BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Februari 2017 - De echte Jamaicaanse Jerk Pork.

Bij deze mijn bijdrage voor Steven & Me, een bekende en geweldige smaak, dus het gaat worden:

De echte Jamaicaanse Jerk Pork!!

Deze is te vinden in Planet BBQ vanaf bladzijde 199 tot en met 201.

De ingredi?nten:
500 gram Madame Janette pepers gehalveerd, of 500 gram pepers zonder zaad voor een mildere versie
1 Groene paprika
1 bosje lenteui
1 ui
2 sjalotjes
3 tenen knoflook
5 cm verse gember
2 theelepels verse tijm, of 1 theelepel gedroogde
3 grote tijmbladeren, of 1 theelepel verse tijm, of 1/2 gedroogde
6 verse basilicum blaadjes of 1.1/2 gedroogde
1 eetlepel piment
2 theelepels kaneel
2 theelepels zwarte peper
1/2 kop zeezout
1/4 kop plantaardige olie
1 eetlepel soyasaus
1 varkensschouder met bot en veel vet 2,7 tot 3 kg

Voor de rook:
1.1/1 kop eiken of appelhout snippers
1 kop pimentbessen
Week de pimentbessen en houtsnippers 1 uur voor gebruik


Voorbereiding:
Vlinder het vlees en verwijder het bod zodat je een lap vlees krijgt en plet deze met een vleeshamer tot 3 cm dikte.
Snij het vlees weerszijden kruislings 1 cm in met 5 cm tussenruimte, en zorg dat de inkepingen niet gelijk zijn, het moet een harmonica worden.

Week de pimentbessen en houtsnippers voor 1 uur

Marineren:
Pureer in de keukenmachine, pepers, paprika, ui, lente ui, gember, tijm, sjalotjes, basilicum, peper, kaneel en piment tot puree.
Voeg daarna het zout, olie, soyasaus en 1/4 kop water toe tot dikke pasta.
Giet de helft van de marinade in een braadslede en verdeel de ander helft over het vlees.
Marineer 2 tot 4 uur, schraap de marinade eraf voor gebruik.

Bereiding:
Indirect 40 tot 60 minuten tot een kern van 88/91 graden.
Steven geeft ook aan dat het direct kan met 20 minuten per kant.

Omdat het recept 3 paginas in het boek zijn heb ik wat in moeten korten dus ik hoop dat alles duidelijk is.

Succes!!





 
Damn :-O  500 gram madame janette  :-O


Daar krijg ik 2x last van. Dit wordt ook voor mij een MILDERE variant.
 
mmmmmmm jerk!!! zoooo lekker, en alweer een tijdje niet gemaakt.
alleen ik vind de bereiding wel kort, een uurtje?
 
Marieken zei:
mmmmmmm jerk!!! zoooo lekker, en alweer een tijdje niet gemaakt.
alleen ik vind de bereiding wel kort, een uurtje?
Was me nog niet opgevallen... lijkt mij ook wat kort.
 
dave79 zei:
Bij deze mijn bijdrage voor Steven & Me, een bekende en geweldige smaak, dus het gaat worden:

3 grote tijmbladeren, of 1 theelepel verse tijm, of 1/2 gedroogde

Wat was hier de engelse omschrijving, big leaved thyme of zoiets?
ik kom wel dit tegen, zou dat het zijn?
als ik grote tijm google kom ik namelijk op een europese wilde plant, lijkt me niet dat ze die in Jamaica kennen  :)

English:

Country borage (India,[2] South Africa,[1] US[8])
French thyme (South Africa,[1] US[8])
Indian borage (India[2])
Indian mint (South Africa,[1] US[8])
Mexican mint (US,[8] favored common name[9]
Soup mint (South Africa,[1] US[8])
Spanish thyme (US[8])
Big thyme (St. Vincent, Grenada, and other English-speaking Caribbean Islands)
Thick leaf thyme or broad leaf thyme (Guyana)
Poor man pork or broad leaf thyme (Barbados)
Broadleaf thyme,[9] Cuban oregano;[9] Mexican thyme, queen of herbs, three-in-one herb, allherb, mother of herbs
Pudina (Trinidad & Tobago)

Ik denk niet dat ik daar aan ga komen, maar goed dan heb ik weer een kruid om zelf te kweken op mijn todo lijst. een stapje dichter naar de echte jerk smaak.
 
Ik ga de 500 gram madame jeanette vervangen door rode pepers en een beetje habanero peper. Lijkt me beter voor de stoelgang  :blush: en ze hadden niet anders bij de Sligro btw.
 
Rode pepers zijn als ze goed rijp zijn minstens zo sterk.
Maar 500 gram schrikt mij ook af hoor.
Waar ik zelf twijfel aan het recept is dat een eetlepel piment niet een theelepel moet zijn. En dat een typo van Steven is.
Mijn Planet BBQ is in het nederlands dus grote tijmbladeren komt er ook zo uit.

 
dave79 zei:
Rode pepers zijn als ze goed rijp zijn minstens zo sterk.
Maar 500 gram schrikt mij ook af hoor.
Waar ik zelf twijfel aan het recept is dat een eetlepel piment niet een theelepel moet zijn. En dat een typo van Steven is.
Mijn Planet BBQ is in het nederlands dus grote tijmbladeren komt er ook zo uit.

ik doe veel piment in mijn jerk, het is met tijm en pepers echt wel wat het de typische smaak geeft. Een eetlepel lijkt me prima. Ik ga er wel vanuit dat het pimentpoeder is, die eetlepel, want piment malen in de keukenmachine gaat niet lukken.

Zelf denk ik ongeveer een ruime eetlepel ongemalen piment en een kaneelstokje in de koffiemolen ipv de poeders. Kaneelpoeder is best geurig maar pimentpoeder heeft echt minder intense smaak dan zelf malen vind ik.
 
JaapAap zei:
Ik heb vorige week de jerk gemaakt hoe lang is het mengsel houdbaar in de koelkast? Gaat veel zout in maar toch?

als je er rauwe knoflook in heb gedaan, mag je het van het voedingscentrum niet langer dan 4 dagen bewaren in de koelkast, omdat het, net als pesto, knoflook is in olie, zonder zuurstof, vanwege het risico op botulisme. zelf zou ik het bewaren en gewoon gebruiken behalve als het beschimmeld is of raar ruikt, misschien wel een maand of langer.

je kunt het invriezen als het echt lang mee moet?
 
Marieken zei:
JaapAap zei:
Ik heb vorige week de jerk gemaakt hoe lang is het mengsel houdbaar in de koelkast? Gaat veel zout in maar toch?

als je er rauwe knoflook in heb gedaan, mag je het van het voedingscentrum niet langer dan 4 dagen bewaren in de koelkast, omdat het, net als pesto, knoflook is in olie, zonder zuurstof, vanwege het risico op botulisme. zelf zou ik het bewaren en gewoon gebruiken behalve als het beschimmeld is of raar ruikt, misschien wel een maand of langer.

je kunt het invriezen als het echt lang mee moet?

Ok, thanks, heb er btw gerookte knoflook in zitten. Is dit dan anders ivm botulisme ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
JaapAap zei:
Marieken zei:
JaapAap zei:
Ik heb vorige week de jerk gemaakt hoe lang is het mengsel houdbaar in de koelkast? Gaat veel zout in maar toch?

als je er rauwe knoflook in heb gedaan, mag je het van het voedingscentrum niet langer dan 4 dagen bewaren in de koelkast, omdat het, net als pesto, knoflook is in olie, zonder zuurstof, vanwege het risico op botulisme. zelf zou ik het bewaren en gewoon gebruiken behalve als het beschimmeld is of raar ruikt, misschien wel een maand of langer.

je kunt het invriezen als het echt lang mee moet?

Ok, thanks, heb er btw gerookte knoflook in zitten. Is dit dan anders ivm botulisme ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

eerlijk gezegd heb ik geen idee... zoals ik al zei, ik zou het zelf gewoon bewaren en eten. ik bewaar pesto en knoflookolie zelf ook veel langer dan een week. heb het eens opgezocht en ik vond dat het zo vreselijk weinig voorkomt, dat het risico durf te nemen.

maar ja, voedingscentrum, officiele overheidsadvies, ik bedoel, het zal me niet gebeuren dat het mijn schuld is dat jij botulisme in je koelkast cultiveert...  :|
 
En hoe was het met de pepers?
 
Hij was lekker maar het was wel veel. Hier de foto's
87a5b60d58d8eb4ec025208a426abc82.jpg

f8cbebd0f5923c84a13f95bfc2a9a14b.jpg

a084307842b881cd95af3fb7b3fc2eaa.jpg

ba0e3dd7d2cae2f338bcb2816e262093.jpg

5200d0f5dfc7d8f4f5d792f56f4502f7.jpg

33c32fa75ba0ff6e09d9ce1007c6c112.jpg

301bcc19836b35019019d3ddaf6d57da.jpg

b4a252a178ca4d79b286514e690cdd2c.jpg

25d42615b5b1519cbd3a499ce295d442.jpg

af0c902cb5836aa7ba696339e0664931.jpg

4b860a1d58ee1bb651efd42cd334c921.jpg

5c90454ea590e7e5212c75d64c0f5274.jpg

e0116e5fbea01b6b9b71cba29eae4cc7.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan