BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me februari 2018 - Spiedies

 

Bor

Sprokkelaar
Berichten
35
Mijn bijdrage aan Steven & Me, ik heb gekozen voor Spiedies ( kipkebabs ) uit het boek BBQ-sauzen rubs & Marinades. Het recept staat op bladzijde 272 en de bijhorende Italiaanse dressing op blz 271.

Het recept bestaat uit 2 delen, als eerst zal ik de dressing beschrijven en daarna de Spiedies.

Italiaanse dressing:

Ingredi?nten:

2 tl maizena
Ca 1 dl water
ca 2 dl wittewijnazijn
2 tl suiker
1 tl zeezout
2 tl paprika vlokken (optioneel)
2 tl knoflookpoeder
2 tl gedroogde oregano
2 tl gedroogde peterselie
2 tl gevriesdroogd bieslook
1 tl uienpoeder
1 tl mosterdpoeder
1/2 tl chilivlokken
1/2 tl versgemalen zwarte peper
2,5 dl koolzaadolie

1. Roer in een kleine kom de maizena met 1 eetlepel van het water tot een dikke pasta. Doe het resterende water, de azijn, suiker en het zout in een niet reactieve pan en breng alles op matig vuur aan de kook. Roer het ma?zenapapje nog even goed door het kokende azijnmengsel. Breng het al kloppend aan de kook; het mengsel moet nu dik worden. Neem de pan van het vuur en laat het mengsel afkoelen tot kamertemperatuur.

2. Doe het azijnmengsel in een kom en klop de overige ingredi?nten erdoor. Doe de dressing in een pot, sluit deze en zet hem in de koelkast. De dressing is minstens 1 week houdbaar. Schud of klop hem voor gebruik goed door.

Spiedies

Ingredi?nten:

Kebabs:

1 zoete ui, gepeld
900 kipfilet of kippendijen (zonder bot, zo mogelijk met nog wat vel eraan), in stukken
2 rode paprika's, schoongemaakt en in blokjes van 2,5 cm
2,5 dl Italiaanse dressing (zie bovenstaand recept)
60 ml extra vergine olijfolie, of zoveel als nodig voor het bestrijken

Voor erbij:

6-8 pitabroodjes
2,4 dl Griekse yoghurt
2 rijpe tomaten, in stukjes
1 komkommer, geschild en in stukjes

Ook nodig:

20 cm lange bamboe spiesen
bakkwastje
een stuk driedubbel gevouwen aluminiumfolie

1. Halveer de ui verticaal en snijd elke helft in vieren. Breek elke kwart in afzonderlijke lagen. Hak de kleine stukjes fijn om op het laatst over de spiesen te strooien.
2 Rijg de kip aan de bamboe spiesen en wissel ze af met de ui en paprika. Leg de spiesen in een glazen schaal die net groot genoeg is om ze in een enkele laag in te leggen. Schenk de Italiaanse dressing erover en marineer ze minstens 4 uur in de koelkast of een hele nacht (hoe langer, hoe meer smaak ze krijgen).
3. Stel de grill in voor direct grillen en verwarm hem tot hoog. Bestrijk het rooster met olie.
4. Giet de spiesen af en leg ze op het rooster; schuif een stuk aluminiumfolie onder het lege deel van de spiesen om te voorkomen dat dat verbrandt. gril de spiesen tot ze bruin zien en gaar zijn (2-3 minuten per kant, 8-12 minuten in totaal). Begin ze na 4 minuten met olijfolie te bestrijken. Leg de spiesen op een schaal of op borden.
5. Bestrijk de pitabroodjes licht met olijfolie. Gril ze 1 minuut per kant, tot ze warm en buigzaam zijn.
6. Leg een spiedie op een pitabroodje. Vouw het broodje eromheen en trek de spies uit het vlees. Schep er wat yoghurt op en dan de stukjes tomaat, komkommer en eventueel gehakte ui. Rol het broodje op en eet het als een burrito.

Eet smakelijk!.

Succes met de bereiding en ik ben benieuwd naar de resultaten.

PS zelf gebruik ik niet zoveel olie als Steven aangeeft in het 2e deel van het recept, omdat in de dressing ook al aardig wat olie is verwerkt.




