Deze maand was het mijn beurt een S&M te kiezen. Ik wist niet gelijk wat ik zou moeten kiezen dus heb ik mijn boek er maar even op nageslagen.
Iedere keer als ik mijn boek opensla kom ik de op hickory gerookte Prime Rib tegen.Iedere keer maak ik het gerecht niet omdat ik daar nou niet echt een geschikt moment voor gevonden heb. Dat moet maar eens afgelopen zijn. Het gerecht heb ik, nu moet ik er maar een reden en een groepje mensen bij ronselen.
Pagina 33 culinair barbecuen.
Ingredi?nten:
Voor het vlees:
Prime rib (4 ribben, 3,5 tot 4 kg)
3 grove teentjes knoflook, elke teen in de lengte in 6 tot 8 plakjes gesneden
Voor het kruidenmengsel:
3 TL knoflookpoeder
3 TL uienpoeder
3 TL op hickory gerookt zout (http://www.macsbbqpit.com/koud-gerookte-peper-en-zout/)
3 TL gedroogde rozemarijn
1,5 TL zwarte peper
300 gram houtsnippers 1 uur in water geweekt.
1. Snijd het vet dat aan het einde van de ribben zit weg. Snijd tot aan het bot.
2. Als je het bot bereikt hebt draai je het mes in de richting van de ribben. Til omhoog en verwijder de vetlaag.
3. Snijd de stukken vlees tussen de botten in.
4. Verwijder het te veel aan vet en laat ongeveer een halve cm vet zitten.
5. Maak met een punt van het mes sneetjes in het vlees van ongeveer 1 cm diep en 2,5 cm van elkaar. Steek in elk sneetje een stukje knoflook.
6. Strooi het kruidenmengsel over het vlees en wrijf het er goed over uit.
Maak de bbq gereed voor een indirecte sessie op matige temperatuur.
Doe de houtsnippers op de kolenLeg de Prime Rib met de vetlaag omhoogRooster de Prime Rib tot hij gaar is:
2 uur voor rare (ongeveer 50 graden)
2 tot 2,5 uur voor medium rare (ongeveer 60 graden)
2,5 tot 3 uur voor medium (ongeveer 70 graden)
Na het bereiken van de gewenste kerntemperatuur haal je de Prime Rib van het rooster en wikkel je hem losjes in aluminium folie om hem 15 minuten te laten rusten.
Voor erbij kruidige mierikswortelsaus (500 ml voor 8 tot 12 personen)
1 stukje (ongeveer 60 gram) verse mierikswortel, geschild, of 2 tot 3 eetlepels witte mierikswortel uit een potje
125 ml zure room
2 EL fijngehakte verse kruiden, zoals oregano, rozemarijn, basilicum en/of bladpeterselie
1 EL citroensap
1 TL citroenrasp
1 TL grof zout, of meer naar smaak
1 TL versgemalen zwarte peper, of meer naar smaak
250 ml gekoelde slagroom
Rasp de mierikswortel heel fijn en meng met zure room, kruiden, citroensap en rasp, zout en peper in een glazen of aardewerken kom.Klop de slagroom lobbig en meng deze 2 voorzichtig door elkaar.
De mierikswortelsaus smaakt het best als je hem direct eet maar blijft nog een aantal dagen gekoeld en afgedekt goed.
Succes!
Iedere keer als ik mijn boek opensla kom ik de op hickory gerookte Prime Rib tegen.Iedere keer maak ik het gerecht niet omdat ik daar nou niet echt een geschikt moment voor gevonden heb. Dat moet maar eens afgelopen zijn. Het gerecht heb ik, nu moet ik er maar een reden en een groepje mensen bij ronselen.
Pagina 33 culinair barbecuen.
Ingredi?nten:
Voor het vlees:
Prime rib (4 ribben, 3,5 tot 4 kg)
3 grove teentjes knoflook, elke teen in de lengte in 6 tot 8 plakjes gesneden
Voor het kruidenmengsel:
3 TL knoflookpoeder
3 TL uienpoeder
3 TL op hickory gerookt zout (http://www.macsbbqpit.com/koud-gerookte-peper-en-zout/)
3 TL gedroogde rozemarijn
1,5 TL zwarte peper
300 gram houtsnippers 1 uur in water geweekt.
1. Snijd het vet dat aan het einde van de ribben zit weg. Snijd tot aan het bot.
2. Als je het bot bereikt hebt draai je het mes in de richting van de ribben. Til omhoog en verwijder de vetlaag.
3. Snijd de stukken vlees tussen de botten in.
4. Verwijder het te veel aan vet en laat ongeveer een halve cm vet zitten.
5. Maak met een punt van het mes sneetjes in het vlees van ongeveer 1 cm diep en 2,5 cm van elkaar. Steek in elk sneetje een stukje knoflook.
6. Strooi het kruidenmengsel over het vlees en wrijf het er goed over uit.
Maak de bbq gereed voor een indirecte sessie op matige temperatuur.
Doe de houtsnippers op de kolenLeg de Prime Rib met de vetlaag omhoogRooster de Prime Rib tot hij gaar is:
2 uur voor rare (ongeveer 50 graden)
2 tot 2,5 uur voor medium rare (ongeveer 60 graden)
2,5 tot 3 uur voor medium (ongeveer 70 graden)
Na het bereiken van de gewenste kerntemperatuur haal je de Prime Rib van het rooster en wikkel je hem losjes in aluminium folie om hem 15 minuten te laten rusten.
Voor erbij kruidige mierikswortelsaus (500 ml voor 8 tot 12 personen)
1 stukje (ongeveer 60 gram) verse mierikswortel, geschild, of 2 tot 3 eetlepels witte mierikswortel uit een potje
125 ml zure room
2 EL fijngehakte verse kruiden, zoals oregano, rozemarijn, basilicum en/of bladpeterselie
1 EL citroensap
1 TL citroenrasp
1 TL grof zout, of meer naar smaak
1 TL versgemalen zwarte peper, of meer naar smaak
250 ml gekoelde slagroom
Rasp de mierikswortel heel fijn en meng met zure room, kruiden, citroensap en rasp, zout en peper in een glazen of aardewerken kom.Klop de slagroom lobbig en meng deze 2 voorzichtig door elkaar.
De mierikswortelsaus smaakt het best als je hem direct eet maar blijft nog een aantal dagen gekoeld en afgedekt goed.
Succes!