BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me - Augustus 2013: Sint Jacobsschelpen in bacon

 
 

FelixH

Pitmaster
Berichten
586
Hierbij mijn inzending voor Steven & me.
Ik heb ervoor gekozen een schaal- en schelpdieren recept voor te dragen om 2 redenen:
1. Er is nog geen schaal- en schelpdierrecept geweest;
2. Wij gaan in augustus 3 weken naar Frankrijk en zitten direct aan de Atlantische kust waar we dagelijks vers voedsel uit de zee kunnen krijgen.

Sint-jacobsschelpen zijn in Nederland goed verkrijgbaar.

Augustus 2013, Sint Jacobsschelpen in bacon

Dit recept komt uit Planet BBQ van Steven Raichlen (pagina 502).
Nieuw-Zeelanders zijn net zo dol op BBQ-en als hun Australische buren, maaf afgezien van een traditionele methode die hangi wordt genoemd,
bestaan er geen bbq gerechten die kenmerkend zijn voor Nieuw Zeeland.

De Nieuw Zeelanderders gaan wel prat op hun uitstekende basisingredi?nten:
bekroonde olijfolien, wereldberoemd lamsvlees en zeevruchten om van te watertanden.

Dit recept, van de Nieuw Zeelandse BBQ fanaat Daniel O'Dea, is gebaseerd op de Britse oesters in bacon;
in bacon gewikkelde sint-jacobsschelpen in een honing-limoen-marinade.

Het kan bijna niet eenvoudiger- of lekkerder!
Dit recept is voor 4 personen.

Techniek: direct grillen
Voorbereidingstijd: 30-60 min voor het marineren

BENODIGDHEDEN:
3/4 kop droge witte wijn, zoals een Nieuw-Zeelands Sauvignon Blanc,
1/3 kop vers limoensap,
1/3 kop honing,
1 TL zeezout,
versgemalen zwarte peper,
700 gr Sint Jacobsschelpen,
170 gr dikke plakken bacon, het liefst met honing, in 10 cm dikke repen.

Ook nodig
houten cocktail prikkerd,
2 koppen houtsnippers voor het roken (naar keuze), 1 uur geweekt in ruim water en uitgelekt.

BEREIDING
1. Doe de wijn, het limoensap, de honing, het zout en de peper in een grote, glazen of aardewerken kom en klop tot het zout is opgelost.

2. Als je in Nieuw-Zeeland of Europa woont, kun je sint-jacobsschelpen kopen en grillen met koraal (de koraalrode eitjes); in Noord-Amerika is dat dan verwijderd.
Als je wilt, kun je de kleine, halvemaanvormige spier aan de zijkant van elke sint-jacobsschelp verwijderen.
Het hoeft niet, maar het vlees wordt er malser van.
Schep de sint-jacobsschelpen door de marinade en zet ze 30-60 minuten afgedekt in de koelkast.

3. Laat de sint-jacobsschelpen goed uitlekken en gooi de marinade weg.
Wikkel elke sint-jacobsschelp in een reep bacon en steek die vast met een cocktailprikker.

4. Maak de BBQ klaar voor de directe grill-methode en verhit hem tot hij matig heet is.

5. Maak het grillrooster schoon en vet het in met olie.
Gebruik je een houtskoolbbq, strooi dan de houtsnippers over de kolen.
Gebruik je een gasbbq, doe de houtsnippers dan in de rookbak of in een rookzak onder het rooster.

Leg de sint-jacobsschelpen op het hete rooster en grill ze in 2-3 minuten per kant, plus 1-2 minuten op elke zijkant, tot de bacon bruin en knapperig is.
Als het vet uit de bacon steekvlammen veroorzaakt, leg je de sint-jacobsschelpen op een ander deel van de bbq.
Leg de sint-jacobsschelpen op een schaal of op borden en serveer ze.

Veel plezier met de bereiding & Eet smakelijk!
 
Grappig heb deze al een keer gemaakt Gerda is nml gek op sint jacobsschelpen !, Maar desalnietemin wederom een mooi gerecht !
 
dat eet jij volgens mij niet Mike  ;)
 
Pottedoossie, dat wil ik graag maken! Ben gek op st.Jacobsschelpen.
 
Leo zei:
dat eet jij volgens mij niet Mike  ;)

Klopt er staat ook dat Gerda ze geweldig vind  ;D ;D
 
Leuk om te lezen dat het recept goed ontvangen wordt..:)
 
Oe lekker, ben dol p St. Jacobsschelpen..... en bacon :)
 
Hmmm, mixed feelings... Eigenlijk kan ik het met producten als verse St. Jacobsschelpen niet over mijn hart verkrijgen om er iets anders mee te doen dan ze even te bruinen en van binnen wat glazig te laten. Aan de andere kant ziet dit recept er toch stiekem wel heel lekker uit!


 
structor zei:
Ik had ook mixed feelings. Ik ben niet zo van de zeedieren. Maar ik heb besloten om dapper te zijn en ga meedoen. Zijn er basis tips voor deze schelpdieren (schoonmaken etc)

Mijn ervaring leert dat het heel moeilijk is om aan complete St jakobsschelpen te komen. Ben er in het verleden meerdere malen zonder succes naar op zoek geweest.
Je kunt bij de vishandel vaak wel verse schoongemaakte (dus zonder schelp) kopen in een emmertje. Deze kun je zelf ook invriezen.
Ik heb deze keer een zak diepgevroren coquilles meegenomen bij de Makro.
Let wel: Het is een duur stukje vlees/vis. Bij de Makro ?30,/kg

Veel succes
 
structor zei:
Ik had ook mixed feelings. Ik ben niet zo van de zeedieren. Maar ik heb besloten om dapper te zijn en ga meedoen. Zijn er basis tips voor deze schelpdieren (schoonmaken etc)

ik hou niet erg van schelpdieren, maar ik vind coquilles goddelijk en ik vind ze ook nergens mee te vergelijken, zou het inderdaad proberen zelfs als schelpen niet zo je ding zijn.

schoonmaken, als je verse in de schelp hebt, is niet moeilijk maar wel even een klusje. ik heb ze een paar keer uit de diepvries gemaakt en dan zijn ze gelijk klaar voor gebruik, misschien is dat, als je niet overtuigd bent dat het een succesverhaal wordt, wel het makkelijkst om mee te beginnen. verse heb ik ??n keer gemaakt en ik moet zeggen dat ik ze wel echt lekkerder vond dan uit de diepvries. aan de ander kant denk ik dat je zowel met de diepvries of de verse kunt beoordelen of je ze lust en vers is duurder. ik heb begrepen dat die uit de emmertjes (dus niet ingevroren en ook niet in de schelp) ergens in geconserveerd zijn, en dat ze flink opknappen als je ze spoelt of zelfs weekt, maar misschien kan iemand die ze wel eens uit de emmertjes koopt dat ophelderen?

tip: niet te ver garen. het vlees moet in het midden nog iets transparant zijn. als het vlees door en door helemaal wit is, wordt hij droog/rubberig. verse coquille kun je ook rauw eten, dus doorgaren hoeft niet.

mocht je ze vers halen (mijn visboer heeft ze ook niet vaak vers liggen, maar hij kan er altijd aan komen), dan leven ze nog. voordeel is dat er een zachte oranje spier en soms (of altijd?) kuit/koraal in zit, en dat is lekker. voor schoonmaken vind ik de tips van herman duidelijk, zoals hier: http://www.hermandenblijker.nl/Actueel/Column/90/Herman_den_Blijker_over_coquilles of even googlen en wat filmpjes bekijken op youtube. herman bereidt ook de spier (lichtoranje deel), die ik in een nederlands restaurant nooit op mijn bord gekregen heb (zonde!). ik zou zeggen, gooi die van de eerste coquille even in de koekenpan en besluit dan of het wat jou betreft in de prullenbak of op je barbecue thuishoort (dat laatste, geloof me ; ) je kunt wel, zoals het recept ook al aangeeft, de twee los van elkaar bereiden, dan blijft de coquille veel mooier in vorm.

hier zie je wat je dan overhoudt, de coquille zelf (wit) met de spier (oranje) eraanvast. ik dacht me te herinneren dat die spier niet altijd zo donker van kleur is, soms zelfs bijna wit. en die ik uit de diepvries had, daar was de spier dus al helemaal vanaf. maar misschien zijn er ook merken waarbij dit er wel nog aan zit?
softshell%2520crabs%2520risotto%2520oyster%2520dinner%2520187.JPG


wat ik in elk geval vond is dat het behoorlijk wat geweld kost voor die beessies zich gewonnen geven en de schelp open gaat. maar goed, misschien was mijn mes gewoon niet zo scherp of de coquilles heel onwillig  ::) ik zou ook zeker niet je beste mes nemen, schelpen open wrikken doe ik liever met een mes waar ik niet gehecht aan ben.
 
Het is weer de laatste weekend van de maand, dus je mag hier de resultaten tonen.
 
Het is alweer een paar weken geleden dat ik dit gerecht heb gemaakt.
Wij houden erg van Sint Jakobsschelpen, maar heb dit nog nooit bereid op de BBQ.
Het gerecht hebben we gegeten als voorgerecht, met wat groene asperge-punten. Het hoofdgerecht was een heerlijk broodje Pulled Pork.
Heb de coquilles diepgevroren gekocht bij de Makro. Op bezoek bij m`n ouders zijn de coquilles, bij gebrek aan een kolen BBQ, bereid op een ODC gas BBQ. Dat betekent dus verplicht een indirecte bereiding  :(

Het heeft heerlijk gesmaakt, al wil ik het graag nogmaals proberen met een directe bereiding icm rookhout. Dan is de bacon ook gelijk wat knapperiger!
Vindt het gerecht niet geschikt als hoofgerecht, dan moet je er denk ik wel 10 per persoon maken. Gezien de ?30,- die je betaalt per kilo vind ik dat geen goede optie.







 
IMAG1147.jpg


helaas hier diepvries coquilles, de verse waren volgens de visboer niet de moeite de laatste dagen. gelukkig wel zelfgemaakte bacon, en een lekker nieuw zeelands wijntje, een pinot grigio.

IMAG1151.jpg


coquilles in de marinade. de bacon heb ik vervolgens een beetje voorgebakken, want er niks ergers dan doorgebakken coquille en ik wil de bacon crispy!

IMAG1152.jpg


bacon om de coquilles (t was een eenpersoons portie dit keer) en vervolgens heb ik de marinade ingekookt en daar komkommer in gelegd.

IMAG1153.jpg


op de grill met die handel

IMAG1155.jpg


en geserveerd met een restje sushi rijst, de komkommer uit de ingekookte marinade (jum!!) en gegrilde aubergine. de aubergine paste eigenlijk niet zo goed bij het gerecht vond ik zelf. en de coquilles, ja prima, de marinade is wel de manier om de diepvries coquille een beetje op te krikken. maar eigenlijk, gaat er niks boven vers...  ;)

IMAG1157.jpg


IMAG1159.jpg
 
Ben de afgelopen week alle Supers in mijn regio binnen gelopen (en rond gebeld) en nergens schelpjes op voorraad  :mad: Alleen de Makro heeft ze in een 30 eurie groot verpakking . Dus komende week toch maar ff binnenlopen bij gebrek aan  :'(
 
Ik ga ze maken, binnenkort!
 
Terug
Bovenaan Onderaan