 
Gisteren gemaakt en ik kan alvast verklappen dat hij erg lekker is. Foto's volgens aan het einde van de maand
 
Goed bezig geweest, de Spiedies zijn inderdaad erg lekker. Ik ben benieuwd naar de foto's.

 
Lijkt mij een lekker gerecht, klopt het dat dit recept in de Engelse versie van het boek iets anders in elkaar zit (met dezelfde basis)
 
Edgar zei:
Lijkt mij een lekker gerecht, klopt het dat dit recept in de Engelse versie van het boek iets anders in elkaar zit (met dezelfde basis)
In de Engelse versie van het boek op blz 233 de marinade met hetzelfde recept en op blz 234 ?jumpin? jim?s barbecued chicken?, kip in Italiaanse marinade. Dezelfde kip in marinade, maar dan zonder ui, paprika en stokje..
 
Hier mogen de resultaten geplaatst worden. De spiedies staan voor dit weekend op het menu..  :blush:
 
Hierbij mijn bijdrage
Ik heb de dressing gemaakt en over de kip heen gegooid. Daarna heb ik het een nacht laten inwerken.
7397210a7ff8d12fd933372c35ba82a0.jpg

De volgende dag heb ik de bbq opgestookt, en de kip erop gelegd.
bea1a43de0138a607c1dcec322d1c03e.jpg

fdcc04d363337581304a7072678cca4e.jpg

Toen de kip gaar was heb ik deze eraf gehaald en daarna opgegeten met een salade en verse pasta met kaassaus.
3122f861d53b4440a7689f0e6fab8e3b.jpg

Het was een lekkere maaltijd maar niet mijn favoriete kip ooit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Deze Steven&Me Spiedies heb ik vorige week zaterdag gemaakt.

Ik heb vrijdags de marinade gemaakt en zaterdagmiddag de spiedies  ging eind van de middag naar ijshockey  :)

De ingredi?nten voor de marinade.

D7031_BB7-47_CB-4_DCA-_BF42-_B1_CB5_A994662.jpg


De pan met de marinade.

EBF30_A37-2_BE0-41_A4-_BAE9-797_EA14_A6485.jpg


Zaterdagochtend in de marinade.

E8_F4303_B-8_C08-4_F5_D-9_E94-_C951064_DA87_D.jpg


Ingredi?nten voor de spiedies.

D4106831-_A903-442_F-_A0_E2-_BF8_BA6_E7_CF9_A.jpg


Kipdij , paprika en ui in stukken gesneden.

1_EEFB7_BF-_CB77-4_AE0-_A5_B5-_FAE3684_D72_D7.jpg


Aan de spies geregen .

033_ACCAF-4461-446_F-9_A47-82319_FD142_AE.jpg


De tomaten en komkommer in blokjes en de pitabroodjes heb ik ingesneden.

07_F6_E8_EE-0_CC1-43_A8-9_B6_A-_AD425_E1017_FC.jpg


De spiedies op de bbq.

EBF45_BB4-48_A0-420_D-954_E-43_CC457_F3143.jpg


De pitabroodjes erbij op de bbq.

638_C614_E-_F154-496_C-_B657-897_A91_BC62_AC.jpg


En op het bord de pitabroodjes waren iets te lang geweest  :D maar nu waren ze lekker knapperig :)

4820_D230-4_CC6-45_DB-_A6_A6-_A29818_F7482_E.jpg


Wat vonden wij ervan het was wel een lekkere snack voor een zaterdagmiddag maar ook niet bijzonder.
 
De groepsfoto:
h8IzMBR.jpg


Wittewijnazijn, water, suiker, zout en maizena aan de kook (die lucht... :-O):
DlbtK6w.jpg


Spiesjes met de fijngesneden ui:
KXw5EJb.jpg


en met de marinade, voor een aantal uren de koeling in:
hXpwwpv.jpg


Op de Monolith met het rooster op de hoge stand:
dGzf4m3.jpg


uVKsGcc.jpg


7or06EX.jpg


Pita's kort grillen:
soQ0DMK.jpg


En op het bordje. Ik heb een soort tzaziki gemaakt met kleingeneden tomaat, geraspte komkommer, bieslook, Griekse yoghurt, mayo en een kneep Pieperzalf:
VlzmL8F.jpg


Heerlijk broodje voor de zondag!


 
Terug
Bovenaan Onderaan