BasBQ
Beef en Steak

"Spinnekop" rundvlees

 
 

Looney

Kooltjesharker
Berichten
222
Tsja, zo sta je bij de slager te debatteren over een Longhaas (zie mijn vorig draadje over de Onglette / Longhaas) en heeft je slager het terloops over een "Spinnekop" van het rund, niet het lamsrack. Onder het motto van "dat doen we de volgende keer" afgesproken dat als hij er weer eentje had, ik die zou kopen om te proberen.

Wat schetst mijn verbazing als moeders terugkomt van de boodschappen afgelopen vrijdag, naast het varkensribstuk wat ze heeft gehaald, prijkt een gevacumeerd, voor mij onbekend stukje vlees, met als etiket handgeschreven " Spinnekop...... succes!"

En nu??

De spinnekop is het stuk vlees wat bij het schaambot van het rund zit. Aan het vlees kan, als ik internet mag geloven, een goede vleeschhouwer de kwaliteit van het vlees bepalen. Als het een soort pasta wordt als je het tussen je vingers wrijft, is het rund van goede kwaliteit.... Nou, dat ook geprobeerd en bij de wrijftest werd het al snel een pasta :)

Na wat overleg met mijn overbuurman besloten het als steak te bereiden. 2 minuten aan elke kant direct gegrilled en daarna indirect afhalen naar een kerntemperatuur van 53 graden. Even laten rusten onder alu folie en dan snijden.

AWVVuHj.jpg


v2j3HG1.jpg


Cu67mmo.jpg


Wat vonden we er van?

Lekker stuk werkvlees. Het is minder mals als de longhaas, je moet er wel op kauwen maar zeker niet vol met zenen waar we eerst bang voor waren bij het eerste blik op het vlees.
De smaak is, ook bij alleen maar peper en zout, erg lekker maar iets minder uitgesproken dan de eerder genoemde longhaas. Kortom, wil je jezelf eens uitdagen, of je slager eens voor het blok zetten, haal dan deze spinnekop eens op.

Het varkensribstuk is ook op gegaan dit weekend, maar de foto's daarvan vind ik niet geweldig om te posten..
 
Bijzonder stukje vlees zeg! En heerlijk dat jouw slager zo met je meedenkt!
 
Weer eens wat anders, leuk!
 
Dat stukje vlees heet de slotlap en zit idd aan de binnenkant van het bekken.
Goed bereidt overigens.
 
Lekker hoor !
 
domp zei:
ik stel de vraag die anderen niet durven te stellen :) 





Is dat nou de buitenkant van een koeiendoos?  B-)
Nee, het bekken of schaambeen heeft daar niets mee te maken, al zit het er anatomisch gezien wel vlak bij.

610b9661af6c93d5623a31a185c0ce5f.jpg


Hier zie je een bekken been. Nu aan elkaar, maar in een koe, kalf, varken is die  door gezaagd.
En aan de binnenkant bij dat ronde gaatje daar zit de slotlap of spinnekop.


Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
Kijk, weer wat geleerd. Van dit stukje vlees had ik nog nooit gehoord. Lijkt me heerlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan