een kleine kom, voeg het water toe, en laat 5 minuten staan.
Doe boter en citroensap in een kleine pan, voeg saffraanwater toe en kook op matig vuur tot boter is gesmolten, voeg peper naar smaak toe.
Rijg vlees en groenten gezellig aan een stokje. Als je houten stokjes gebruikt, laat ze een half uurtje weken in water, dan verbranden ze niet zo snel.
Maak je Q klaar voor direct grillen, en grill de stokjes gaar. Medium mag ook met lam, het hoeft niet door en door gaat. Kruid tijdens het grillen de kebabs met royaal peper en zout ( pezo), en bedruip met het saffraan-botermengsel.
Ik zou hierbij een taboulesalade maken, of zoiets. Of couscous, ook lekker.
Ik heb het zelf nog nooit gemaakt, ben benieuwd wat jullie ervan vinden.