BasBQ
Beef en Steak

Speenvarkentje 8 kg en Boston Butt 5.5 kg :)

 
 

Wallywally

Vuurmaker
Berichten
67
Na lange tijd van wikken en wegen is het er afgelopen weekend toch een keer van gekomen.

Bij Beef en Steak heb ik een speenvarkentje van 6-8  kg besteld als verjaardagsmaal.

r8bcch.jpg


Aangezien het te klein was voor ca 20 ? 24 man ook nog een stukje Boston Butt gehaald van 5,5 kg..

16m2lom.jpg


Vrijdag na het ophalen direct begonnen met het rubben van de Boston Butt en deze in het folie in de koelkast gelegd.

oiaec2.jpg


Direct daarna begonnen met het wassen van het varkentje (was al ontdaan van ingewanden) en na het droog maken begonnen met de binnenkant in de rub zetten.

Ook deze is de koelkast direct weer ingegaan tot zaterdag morgen.

Zaterdag om 07:00 de bbq aangestoken en om 07:30 ging de Pulled Pork erop.

2a616s0.jpg


Samen met het rookhout en nog een beetje extra oregano.

1zojl8m.jpg


650nzs.jpg


Daarna rustig begonnen met de groenten schoonmaken voor in het speenvarken ( en wat over was is los opgebakken en in de serveerschaal gegaan..)

fpdv6.jpg


Na het vullen het varkentje dichtgenaaid en aan het spit geprikt.

Pootjes vastgemaakt en op de weber grill? Je raad het al.. dat ging niet zonder problemen :-/

2ppevs1.jpg


De rug van het varkentje is hoger dan de ruimte tussen de grill rand en de deksel?

Gelukkig had ik nog een extra ring van de spiesen die als opvulling gediend heeft.

Na diverse malen insmeren met ketjap met geperste knoflook erdoor rustig laten draaien.

9pt93c.jpg


314ujqt.jpg


Na ca 3 uur waren de oortjes al wat donkerder dan de rest aan het worden, dus ingepakt met folie.

Na ca 6.5 uur kon het varkentje eraf, nog even nagaren en opdienen met uiteraard de appel..

2zfqzhg.jpg


m7x5i9.jpg


Al moest de appel wel iets kleiner gemaakt worden omdat het bekje niet zo groot was..

4fxpw6.jpg

t9i4uh.jpg



Ondertussen was ook de Boston Butt klaar, ( na diverse keren nog even insmeren) en kon deze ook even nagaren. Daarna uit elkaar gaan trekken tot een heerlijke schaal met pulled pork.

2lcplif.jpg


10glq9c.jpg


De salade?s , soep en stokbrooden op tafel en aanvallen maar.

16h9lwp.jpg


Vond het totaal aardig geslaagd en veel complimenten ontvangen van de familie en vrienden.

Feestje geslaagd !
 
Heftig zeg, gefeliciteerd, dat ziet er uit als een geweldig feest en het Speenvarken is
een spektakelstuk.
 
Dat heb je netjes gedaan, lekker hoor.
 
ik geloof zomaar dat het een prima feestje was
 
had niet gedachtt dat het op een kettle zou passen, maar zo zie je maar weer. Top gedaan
 
Feestje? Het was pas echt feest als Sander was geweest! ;-)
 
Frits +1!!
 
Het opeten lijkt mij ook leuk om te doen ja
 
Gefeliciteerd!

Ziet er goed uit, moet zeker een geslaagd feestje zijn geweest, kan niet anders met een speenvarkentje.
 
Thanks all ! Het viel me eigenlijk wel mee de bereiding.

Het past net aan op de weber maar het maakt wel een sensatie is het wel :)
 
Van harte!
Leuk hoor zo'n varkentje aan't spit. Was het lekker? Zou ik toch ook wel eens willen.
 
Tof zeg! Zo'n varkentje moet ik ook maar eens doen als ik een feestje heb/geef.
 
Ziet er heerlijk uit! Uitnodiging gemist denk ik
 
Wallywally zei:
Na lange tijd van wikken en wegen is het er afgelopen weekend toch een keer van gekomen.

Bij Beef en Steak heb ik een speenvarkentje van 6-8  kg besteld als verjaardagsmaal.

Aangezien het te klein was voor ca 20 ? 24 man ook nog een stukje Boston Butt gehaald van 5,5 kg..
Had je een roedel hongerige wolven op je feestje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan