BasBQ
Beef en Steak

Staal, hout en beton buitenkeuken voor de Bastard Large

Vandaag het grootste deel van het Douglas hout erin gezet, begint al ergens op te lijken :cool: . Morgen ga ik het blad gieten, dus ben erg benieuwd hoe dat gaat.

De zijkant aan de kant van de Bastard heb ik nog niet dicht gemaakt. Ik zit met een onverwacht issue waardoor ik nog via die kant erbij moet kunnen dus die laat ik even open.

Het gekke issue is dat de Bastard een beetje wiebelt. Bij het plaatsen van het "plateau" waar de Basterd op staat heb ik me vergist, en ben vergeten rekening te houden met de dikte van van de koker mee te rekenen. Het idee was dat de Bastard 7 cm naar voren geplaatst zou worden, dus heb ik het plateau 7 cm naar voren gehaald. Maar dat is gemeten vanaf het midden, terwijl ik de Basterd 7 cm vanaf de binnenkant koker het geplaatst. Dat laatste ben ik wel tevreden over want hij lijkt er nu een beetje uit te zweven, en dat was precies de bedoeling, maar het plateau zit dus eigenlijk 6 cm te ver naar achteren. Dus hij raakt nu op drie punten de kokers van het plateau, en dat is dus niet genoeg. Want met de klep open kiept hij een beetje naar achteren.

Ik heb een aantal dingen geprobeerd, maar het is erg lastig om hem nu helemaal waterpas en stabiel te krijgen, zonder weer heel het frame aan te passen.

Dus ik heb een dubbele U-beugel gemaakt die ik aan het plateau kan schroeven, met een stelschroef naar boven. Hiermee kan ik vanaf de achterkant, waar de Bastard het plateau dus niet raakt, met een bout de boel stellen. Om ervoor te zorgen dat de Bastard dan niet direct op de bout staat (want ik vermoed dat dat keramiek niet erg blij wordt van puntbelasting, zit daar weer een stalen strook op om de belasting te verdelen. En dat is gelukt, de Bastard staat nu waterpas en stabiel in zowel gesloten als open positie.

Maar die beugel moet ik nog even lakken en dan definitief plaatsen. Dat is veel gemakkelijker vanaf de zijkant dus vandaar de planken nog niet afgemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Oh, en gelijk maar de Bastard eens voor de eerste keer aangestoken! rustig aan op 100 Graden zoals aangegeven door THe Bastard website. Liggen nu twee hammetjes op te borrelen :)
 
Mooi hoor. Ben benieuwd naar het eindresultaat
 
Ik vind veel mensen zo handig!

Prachtig Project, dank voor het delen!
 
Weer een stapje verder dit weekend, het blad uit de mal gehaald en op het meubel geplaatst ter test;

IMG_0797.jpg


Op zich is het gieten van het blad goed gelukt, maar toch denk ik dat ik het nog eens overnieuw ga doen.

ten eerste is het blad gescheurd op het dunste punt tijdens het plaatsen. Ik wilde hem even proefplaatsen om te zien of alles zou passen voordat ik hem met kit definitief zou plaatsen. Echter de bouten van het scharnier steken zoveel uit links en rechts dat het blad er niet overheen past. Maar dat zag ik te laat en dus; krak....

IMG_0798.jpg


Voor nu even snel onderin het blad wat ruimte gehakt voor de bouten en nu past het prima. Maar goed het leed is al geschiedt.

Dus ik laat hem voorlopig maar liggen, het zit verder allemaal prima zo en door het staal draad wat er doorheen loopt is het sterk genoeg. En ik heb de BBQ volgende week nodig, dus daarom laat ik het voor nu liggen. Als ik straks de kleine versie van het meubel ga maken dan moet ik daar ook een blad voor gieten, dus dan doe ik deze wel overnieuw.

Ik heb nog Lithofin in bestelling staan, als deze binnen is werk ik dit blad ook nog af. Al is het maar om te zien hoe dat gaat en wat het doet met de kleur en structuur etc.

Verder dit weekend ook nog een deurtje gefabriekt;

IMG_0810.jpg


En vastgezet met tuin scharnieren. Dat geeft een wat robuuster beeld wat wel bij het meubel hoort vond ik

IMG_0811.jpg


En dan maar doen waar het voor bedoeld is; de generale repetitie voor de Noskos Pulled Pork volgende week;

IMG_0812.jpg


Verder wel tevreden zover. Maar ik zal toch nog een keer wat rework moeten doen. Het kiepen van de Bastard is er toch nog niet helemaal uit, die U-beugel is waarschijnlijk niet sterk genoeg. Dus als ik het blad opnieuw ga doen, dan haal ik de Bastard er ook weer even uit en pas ik toch het frame nog wat aan.

Vanavond maar even genieten vande PP.
 
Mooi hoor, dat heb je echt heel netjes gemaakt.
Jammer dat het blad gebroken is maar petje af voor het werk.
 
mooi gemaakt hoor... stoer.
Wel jammer van daar blad. Maar shit happens zeggen we dan.
 
Dank jullie wel, altijd leuk als iets nieuws gelijk goed lukt, maar als het mislukt leer je er het meest van . Ik vind het super leuk om te doen de we gaan vol goede moed door naar de volgende stappen in dit project, want die zijn er nog genoeg.

En de Pulled Pork was erg lekker


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
f4b832249355dd91e277c9f8b23fad41.jpg


De bastard klaar aan het maken voor beer can chicken in de regen


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan