BasBQ
Beef en Steak

Speksteen

Een vraag welke mij al langer bezig houdt.
Speksteen op je bbq, waarom zou je dat willen?

Kamado Joe biedt als accessoire ook een halfronde speksteen aan. Ik vraag mij gewoon af wat hier de meerwaarde van is.
Steen geleid erg slecht warmte, waardoor opwarmen lang duurt. Daarintegen houdt het wel lang warmte vast.

Ik zie het als een soort pan met ultradikke bodem en ben gewoon nieuwsgierig naar de meerwaarde van dit stuk steen.

 
Bij een kamado wordt een steen gebruikt als bijvoorbeeld deflector plate (bij een halve zodat je direct en indirect tegelijk kan bijvoorbeeld), maar kan ook als pizzasteen worden gebruikt. Beetje afhankelijk van hoe en wat.
Het vlees direct op de steen bakken zou ik dan weer niet doen.
 
Het voordeel van een speksteen is ook dat je kunt afwisselen met diverse producten. Als je eerst vis hebt gehad op de steen kun je de steen afvegen en er daarna vlees opleggen zonder dat je vis proeft.
Als je de steen al op de Kamado legt bij het aanmaken zal de steen ook de gewenste temperatuur hebben als je het eten wilt bereiden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.126
Degene die mij de KJ verkocht, geeft ook demo's en kookt soms voor verenigingen en bedrijven. Zelf zweert hij bij de soapstones en gebruikt ze zo goed als continu. Heb er toen niet verder naar gevraagd, maar als ik alles wat onder de knie heb, komt er mss ook een halfje. Eerst al eens mijne half moon iron griddle ontvangen :ROFLMAO:
 
met mijn beperkte kennis van steen zou ik zeggen: het is een soort van bakplaat in de praktijk
mocht ik het mishebben of de grote voordelen van speksteen tov een bakplaat niet door hebben, voel je vrij om me te corrigeren
 
Blijf me toch de vraag stellen of ik het wil of niet :ROFLMAO:

Als ik dit dan lees, twijfel ik mss nog een beetje harder. Maar het valt me wel op dat hier op het forum nauwelijks gebruik is van zo een soapstone.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er meteen één mee besteld met mij KJ. En een plancha. Maar nog niet gebruikt 😂
 
Ik heb er meteen één mee besteld met mij KJ. En een plancha. Maar nog niet gebruikt 😂
Waar wacht je dan op? Testen die handel. In de kj kan het perfect naast mekaar zoals in de review die ik postte. Dan hebben we tenminste een second opinion van Noskos :D
 
Ik gebruik de soapstone zeer regelmatig op m'n big joe 3. Nadeeltje van soapstone is dat het duidelijk langer duurt tot ie op temperatuur is. Maar da's logisch met zo'n dik stuk steen. Maar ook een voordeel dat ie niet snel afkoelt wanneer je er koud vlees op gooit.
Nog nadeeltje zeker voor de big joe of bge xl etc.. groot, zwaar en breekbaar.
Maar mijn favoriete voordeel, hij roest niet! Dus kan 'm zonder zorgen buiten laten.

Ze zeggen wel eens dat je een soapstone niet hoeft te seasonen.. maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hoeft niet vanwege roest.. maar de eerste keren bleef er het een en ander echt wel aan plakken. (kan ook user error zijn)

Kortom voor mij grootste voordeel: het is geen gietijzer.

Wat wel een voordeel is voor veel gietijzeren plancha's is dat ze een opstaand randje hebben.

Verder ervaar ik weinig verschil in sear resultaat tussen gietijzer of soapstone.
 
zal toch wel een verschil van smaak zijn?
Waarschijnlijk wanneer ik een hap neem van de soapstone of het gietijzer zelf.. 😉

Ik heb nooit binnen 1 sessie gelijk naast elkaar getest. Zat altijd een paar dagen tussen. Omdat ik eigenlijk geen verschil ervaar in resultaat, gebruik ik nu alleen nog maar soapstone om te searen en geen gietijzer meer vanwege eerder genoemde redenen. Als er al verschil was was het voor mij te klein om op te vallen.

Tijdens gebruik is er een klein verschil en dat is het afkoelen van gietijzer wanneer je er een koud stuk vlees op gooit. (Dat is vast minder bij dikkere stukken gietijzer) Maar wanneer oppervlak groot genoeg is is dat ook geen probleem. Wellicht is gietijzer wat heter te stoken.
En bij soapstone omdat het geen randje heeft loopt het vet er wel eens vanaf in de kolen met vlammen tot gevolg. Maar dat vind ik geen probleem.
 
Waar wacht je dan op? Testen die handel. In de kj kan het perfect naast mekaar zoals in de review die ik postte. Dan hebben we tenminste een second opinion van Noskos :D
Ik heb zoveel dingen staan dat ik aan alle kanten tijd te kort kom om dingen grondig te kunnen testen.
 
zal toch wel een verschil van smaak zijn?
Is dit niet gewoon het verschil tussen steengrillen of gourmetten?
Bij de gourmet gebruik je vet, bij een steengrill zout om op te bakken. Hier lijkt mij ook het smaakverschil vandaan te komen. Groenten gaan bij mij ook nog in een ikea bak ipv een fancy lasercut rooster. Maar zo heeft iedereen zijn voorkeur.

Ik denk dat je in principe ook geen vet hoeft te gebruiken bij speksteen.

Ik heb destijds dit topic gestart, omdat ik benieuwd was naar deze accessoire. Inmiddels ben ik er achter dat er veel accessoires niet nodig zijn. Groenten gaan bij mij ook nog in een ikea bak ipv een fancy lasercut rooster. Maar zo heeft iedereen zijn voorkeur.
 
Ja, en ik heb heel veel werk 😉
 
Een collega van mij heeft m.
En die is er super blij mee.

1631278694890.png

1631278666337.png

1631278826766.png

Paar quote'jes
Het is 100% glad, en dat krijg je met gietijzer niet.
Werkt top
Echtblij mee
 
Terug
Bovenaan Onderaan