BasBQ
Beef en Steak

Speltspaghetti - Tomaat en Gebakken Ricotta

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.859


Zojuist voldaan onderuitgezakt gaan zitten na het eten van dit gerecht.
We eten dit erg vaak uit de oven, ik was nu een keer alleen en dacht: 'Dit moet ook op de weber lukken.'
Via de terugweg langs de IKEA gereden voor de braadslede (had ik nog niet, en zonder vrouw duurt een bezoekje IKEA maar 5 minuten ;) ), En door naar huis!

Het recept komt uit het boek Superfood van Jamie Oliver.
Door het gebruik van speltspaghetti (of volkoren) is het een complete gezonde maaltijd van minder dan 500kcal per portie. De foto's zijn dus van mijn ??npersoons-portie, ik zal het recept opschrijven in de normale 4 persoons.



Ingredienten (4 Personen)
Olijfolie
1/2 bosje verse Tijm (15g)
4 tenen Knoflook
1/2 - 1 verse Rode spaanse peper
1 Citroen
500gr Tomaat
250gr Ricotta
320gr Speltspaghetti
4 handenvol rucola
Eventueel: Balsamico-azijn

Wij zelf vinden 250gr ricotta voor 2 personen ook lekker, zeker de balsamico-azijn toevoegen aan het einde. We gebruiken vaak ook een hele rode peper voor ons twee?n en kiezen voor citroensap uit het flesje.

Het recept:

1. Fire up the Q!
Je braadslede mag zich in de hitte van 180-200 graden bevinden straks.
Het viel me op dat dit enorm verschilde met wat de MasterTouch aan gaf op de deksel (50 graden heter)!

2. Verzamel je ingredienten.
Pro-Tip voor de lezer: koop een rode peper-plant, geef hem voldoende water en zie dat hij ?rg veel rode pepers voor je maakt in een jaar. Meer dan je op kunt, maar vries ze in in een zakje en je hebt het hele jaar door eigen, verse rode peper. Bevroren ook makkelijk te raspen ;)


3. Giet olijfolie in een kleine kom en voeg de tijm toe.
4. Snijd de knoflook en de rode spaanse peper in plakjes en voeg ook deze toe aan de olie, samen met het sap van 1 citroen.
5. Maak de olie af met wat peper en zout, meng alles goed door elkaar!


6. Snijd de tomaten in partjes en leg ze met de openkant naar boven in de braadslede.
7. Leg daar de ricotta bovenop.
8. Verdeel je gekruide olie over de ricotta en over de tomaten heen.
9. Voeg een scheutje water toe, zodat er een klein bodempje in de braadslede staat.


10. Zet de braadslede INDIRECT op de BBQ (zorg dus voor 180-200 graden hitte).


11. Let the wait begin. Het recept schrijft een 45 minuten voor op een oven van 180 graden, dat ging ook hier perfect op tijd eigenlijk. Zorg er voor dat je de pasta gaar is als je de braadslede er van af gaat halen.. Wij gebruiken volkoren spaghetti, heeft wat meer karakter en valt daardoor niet weg in de sterk gekruide saus.

12. Haal de braadslede van de Q zodra de ricotta een klein randje heeft gekregen wat bruinig is, en de tomaten mooi gaar zijn geworden. Gooi de pasta er doorheen en sprenkel wat balsamico-azijn eroverheen.


13. Vul je bord met een handje rucola en schep daaroverheen de pasta op met wat tomaat en ricotta!



14. Smullen, en mij laten weten wat je er van vond ;)
 
Ziet er erg gezond uit, denk dat wij dat ook wel lusten. ;)
 
Lekkere spaghetti bestellen wij meestal in Italia te samen met veel andere producten o.a. wijn, worst, kaas en koekjes  :D
Bij de Fattoria la Vialla , zeer smakelijk allemaal en wordt aan de deur afgeleverd. ;)

https://www.toscanetips.nl/blog/fattoria-la-vialla

Misschien vind je het leuk om eens in te kijken.

 
Dit ziet er echt fantastisch uit :x alleen zou ik iets meer kaas willen en dan bedoel ik een wat pittigere kaas zoals Grana padano
 
Ooohhh, deze had ik even gemist ivm mijn vakantie maar dit ziet er super uit! Krijg er gewoon honger van!
 
Jet zei:
Dit ziet er echt fantastisch uit :x alleen zou ik iets meer kaas willen en dan bedoel ik een wat pittigere kaas zoals Grana padano

Thanks Jet! Ik snap wel wat je zoekt, al moet ik wel zeggen dat de rode peper en de balsamico achteraf best voor een kick zorgt.
Dit is wel mijn meest favoriete pasta in ieder geval ;)
 
Deze ga ik zeker proberen, lijkt me ook zalig met wat blokjes pancetta!  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan