BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me, Juli 2013 Sate van jonge geit (of lam) met ananas en zoete sojasaus

Ik had deze ook op het menu staan afgelopen weekend,althans dat was de bedoeling..
Liep tegen hetzelfde probleem aan,dinsdag/woensdag terug komen dan had hij wel weer,deze week maar een nieuwe poging dan!
 
Afgelopen weekeend was het zover, tijd om de resultalen neer te zetten. Maar druk druk, dus geen draadje geopend....
Vanaf NU dan!
Post maar, en geef je commentaar!
 
Afgelopen zondag gemaakt, en echt een blijvertje, het was super lekker! Man was een beetje huiverig, hij houdt niet echt van lam en verwachtte iets dergelijks, maar de smaak van de geitenbout was veel minder sterk dan van lamsvlees. Het was een beetje zoetig (had een stukje gebakken zonder marinade om voor te proeven) en had veel smaak, maar niet dat penetrante wat lam kan hebben. Nu moet ik zeggen dat ik wel al het vet verwijderd had, en dat smaakt meestal het sterkst. Conclusie, al die slagers die me weggestuurd hadden en waar ik dinsdag, vrijdag en na de ramadan terug moest komen, ga ik allemaal nog langs, dat wordt geitjes grillen!

Ik heb molasses gebruikt en sojasaus, gewoon omdat het kan. De geit zat nog aan de bout, die ik zelf te lijf ben gegaan (vooral lekker zelf proberen waar andere mensen een opleiding voor hebben gevolgd  :-\ ) Het recept heb ik vrijwel tot de letter gevolgd, ik heb alleen ietsje meer ananas gebruikt omdat ik de marinade na het blenden iets te zwaar naar de molasses vond smaken, met nog wat ananas werd het weer wat frisser. De marinade heb ik waarschijnlijk ongeveer een kwartier laten intrekken, sommige stukjes vlees waren nog wat stug, misschien dat ik het een volgende keer een halfuur laat staan, kijken of dat veel uitmaakt (zou wel moeten met die verse ananas!)

DSCN1890.JPG


DSCN1892.JPG


DSCN1896.JPG


DSCN1901.JPG


Erbij de pindasaus, van zelf gemaakte pindakaas (oftewel pinda's in de keukenmachine), de melk was bijna op dus het was een beetje cement geworden en ik was te lui om het nog aan te lengen met water of iets. Ziet er ongelofelijk ranzig uit  ;) Verder had ik een zoetzure rauwkost salade gemaakt met radijs, wortel en komkommer, nog wat pinda's. De bedoeling was daar verse kokos in te doen maar de kokosnoot bleek bij openen bedorven (nog nooit meegemaakt, maar hij was zuur!) dus er zat gedroogde kokos in, daardoor werd het een beetje seroendeng achtig en dat harmonieerde wonderwel met de sat?.

DSCN1905.JPG


Geit dus voortaan vast onderdeel van het repertoire, geheel en al dankzij deze steven en me challenge! driewerf hoezee et cetera.
 
Het ziet er heerlijk uit! Maar die pindacementsauce.... ;) gelukkig zei je dat zelf al. Ik dacht dat het seroendeng was hihi.
Anyway, ik moet nog, dus ik zeg verder niets.
 
Ik gooi 'm op de todo list. Ziet er prima uit en ik heb nog een appeltje te schillen met die ananassen >:D
 
Vandaag voor mij lam met ananas.
Omdat geit niet te krijgen is in Zeewolde (tenminste ik kan het niet vinden) [behalve bij de kinderboerderij  :p]

De lam netjes gemaakt volgens recept. Heb gemarineerd met ketjap en verse ananas.
Verder heb ik er selfmade nasi bij gemaakt. Lekkere pandanrijst met nasikruiden en wat tauge, wortel, paprika en een klein pepertje. Verder heb ik bij het gerecht wat cashewnoten geroosterd en een paar stukjes verse ananas voor de presentatie.
Ik heb de hoisinsaus al door de pindasaus geroerd en voor de afwerking een druppeltje extra in het midden laten vallen!
Het heeft ons heerlijk gesmaakt. Inderdaad lekker fris en de aparte, maar lekkere, smaak van lam!
Deze komt zeker nog een keertje terug  :D



 
Blief ik wel!
 
Ik heb ook weer meegedaan. Dit was een lastige, ik ben driftig opzoek gegaan naar geiten maar niet gevonden. De Turkse slagers in Assen en omstreken hadden alleen maar lam, dat is dus ook maar waar ik uiteindelijk voor gegaan ben.

Hieronder de ingredienten voor de satehtjes.

20130730-_MG_9192.jpg


De sateh's in hun marinade, voor 25 minuten (geklokt).
20130730-_MG_9194.jpg


Ik had Domi's sateh saus gemaakt en een sidedish eveneens gepost door Dominique bij een andere Steven & Me
20130730-_MG_9196.jpg


Wat vonden we er van, nou we waren er niet zo kapot van. Ik vond ze zelf wel ok, maar ik had het idee dat 25 minuten in de ananas marinade al te veel van het goede was. De rest van het gezin vond ze gewoon niet lekker. Deze hoef ik dus niet nogmaals te maken. Nou ja we zullen maar zeggen dat we weer fijn ge-bbq'ed hebben.
 
Was de ananas zo agressief?
 
Ik vrees dat de ananas te veel zijn werk had gedaan ja, ik had er al een kookwekker bij staan en was al iets korter gaan zitten, maar de buitenkant van het vlees was totaal zijn bite kwijt.
 
dat is jammer, we waren er al een beetje voor gewaarschuwd he
 
Vandaag Steven nr 20....

Ananas, lamsbout, ketjap en Hoisin-saus

UeKLJr9.jpg


De bout ontdaan van vet, vlies en bot aan stokjes geregen. De ananas gepureerd:

vA256xf.jpg


20 minuten onder een dekje van ananas-puree

25kVTGK.jpg

Op de WGA:

5MN5S4P.jpg


En op het bord, met de pinda-hoisinsaus:

Q6yAqfJ.jpg


En wat vonden we er van? Vlees was heerlijk mals, de structuur was nog goed na 20 min marineren.
De typerende smaak van lamsvlees was niet echt meer aanwezig. Mede door de prijs van dit bordje (?15,- voor het vlees.... :-O), zal dit niet snel weer gemaakt worden.
 
Ziet er goed uit Ceriel!! Waarom heb jij voor lam gekozen en niet voor geit??
 
ik zou als pinda toch even willen reageren dat het mij een beetje pijn doet dat de sate kambing met lam wordt gemaakt.

op een ander draadje wil ik wel eens aan gaan geven dat de marinade van het geit (poot) bijna alles is maar de finishing touch op de Q plaats moet gaan vinden.
 
SteenErts zei:
ik zou als pinda toch even willen reageren dat het mij een beetje pijn doet dat de sate kambing met lam wordt gemaakt.

Het staat bij dit onderdeel een ieder vrij om zijn eigen draai aan het recept te geven hoor. En aangezien ik op de TongTong of bij de toko ook regelmatig sat? Kambing van lam krijg ipv geit, denk ik " soit". De geiten lopen hier nu eenmaal niet door de straat om te gebruiken.

Maar ga je gang, maak hem ( natuurlijk) van geit, ik ben heel benieuwd! En foto's! Dan maak je een ieder blij ;)
 
En ook deze moest eraan geloven!! :)


Alles weer verzamelen en marinade maken. Vrouwlief was zo lief om te helpen. Had gisteren veel punten verdiend met de zalm dus kon er wel een paar missen. ;)

2014-08-19 Sate van lam met ananas en zoete sojasaus 01 by Bidle, on Flickr


2014-08-19 Sate van lam met ananas en zoete sojasaus 02 by Bidle, on Flickr


Bidle03 klaar gemaakt voor de sessie en gaan:

2014-08-19 Sate van lam met ananas en zoete sojasaus 03 by Bidle, on Flickr


2014-08-19 Sate van lam met ananas en zoete sojasaus 04 by Bidle, on Flickr


Ennnn, klaar!! Opdienen en eten maar:

2014-08-19 Sate van lam met ananas en zoete sojasaus 05 by Bidle, on Flickr


2014-08-19 Sate van lam met ananas en zoete sojasaus 06 by Bidle, on Flickr


Twee close-ups:

2014-08-19 Sate van lam met ananas en zoete sojasaus 07 by Bidle, on Flickr

2014-08-19 Sate van lam met ananas en zoete sojasaus 08 by Bidle, on Flickr


Het was erg lekker, maar vind de spiesen die ik onlangs heb gemaakt met lam lekkerder! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan