BasBQ
Beef en Steak

steven & me Januari 2015; Sparerib (baby backs) in Aziatische stijl.

 
 
 
 

A3aan84

Pitmaster
Berichten
526
Sparerib (baby backs) in Aziatische stijl.

Na een aantal maanden wachten is het nu mijn beurt om de steven & me voor jullie uit te zoeken.  Ik heb inmiddels al een aantal steven & me gerechten gemaakt maar miste tot nu toe een van mijn favorieten stukken.  De ribbels!  Dus daar gaan we, voor iedereen die er zin in heeft, dit jaar mee beginnen.  Dat is natuurlijk steven & me technisch gesproken want bij een aantal zal de Q inmiddels al aan hebben gestaan.

Recepten zijn te vinden in culinair barbecue?n pagina 140-143 en 457

De inleiding van steven:
De beste ribben die ik ooit geproefd heb, at ik in Vietnam, waar ze de zuidoost-Aziatische versie van sparerib kruiden met een geurige pasta van sereh, gember, knoflook, pepers en vissaus gebruiken. Ze worden gegrild tot ze knapperig zijn en geserveerd  gehakte pinda?s om er iets notigs aan toe te voegen. In Vietnam hanteert men een aangepaste techniek van indirect grillen. De ribben worden wel boven de kolen gelegd als bij direct grillen, maar het rooster ligt hoger boven het vuur, zodat de ribben langzaam garen als bij indirect grillen. De gemakkelijkste manier om dit thuis te bereiken is de techniek van indirect grillen te gebruiken.

Het recept:

Sparerib (baby backs) in Aziatische stijl. Voor 8 personen als voorgerecht, 4 als hoofdgerecht.

4 strengen sparerib (baby backs)
4 stengels sereh, schoongemaakt en fijngehakt
4 teentjes knoflook, fijngehakt
2 sjalotjes, fijngehakt
1 (5 cm) stuk gember, geschild en fijngehakt
2 tot 6 jalapeno ?pepers of Thaise pepers, in dunne plakken gesneden
60 g. verse gehakt koriander
3 eetl. Korianderpoeder
1,5 theel. Zwartepeper
60 ml. Sojasaus
5 eetl. Thaise vissaus (nam plaa) of een gelijke hoeveelheid sojasaus
5 eetl. Citroensap
75 ml. Plantaardige olie
Om erbij te serveren:
50 g. Gehakte verse koriander
50g. Gehakte geroosterde pinda?s
Vietnamese dipsaus (volgt)


Bereidingswijze:

1. Verwijder het membraam van elk stel ribben en leg ze in een braadslee.
2. Maak de marinade: Doe de sereh, knoflook, sjalotjes, gember pepers en koriander in een mengkom. Roer de suiker, korianderpoeder, sojasaus, vissaus, citroesap en olie erdoor. Giet dit mengsel over het vlees en wrijf het aan beide zijde over het vlees. Laat het afgedekt tenminste 6 uur, op zijn langst 12 uur in de koelkast marineren. Draai de ribben twee of driemaal om tijdens het marineren.
3. Maak de barbecue gereed voor indirect grillen en verwarm tot matig. 160 tot 180 graden. Als u een houtskoolbarbecue gebruikt, zet u een grote druipbak in het midden.
4. Als u klaar ben om te beginnen, legt u de ribben, bij voorkeur in een ribrek, midden op het rooster, weg van het vuur en dek de barbecue af. Gril ze tot ze gaar zijn, 1,25 tot 1,5 uur. Als u een houtskool barbecue gebruikt, moet u na 1 uur 12 verse kolen per kant toevoegen. Als de ribben gaar zijn, heeft het vlees zich ongeveer 0,5 cm van het bot terug getrokken en is het mals genoeg om met uw vingers uit elkaar te trekken. Laat ze niet te lang staan; er moet wel iets te kauwen zijn.
5. Leg de ribben op een snijplank. Laat enkele minuten rusten en snijd de ribben dan met een slagersmes van elkaar los en leg ze op borden of een schaal. Bestrooi ze met verse koriander en pinda?s en dien ze meteen op met de dipsaus.

De Vietnamese dipsaus:

Waar Vietnamezen ook gaan barbecue?n, deze dipsaus verschijnt op tafel. Het complexe smaakpalet- zoet, zuur, zout en heet- gaat goed samen met geroosterd varkensvlees. Vissaus is een sterk ruikende smaakmakergemaakt van ingelegde ansjovis; als u het niet kunt vinden of u er niet van houdt, vervang het dan door sojasaus.

1 groot stuk wortel (7,5 cm lang)
3 eetl. Suiker of meer naar smaak
2 teentjes knoflook uit de knijper
125 ml. Warm water
60ml. Limoensap of meer naar smaak
60ml. Aziatische vissaus
1 eetl. Rijst azijn of meer limoensap
1 tot 2 serrano-pepers of rode spaanse pepers en dunne ringen gesneden
0,5 theel. Zwarte peper.


1. Snijd de wortel met een groenteschiller in dunne plakjes. Leg 4 op elkaar en snijd ze over de lengte in flinter dunne reepjes. Was deze in een vergiet met koud water en droog ze met keuken papier.
2. Doe de suiker en de knoflook in een kom en pureer de met de achterkant van een houten lepel. Voeg het water, de vissaus, Het limoensap en de rijstazijn toe en roer tot de suiker is opgelost. Voeg de rode peper en de zwarte peper toe. Proef en voeg  eventueel suiker en limoensap toe; de zoete, zure en zoute smaken moeten in balans zijn. Doe de saus in kleine kommetjes om te dippen.
 
Deze ribbels lijken me heerlijk!  Het is al veel te lang geleden dat ik ze op hebt. Ik ga hem zeker maken.
 
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!

Heerlijk, had deze al zien staan in het boek, ga ze waarschijnlijk dit weekend al maken.
 
Leuk zeg... dit boek heb ik al jaren in de kast... nog nooit deze gemaakt... leuk, ga ik doen!

Proeven bij de Winter Meating?  ;)
 
Topic lijkt gesloten, maar prima hoor, ik doe graag mee, dit is erg leuk huiswerk zo!
Lijkt me leuk om deze de 25ste te kunnen presenteren aan 'de jury' in Zeewolde.
 
dave79 zei:
structor zei:
Sander72 zei:
Leuk zeg... dit boek heb ik al jaren in de kast... nog nooit deze gemaakt... leuk, ga ik doen!

Proeven bij de Winter Meating?  ;)
Tssss gauw opgeven voor S&M jij, jij hebt dus geen excuus meer om niet mee te doen!

:D

Ik heb me al een tijdje opgegeven,  maar deze lijst is vanaf mei n iet meer bijgewerkt volgens mij.....
En niemand die een moddereter een schop geeft van hup aan het werk luie donders...
 
Srry..... :blush:
 
Ribbels in de steven&me, beter.
Ribbels gaan er altijd wel in hier, en ik heb deze maand nog wel ruimte om deze te maken.
 
Haha, moddereter!  ;)
 
Hmmm zou je deze ook kunnen maken op de 3-2-1 manier?
Men wil hier graag botjes waar het vlees zo goed als af valt...
Of komt dat de marinade niet ten goede...
 
lekker aad,
water loopt me al in de mond.
gaan we snel maken :p
 
Lin zei:
Hmmm zou je deze ook kunnen maken op de 3-2-1 manier?
Men wil hier graag botjes waar het vlees zo goed als af valt...

Hoi Lin, heb je al eens babybacks als 3-2-1 bereid? Dat wordt te gaar en beetje muschie... gewoon low and slow zonder inpakken en dan 2,5 3 uurtjes is perfect van knapperigheid en gaarheid... probeer dat eens, zonder in te pakken. Dan blijven zo ook lekker sticky en dat wil je graag bij deze marinade denk ik... ik ga ze de 25ste maken bij de Winter Meating, kom daar ook heen en bereid ze dan net anders gaan we verschillen proeven!
 
Sander72 zei:
Lin zei:
Hmmm zou je deze ook kunnen maken op de 3-2-1 manier?
Men wil hier graag botjes waar het vlees zo goed als af valt...

Hoi Lin, heb je al eens babybacks als 3-2-1 bereid? Dat wordt te gaar en beetje muschie... gewoon low and slow zonder inpakken en dan 2,5 3 uurtjes is perfect van knapperigheid en gaarheid... probeer dat eens, zonder in te pakken. Dan blijven zo ook lekker sticky en dat wil je graag bij deze marinade denk ik... ik ga ze de 25ste maken bij de Winter Meating, kom daar ook heen en bereid ze dan net anders gaan we verschillen proeven!

Tja hier vinden ze de zachte spare ribs heul lekker., wel gaar en nog net niet muschie  zeg maar. Ieder zijn smaak he?
Best een leuke uitdaging voor de meating maar zoals het nu lijkt gaat dat deze keer niet lukken.
Ik hoop er op de zomermeating wel bij te zijn! Wil wel eens gezichten bij de avatars zien!
 
Vandaag gemaakt, taai, droog en niet lekker..... :(

Jammer Steven, volgende keer gewoon weer 3-2-1.
 
Da's toevallig Dave, ik ook, maar wij vonden ze heerlijk hier (en in Zeewolde):



Volgende keer beter Dave!
 
Zo het is weer zover, we starten weer aan een nieuwe maand, dus de resultaten van januari mogen weer gepost worden. Voor de mensen die zich aangemeld hebben bij de controller site, vergeet niet te stemmen! Ik heb deze maand ook weer een keer op tijd meegedaan. Dus ik zal maar aftrappen....

We beginnen natuurlijk met het overizcht van de ingredienten.
20150117-_MG_3040.jpg


De marinade.
20150117-_MG_3041.jpg


Voor de vrouwen in huis had ik een variant zonder pepers (achter in beeld)
20150118-_MG_3043.jpg


Uiteraard om de ribs goed te vergelijken, ook een referentie rib toegevoegd (het recept wat ik altijd voor de kinderen maak)

20150118-_MG_3045.jpg


De eind shot, ik was hem bijna vergeten, ik had de referentie rib al in stukken gedeeld. De randen waren bij mij te ver. Normaliter maak ik ze altijd met een 3,2,1 variant, dit geeft vind ik wat fijnere resultaten...
20150118-_MG_3047.jpg
 
Hierbij de resultaten vanuit de Achterhoek:









Lekkere ribben, wat smaak/bite betreft weer eens wat anders dan de zoete gesausde 3-2-1 ribs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan