BasBQ
Beef en Steak

steen onder kamado

 
 

boerharm

Kooltjesharker
Berichten
139
Hallo,

Ik ben van plan om misschien een kamado te gaan aanschaffen en deze dan in een keukenblokje te gaan plaatsen zodat ik alles wat ik nodig heb binnen handbereik is. Nou loop ik eigenlijk tegen een probleem aan, ik heb al bij verschillende bedrijven gezien dat deze op een gezoette chineeshardstenentegel gelegd word. Nu heb ik deze tegel ook in mijn tuin gehad en daar heeft wel eens zo een terracotta terrashaard op gestaan (zonder pootjes) en de tegel is gewoon gebarsten door de hitte, dus je begrijpt neem ik aan wel dat ik dan geen 3cm dikke hardstenen tegel onder zo een zware bbq ga plaatsen. Ik vraag me af wat jullie ervaring hiermee is en wat jullie zouden aanraden.
 
Mijn tegel is dikker en ik heb de BGE voetjes onder mijn eitje zitten. Geen probleem tot nu toe.
 
noskos zei:
Mijn tegel is dikker en ik heb de BGE voetjes onder mijn eitje zitten. Geen probleem tot nu toe.
. Voetjes kan altijd nog maar ik vind ze eigenlijk niet zo mooi, maar als het niet anders kan. Ik hoop toch dat er iemand op het forum is met een hittebestendige steen of een oplossing hiervoor
 
tafel nest van BGE  die voetjes zijn er volgens mij niet eens meer.
 
Ik heb m'n GD op een steen van de bouwmarkt staan, dit gaat vooralsnog al twee weken goed :)



Belangrijkste is dat als je een steen eronder legt dat die steen ondersteund wordt. Mocht ie dan breken of scheuren ligt je kamado niet meteen op de grond of klem in de tafel.

 
Mooi hoor, een kamado op zo'n sokkel.

De voetjes die vroeger bij de BGE zaten zijn er inderdaad niet meer, is nu een stalen nestje om hem iets op te tillen.
Vraag me af of zo direct op een steen 'kan' in verband met de hitte...
Ik voel nooit aan de onderkant, maar kan me voorstellen dat ik dat met een reden doe.... Al kan ik me ook voorstellen dat iemand hier dat al wel eens heeft geprobeerd en weet hoe warm dat is =))
 
Misschien twee repen steen leggen voor en achter dan is het optisch mooier.
Het voordeel is dat er nog lucht onderdoor kan, dat zal ook de reden zijn van de pootjes...
 
Als je op de Naked Whiz kijkt een BGE site dan raden de meeste direct op steen af. En zijn ook foto's te vinden van gebarste stenen en hout onder de steen dat is verschroeid op die site.
Zoals bij Gerard gaat het langer goed denk ik omdat de steen zijn warmte kwijt ksn naar de onderliggende stenen. Maar als er alleen lucht omheen zit dan wordt het een ander verhaal.
 
En er zit nog verschil in de kamado's; zo hebben primo en grilldome een extra keramische steen op de bodem liggen waar de hete as op valt. Zo is de bodem ook dubbelwandig.
 
Ik heb mijn primo nog nooit zo heet gehad dat ik mijn hand er niet even tegen aan kon houden aan de onderkant.
 
Misschien een rare suggestie.....zou een pizza steen niet kunnen? Die zijn bestand tegen grote hitte.
 
Deze jongens verkopen vuurvaste stenen voor houtgestookte brood- en pizzaovens.

De prijzen zijn ook best redelijk.
 
Bij mijn tijdelijke opstelling heb ik er gewoon een teras tegel onder gedaan. Die heeft nog geen knap gedaan....

IMG_20141001_113646.jpg
 
Thx voor de tips, zal eens gaan kijken wat ik ermee kan doen. Zal eens kijken misschien 5cm dikke hardstenen tegel om iets meer massa te krijgen (zoals die sokkel) of misschien toch een pizzasteen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan