BasBQ
Beef en Steak

Speklap American style

 
 

Teddo

Pitmaster
Berichten
523
Hey Pittmasters,

Als enthousiast kijker van BBQ Pittboys .com, lezer van Amerikaanse BBQ boeken en dat er een Amerikaans model offset smoker bij de gaarkeukens van huize jachtfestijn staat, ontkomen we er niet aan dat we hier en daar toch een paar overzeese trekjes krijgen.

Het houten wiel tegen de boom ontbreekt nog, maar de trend is toch dat de grootte van het vlees gestaag naar Amerikaanse maatstaven begint toe te nemen.

De menukaart voor vandaag spreekt hierbij boekdelen,...namelijk speklap. Een oerhollands stukje vlees dat wekelijks op menig menukaart is terug te vinden. Alleen in de gaarkeukens van huize jachtfestijn op zijn Amerikaans.

Op de plank ligt namelijk een speklapje van bijna 1000 gr., lord have mercy. Compleet met vel, stempel en een paar ribbetjes.
That's de way you want you it, wright?

Als rub is er gekozen voor de PP rub uit het boek van Bob Gibson. Een mooie rub met zoet en zout tinten en een spicy achtergrond.

Voor de spray een combinatie van appelsap en appelazijn.

Het eerste traject was 3 uur bij een temp van 120 graden, waarbij er iedere 3 kwartier is gesprayed. Naar 3 uur de speklap in folie ingepakt en voor 1 uur terug op de BBQ gelegd. Hierna heeft de speklap nog een half uur zonder folie op de BBQ gelegen en werd de kerntemp van 90 graden gepasseerd.

De geur tijdens de sessie was indrukwekkend. Dit natuurlijk mede dankzij Bob Gibson's pp rub. Geheel terecht kon gezegd worden, It smells guuuuud!!

De speklap heeft nog een kwartier liggen rusten, waarna het grote moment aanbrak. De speklap oogde en rook geweldig. Het mes gleed erdoor als door boter.

Tja.....en dan blijkt dat 1 kg vlees dan toch eigenlijk veel te weinig is. Wat een feestmaal. Door de verschillende lagen van het vlees, in combinatie met de rub was het een ware sensatie.
Persoonlijk vond ik de middenlaag van het vlees iets vlak van smaak. Waarschijnlijk door het grote contrast met de buitenlagen en de vetlagen. De volgende keer zal de voorbereiding worden uitgebreid met een sterk impregnerende marinade, waardoor ook aan de diepere lagen een smaak wordt toegevoegd.

Maar al met al.....you defitinely have to check this out.

image_zps13c35952.jpg


image_zps8f537ea4.jpg


image_zpsae882040.jpg


image_zpsd341d740.jpg


image_zps22f74a9a.jpg


image_zps60a04415.jpg


image_zps16725bea.jpg


image_zpsd19b2420.jpg

 
Heerlijk, alleen dat stukje met knars mag je van mij zelf opeten ;)
 
Dit ziet er super lekker uit. Ik ga ook maar eens een to do lijstje aanmaken waar dit soort werk op komt.
 
Tsja wat zal ik er van zeggen..... :p
 
Heerlijk stukje spek Teddo 8)
 
Ziet er weer super uit hoor. Je bent echt een bron van inspiratie met je gerechten.
 
Zonde van het kraakbeen dat is niet lekker.
 
Teddo zei:
,...namelijk speklap. Een oerhollands stukje vlees dat wekelijks op menig menukaart is terug te vinden. Alleen in de gaarkeukens van huize jachtfestijn op zijn Amerikaans.

mooie buikspek Teddo.
heb t zelf ook wel is aan stuk bereid maar dat word nooit zo lekker  zoals als de oerhollandse lap.
is ook lastig intrekken van de marinade aan 1 kant.
want via de zwoerd zal t niet gaan
snij de buikspek maar is op zn Drents in 2cm dikke lappen  dan een nacht  in de kruiden marinade.
en vervolgens slow .
daar valt t amerikaanse in t niet.

en ja die knars (kraakbeen) hoort nu eenmaal bij speklapk en knabbelt wel lekker vind ik.
en die ribjes drbij ,dat haal je alleen bij de buren 8)
 
Ziet er heerlijk uit Teddo  :)

Geef dat knars dan maar hier. (daar peuzel ik de laatste restjes wel van af, zo dat er voor de hond niets meer over blijft (ik krijg tenslotte ook geen brokken van haar))  :D

Mac
 
AV zei:
Teddo zei:
,...namelijk speklap. Een oerhollands stukje vlees dat wekelijks op menig menukaart is terug te vinden. Alleen in de gaarkeukens van huize jachtfestijn op zijn Amerikaans.

mooie buikspek Teddo.
heb t zelf ook wel is aan stuk bereid maar dat word nooit zo lekker  zoals als de oerhollandse lap.
is ook lastig intrekken van de marinade aan 1 kant.
want via de zwoerd zal t niet gaan
snij de buikspek maar is op zn Drents in 2cm dikke lappen  dan een nacht  in de kruiden marinade.
en vervolgens slow .
daar valt t amerikaanse in t niet.

en ja die knars (kraakbeen) hoort nu eenmaal bij speklapk en knabbelt wel lekker vind ik.
en die ribjes drbij ,dat haal je alleen bij de buren 8)

Dank dank! We hebben nog eenzelfde stuk liggen. Voor de volgende sessie zullen we deze eens in 2 cm repen snijden en een nacht marineren.
 
en bedankt! nu weer trek!
 
Weer een leuke reportage. Zit hier met een volle buik nog te watertanden. Eigenlijk een slecht forum voor je want ik krijg altijd trek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan