BasBQ
Beef en Steak

Steaks met goede marmering - waar te krijgen?

  • Onderwerp starter mangiamangia
  • Startdatum
M

mangiamangia

Gast
Hallo allemaal,

Ik heb een tijd in de VS gezeten en daar regelmatig lekkere malse steaks bereid en gegeten. Mijn favoriet was daar de ribeye steak en ben op zoek naar een goed adres in Nederland waar ik goed gemarmerde ribeye steaks kan krijgen tegen een redelijke prijs.

Ik kocht in de VS de steaks gewoon in de supermarkt en Costco, nooit prime (te duur). Ik koos in de supermarkt altijd de beste "choice" steaks en die waren altijd mals, zelfs wanneer medium bereid, maar nog belangrijker, vol van smaak. Alles wat ik in Nederland tegen ben gekomen in de supermarkt en zelfs bij een paar online leveranciers zou gewoon in de onderste "select" regionen worden ingeschaald in de VS.
Ik zag bij de Hanos wel geimporteerd vlees wat er wel goed uit zeg, maar dat was vrij duur.

Ik begrijp dat het vee in Nederland veelal niet zo wordt "vetgemest" met corn als in de VS, maar het gevolg is dan wel dat delen zoals rib eye steaks (niet goedkoop) dan niet de moeite waard zijn naar mijn mening...Geen volle smaak en geen malsheid.

Ik heb even een afbeelding gelinkt om te verduidelijken wat ik bedoel met "prime/choice/select", voor degene die misschien niet bekend zijn met de terminologie.

slide_5.jpg

 
Leuk die marbling schaal. Kende ik nog niet  :)

Ik zou inderdaad ook alleen de Hanos zo snel weten te bedenken. En inderdaad, dat is aan de prijs. In Nederland moet alles juist zo mager mogelijk zijn volgens de meeste mensen. Ik begreep wel dat dubbeldoel koeien (melkkoeien die daarna voor vleesconsumptie worden geslacht) vetter zouden zijn, maar dat heb ik nog nooit getest. Wellicht dat je die bij een slager kunt krijgen voor een leuke prijs.
 
Wagyu voldoet aan die eisen, met uitzondering van de prijs...
 
Als je bij Hanos bent, kun je ook vragen of ze plakken van de us onderrib willen snijden. Of van Australian grainfed chuckroll. Beide kun je als ribeye grillen, en hebben behoorlijk wat vet, wat je eventueel na bereiden weg kunt snijden.
 
Twee weken geleden bij de Sligro ribeye gehaald, hele mooie marmering. De slager had ze net gesneden en moest ze nog inpakken. Meteen een mooie uitgezocht. Prijs was wel flink, bijna 50 euro per kilo. (Geen idee meer of dat incl of excl btw was.)
Vond ik niet zo'n probleem, ik wilde gewoon een goede steak :D
 
E-Hoog zei:
In Nederland moet alles juist zo mager mogelijk zijn volgens de meeste mensen.

Dat idee had ik inderdaad ook al, maar waarom speklappen en vette worsten van varkensvlees dan wel populair zijn?  ;)

Denk dat ik het dan maar hou bij 1 of 2 keer per jaar een dure gemarmerde steak die de moeite waard is en het voor de rest maar voor gezien hou wat betreft het grillen van rundvlees op de bbq. Hamburgers natuurlijk nog wel...maar dan niet van mager gehakt! :p

Ik heb nog een paar kilo taaie smaakloze steaks in de vriezer helaas :-/  Het enige wat ik kan bedenken om er mee te doen is in reepjes snijden en een dag laten marineren en verwerken in een gerecht.

Die dubbeldoelkoeien had ik over gelezen. Men was toch meestal niet echt te spreken over de smaak voor zover ik heb begrepen.

Riestad zei:
Wagyu voldoet aan die eisen, met uitzondering van de prijs...

Ja, misschien als ik de loterij win  ;) Ik ben allang blij met iets wat in het midden zit tussen wagyu en dat taaie ongemarmerde rundvlees...

Dominique zei:
Als je bij Hanos bent, kun je ook vragen of ze plakken van de us onderrib willen snijden. Of van Australian grainfed chuckroll. Beide kun je als ribeye grillen, en hebben behoorlijk wat vet, wat je eventueel na bereiden weg kunt snijden.

Dank voor de info, ik denk dat ik inderdaad maar weer eens bij de Hanos ga kijken.


 
Dubbeldoel koeien zijn een leuk marketing dingetje, vooral met zo'n naam erbij.
Zou me niet eens verbazen als we die al jaren lang eten toen het nog niet zo'n hippe naam had.

Maarreh, als je een goede steak wil, sla dan de supermarkt zonder eigen slager even over. Babbel eens met een lokale slager die gepassioneerd is, doet wonderen. (Moet ik ook nog zoeken, valt vies tegen. Alhoewel ik de slager bij de Sligro aan het low&slow heb gekregen, die me sindsdien opeens begrijpt :D )

Je had het over duur, maar welk bedrag per kilo praten we dan over?
Geen idee of je dicht bij de Duitse grens woont, maar dat scheelt ook een boel qua prijs.

Of misschien een online slager proberen?
 
ik zou bij aalvink.nl eens een cowboysteak bestellen. dan heb je volgens mij een ribeye met bot eraan hetgeen ook smaak geeft
 
SilverFox zei:
Maarreh, als je een goede steak wil, sla dan de supermarkt zonder eigen slager even over. Babbel eens met een lokale slager die gepassioneerd is, doet wonderen. (Moet ik ook nog zoeken, valt vies tegen. Alhoewel ik de slager bij de Sligro aan het low&slow heb gekregen, die me sindsdien opeens begrijpt :D )

Je had het over duur, maar welk bedrag per kilo praten we dan over?

Ik ga eerst maar eens weer bij de Hanos en Sligro kijken hier. Online ben ik een beetje huiverig voor. Ik dacht dat het bij de Hanos toen dik over de 30 EUR per kilo was voor de mooie ribeye steaks, maar exact weet ik het niet meer precies. Had ze toen niet gekocht, omdat ik het te duur vond.

sieb zei:
ik zou bij aalvink.nl eens een cowboysteak bestellen. dan heb je volgens mij een ribeye met bot eraan hetgeen ook smaak geeft

Aalvink doet alleen grassfed uit principe heb ik begrepen, dan wordt het moeilijk om mooi gemarmerd vlees te krijgen. Als mensen ervaring hebben met de cowboysteaks van Aalvink dan hoor ik dat graag. De ribeyes uit de rundvleescategorie zijn in ieder geval nauwelijks gemarmerd heb ik zelf ondervonden, vond het geen succes qua malsheid en smaak. Het kan best zijn dat andere delen voor bijv. low&slow wel prima zijn daar.
 
Heerlijke cowboy lunch

Door onverwachte bbq bij een vriend moest de cowboy steak van jan Aalvink maar als lunch worden gebruikt ipv dinner

De deelnemer (720gram)


Heerlijke lunch !!

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=http%3A%2F%2Fwww%2Ebbqgenootschap%2Enl%2Fforum%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D13535%2Emsg227500%23msg227500&share_tid=13535&share_fid=27482&share_type=t&share_pid=227500


 
Welke Hanos ga je? 

Ik maak altijd een leuk praatje met de slager in de Hanos Delft.  Goede prijs kwalitekt die hij de laatste tijd heeft liggen zijn de geimporteerde Vaars Cote de Boeuf van 19 euro per kg,  en de Australian Rib Steak van 12 euro per kg.

Beiden voor veel mensen te vet, maar dat is juist wat we willen op de bbq!  Als je goed zoekt vind je er stukken met een marbling van usda prima tussen!! 
 
Schaaferr zei:
Welke Hanos ga je? 

Ik maak altijd een leuk praatje met de slager in de Hanos Delft.  Goede prijs kwalitekt die hij de laatste tijd heeft liggen zijn de geimporteerde Vaars Cote de Boeuf van 19 euro per kg,  en de Australian Rib Steak van 12 euro per kg.

Beiden voor veel mensen te vet, maar dat is juist wat we willen op de bbq!  Als je goed zoekt vind je er stukken met een marbling van usda prima tussen!! 

Hans heet de slager daar, en inderdaad een gezellige en behulpzame man.Australisch Ribsteak komt dus van chuckroll. Het fijne daarvan is, je kunt het grillen, maar ook stoven. Echt multifunctioneel vleesje. Daarvoor reed ik eerst altijd naar Breda, nu kan ik op de fiets naar Delft!
 
Schaaferr zei:
Welke Hanos ga je? 

Ik maak altijd een leuk praatje met de slager in de Hanos Delft.  Goede prijs kwalitekt die hij de laatste tijd heeft liggen zijn de geimporteerde Vaars Cote de Boeuf van 19 euro per kg,  en de Australian Rib Steak van 12 euro per kg.

Beiden voor veel mensen te vet, maar dat is juist wat we willen op de bbq!

Precies! Op de bbq smelt dat intramusculair vet en houd je een smaakvol mals stuk vlees over. Voor in de pan zijn die dikke gemarmerde steaks misschien iets minder geschikt (vet smelt minder goed), maar op de bbq gaat er naar mijn mening weinig tot niks boven een ribeye steak van goede kwaliteit.

De prijzen die je noemt zijn wel heel erg aantrekkelijk trouwens, erg laag. Ik zal bij de Hanos in Zwolle (bij mij in de buurt) naar het vlees vragen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan