BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Augustus 2015 - New Orleans Shrimps

 
 
 
 
 
 

Bidle

Gemarineerd
Berichten
1.993
Hoppa en voordat je het weet is het dan zo ver en ben je aan de beurt. Momenteel erg druk en veel in het buitenland, maar deze kans laat je natuurlijk niet liggen.
Ben zelf helemaal bij en tot nu toe alle Steven & Me's gedaan en sommige zelfs een paar keer. Mede dankzij hier ook veel andere recepten gemaakt uit de vele boeken.

Uitdaging was om het recept een beetje passend bij het weer te houden en daarnaast niet alledaags. Dus gekozen voor garnalen,......  tja,. niet iedereen zal er van houden, maar denk dat daar bijna geen ontkomen aan is. Normaal heb ik garnalen het liefst zo simpel mogelijk, maar wie niet waagt wie altijd hetzelfde blijft eten of zoiets. ;) Enfin,....komt die.




Te vinden in het prachtige boek "Culinair Barbecue?n" op blz. 323. Ik maak er altijd een hoofdgerecht van voor 4 personen.

Benodigdheden voor een paar garnalen  :-O :
- 1kg grote garnalen in schaal (verkrijgbaar bij de betere viszaak of groothandel)
- 1,5tl cayennepeper
- 2tl gedroogde tijm
- 2tl gedroogde oregano
- 2tl verkruimelde gedroogde rozemarijn
- 1,5tl knoflookpoeder
- grof zeezout
- zwarte peper
- 2el olijfolie
- 12 el boter
- 3 teentjes knoflook uit een knijper
- 175ml selpdierenbouilon of vergelijkbare
- 175ml volle room
- 175ml bier (zoet)
- 2el worcestersaus
- 2el rietsuiker(stroop)
- 1 ? 2el tabasco
- 1 schijfje citroen met schil. Mooie dike plak van ~0,5cm.
- 1,5el citroensap
- 3tl paprikapoeder
- 2el verse bladpeterselie

Fase 1; rub:
1. Garnalen schoonspoelen onder koud water en afdoppen met keukenpapier.
2. Garnalen prepareren; Rugjes insnijden en darmkanaal verwijderen. (mooie foto's in het boek dus kopen!!) ;)
3. Rub maken met: cayennepeper, tijm, oregano, rozemarijn, knoflookpoeder, 3tl zout, 2tl zwarte peper.
4. Strooi nagenoeg alles (3tl bewaren) over de garnalen en goed husselen. Probeer het mengsel ook goed in de opening op de ruggetjes te krijgen.
5. Schenk de olie erover 2el,... maar ik doe er een scheutje meer bij.
6. 40 minuten wachten.


Fase 2; saus:
1. Smelt de boter in een steelpan.
2. Knoflook en fruit toevoegen. Mooi bruin laten worden ~2min.
3. Voeg nu de bouillon, room, bier, worcestersaus, rietsuiker, tabasco, citroenschijf, citroensap, paprikapoeder, snufje zout en de overgebleven rub er door.
4. Onafgedekt laten sudderen totdat het mooi dik is ~12min.
5. Verwijder de citroenschijf.
6. Breng op smaak met extra zout, peper, suiker en/of tabasco.


Fase 3; grillen:
1. In de tussentijd is de wederhelft zo lief geweest de garnalen op spiesen te zetten.
2. Direct de garnalen grillen. Niet al te lang,.... de schaal moet moet mooi roze zijn en de garnalen nog een beetje glazig. Ze worden anders snel taai.
3. Dan de garnalen in een kom met de saus eroverheen.
4. Besprenkel het geheel met peterselie en als tip in het boek enkele broodkruimels,..... zelf vind ik deze snel zacht worden.


Dit moet hem zijn, doe vooral je eigen ding. Heb ik ook gedaan, maar wil niet te veel weg geven. Ik ben iig erg benieuwd hoe de gerechten eruit komen te zien.  B-)
Nu maar weer wachten en wachten,... tot ik weer aan de beurt ben,.. althans als ik nog toegelaten word.  ;)



ps. Titel zal nog wel worden aangepast, ik stond namelijk voor september. Echter deze zal wellicht het recept voor augustus worden.
 
Klinkt erg lekker, en een interessante variatie op de garnaal!

Misschien is het handig om in de topictitel even jaar en maand te vermelden, altijd handig voor het terugzoeken?

Edit: je was me dus net 2 seconden voor met je edit ;)
 
Top dat je zo snel een recept gepost hebt, mensen we kunnen weer los. Deze keer met onderwater monstertjes, mijn vrouw zeurt hier al tijden om (ik ben er niet zo van) dus dit is een goede aanleiding!
 
Klinkt goed Bidle!! Deze gaat zeker gemaakt worden
 
Thx Bidle! Op de schelpdieren bouillon na alles in huis  ;) , dus ik ga de uitdaging aan....
Een mens moet toch eten?  :D
 
dat klinkt erg goed. gaan we maken.
 
Mooi om te lezen dat het recept goed gekeurd is! ;)
Heb hem zelf al eens eerder gemaakt en gebruik met name de rub vaker. Gisteren uiteraard opnieuw gemaakt om de resultaten te kunnen laten zien. Was wederom geen straf.
 
Eigenlijk telt hij dan niet. Het is de bedoeling om een recept te kiezen dat je zelf ook nog niet hebt gemaakt ;)
 
hmmm, misschien een rare vraag maar ik vind recepten met ongepelde garnalen die in een saus gaan altijd een beetje raar om aan mensen voor te schotelen, want hoe EET je dat dan?

en ik wil ze niet vooraf pellen, want dat komt de smaak niet ten goede.
of serveren jullie de saus dan apart, dat mensen kunnen pellen en dippen?
 
Marieken zei:
hmmm, misschien een rare vraag maar ik vind recepten met ongepelde garnalen die in een saus gaan altijd een beetje raar om aan mensen voor te schotelen, want hoe EET je dat dan?

en ik wil ze niet vooraf pellen, want dat komt de smaak niet ten goede.
of serveren jullie de saus dan apart, dat mensen kunnen pellen en dippen?

Saus apart, maar je kan ze ook eerst pellen natuurlijk.

En anders is het voor de gasten net zoals alles een kwestie een paar keer doen met mes en vork. In dit geval erg makkelijk aangezien de rug al ingeknipt is. Anders een kwestie van de poten er af en mes tussen de schil steken en rond draaien,... valt reuze mee als je de smaak eenmaal te pakken hebt. ;)
 
Doe je toch gewoon met je handen?!?
 
Terug
Bovenaan Onderaan