BasBQ
Beef en Steak

Steven en Me Juni 2015: Op hickory gerookte Prime Rib.

 
 
 
 
 

Maccie

Gerijpt
Berichten
2.592
Deze maand was het mijn beurt een S&M te kiezen. Ik wist niet gelijk wat ik zou moeten kiezen dus heb ik mijn boek er maar even op nageslagen.
Iedere keer als ik mijn boek opensla kom ik de op hickory gerookte Prime Rib tegen.Iedere keer maak ik het gerecht niet omdat ik daar nou niet echt een geschikt moment voor gevonden heb. Dat moet maar eens afgelopen zijn. Het gerecht heb ik, nu moet ik er maar een reden en een groepje mensen bij ronselen.

Pagina 33 culinair barbecuen.

Ingredi?nten:

Voor het vlees:
Prime rib (4 ribben, 3,5 tot 4 kg)
3 grove teentjes knoflook, elke teen in de lengte in 6 tot 8 plakjes gesneden

Voor het kruidenmengsel:
3 TL knoflookpoeder
3 TL uienpoeder
3 TL op hickory gerookt zout  (http://www.macsbbqpit.com/koud-gerookte-peper-en-zout/)
3 TL gedroogde rozemarijn
1,5 TL zwarte peper
300 gram houtsnippers 1 uur in water geweekt.

1. Snijd het vet dat aan het einde van de ribben zit weg. Snijd tot aan het bot.
2. Als je het bot bereikt hebt draai je het mes in de richting van de ribben. Til omhoog en verwijder de vetlaag.
3. Snijd de stukken vlees tussen de botten in.
4. Verwijder het te veel aan vet en laat ongeveer een halve cm vet zitten.
5. Maak met een punt van het mes sneetjes in het vlees van ongeveer 1 cm diep en 2,5 cm van elkaar. Steek in elk sneetje een stukje  knoflook.
6. Strooi het kruidenmengsel over het vlees en wrijf het er goed over uit.

Maak de bbq gereed voor een indirecte sessie op matige temperatuur.
Doe de houtsnippers op de kolenLeg de Prime Rib met de vetlaag omhoogRooster de Prime Rib tot hij gaar is:

2 uur voor rare (ongeveer 50 graden)                                                 
2 tot 2,5 uur voor medium rare (ongeveer 60 graden)                                                 
2,5 tot 3 uur voor medium (ongeveer 70 graden)

Na het bereiken van de gewenste kerntemperatuur haal je de Prime Rib van het rooster en wikkel je hem losjes in aluminium folie om hem 15 minuten te laten rusten.

Voor erbij kruidige mierikswortelsaus (500 ml voor 8 tot 12 personen)

1 stukje (ongeveer 60 gram) verse mierikswortel, geschild, of 2 tot 3 eetlepels witte mierikswortel uit een potje
125 ml zure room
2 EL fijngehakte verse kruiden, zoals oregano, rozemarijn, basilicum en/of bladpeterselie
1 EL citroensap
1 TL citroenrasp
1 TL grof zout, of meer naar smaak
1 TL versgemalen zwarte peper, of meer naar smaak
250 ml gekoelde slagroom

Rasp de mierikswortel heel fijn en meng met zure room, kruiden, citroensap en rasp, zout en peper in een glazen of aardewerken kom.Klop de slagroom lobbig en meng deze 2 voorzichtig door elkaar.

De mierikswortelsaus smaakt het best als je hem direct eet maar blijft nog een aantal dagen gekoeld en afgedekt goed.


Succes!
 
Ik weet niet of deze er binnen de maand gemaakt zal worden maar gaaf is het wel!! Heb er al zin an
 
Wat dacht je Maccie, vakantiegeld is binnen, let's go primerib!? ;)
 
Prime rib is de ribeye met de ribben er nog aan, dus waarom zou je dat niet met gewoon ribeye kunnen doen?
 
En je mag ook wel een beetje spelen hoor bij de Steven and me, vindt ome Steven helemaal niet erg ;)
 
Deze S&M was erg lekker, met de hele familie lekker van gegeten! Echt BBQ
350352fbc5b229bb81d5424938a0fbb2.jpg

De ingredi?nten

99987d97d41b6c5ccf1b9b494f4f05ad.jpg

Gaatjes met knoflook erin
4b8c78b686be0b8d0c323edc080c393f.jpg

Rubben maar
c1c784a459091a239aeb3a4000dcdcee.jpg

Sausje maken was erg lekker
5c29318d321f52eb1c68906594ac778d.jpg

ee8ccc33cd490551351d8bf5f88ac249.jpg


Op de Q ermee
4917ad631edc4ea4efa38c10392eb893.jpg

395ef51640cc78f827bf3ae9e3a140b0.jpg


En klaar, heerlijk ros?!
cd2b5f1b96fa62b263b586e064367564.jpg

6e0bf17a39d52225216515733c7e8e04.jpg

d9e335880d2e4cc5ecfb15d0d3ba69b6.jpg

cb164f891d6412715bca8b1c4bf4c247.jpg


Al met al erg lekker!
 
Ik heb ook gekozen voor een (Argentijnse) rib-eye ipv een ribstuk, we zijn met 3 thuis en 1kg/pp is me iets te gortig...











Nog wat bijgerechtjes:





Terwijl ik buiten was, had Hilke de saus al klaar (dus niet gebeurd...) Het bordje:



En last but not least, Hilke's grand toetje; Aardbeien bavarois!



En, wat vonden we er van?
Lekker, de kruiden op het vlees, de zachte knoflook erin, maar ook de saus gaat vaker gemaakt worden!
 
Oeps, sorry dat mijn bericht er tusenstaat. Ik had op mijn telefoon via Tapatalk gereageerd op de eerste inzending en heb mij niet gerealiseerd dat het als inzending er tussen zou komen te staan. Kan ik het bericht nog verwijderen?

==========

Ziet er fantastisch uit. Weer wat op de todo-lijst. Dat gaat wel hard zo :)

Wij houden wel van een beetje knoflook, maar het moet niet de overhand hebben. Ik ben daarom erg benieuwd of de knoflook bij jullie er heel erg uit sprong.
 
Mr. Orange zei:
Wij houden wel van een beetje knoflook, maar het moet niet de overhand hebben. Ik ben daarom erg benieuwd of de knoflook bij jullie er heel erg uit sprong.
Doordat de temperatuur niet al te hoog is wordt de knoflook zacht alsof ie gepoft is. Hierdoor is de smaak milder als bij gehakte knoflook
 
Ik mis de botjes :( Die zijn zo lekker om af te kluiven.
 
Ceriel zei:
Mr. Orange zei:
Wij houden wel van een beetje knoflook, maar het moet niet de overhand hebben. Ik ben daarom erg benieuwd of de knoflook bij jullie er heel erg uit sprong.
Doordat de temperatuur niet al te hoog is wordt de knoflook zacht alsof ie gepoft is. Hierdoor is de smaak milder als bij gehakte knoflook

Dan gaan we dit zeker eens proberen. Bedankt Ceriel.
 
Beste BBQ-vrienden!

Ooooh... eindelijk mag het dan naar buiten... ik ben echt DOL op deze Steven & Me, wat een genot!



Al sinds ik dit boek van Steven heb staat dit Rib Rack / Standing Rib Roast / Prime Rib hoog op mijn Bucket List. Ik werd 43 in juni en vond dit nu echt een mooie gelegenheid!

Daar gaan we...



Lekker naturel met een filmpje van olijfolie, mooi zeezout en zwarte peper:



Indirect bij 110?C voorgaren:



Tot een mooie kern...



Even laten rusten... (check die beauty zo mooi op schaal... het was dik 5 kilo):



Toen (na ampel beraad met Mental Coach Jeroen) besloten de ribs in dikke plakken per rib af te grillen:



Kijk eens wat een blij ei... zit meneer lekker te trancheren voor z'n vrienden:



Ik was erg blij met de garing:



Het was echt zalig... volgende dag op een broodje voor de lunch... allemachtig, wat zalig!



Het was onvergetelijk... gelukkig hebben we de foto's nog!  ;)
 
You cannot run or hide. Deze achtervolgt je overal :)
Maar ook hier ziet hij er weer lekker uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan