BasBQ
Beef en Steak

Spatchcock chicken

 
 
 

Jos

Vuurmaker
Berichten
91
Had al een tijd trek in een lekker Portugees kippetje. Sochtends dus even naar de poelier voor een scharreltje, en daarna de kip geprepareerd voor de Spatchcock stand. (https://en.wikipedia.org/wiki/Spatchcock)

Ruggengraat eruit geknipt en de wishbone verwijderd, daarna platgedrukt en het vel grotendeels losgemaakt van het vlees. Marinade gemaakt van olijfolie, citroen (sap en zest), gerookt paprika poeder, zeezout en knoflook. Goed ingewreven en 4 uurtjes laten marineren in de braadslee buiten. Rond etenstijd een starter met zuid afrikaans houtskool aan, en bakken maar. Even goed in de gaten houden dat de borst niet te droog wordt, de kip niet in de fik vliegt en het vlees op het bot gewoon goed gaar is. Helaas begaf mn hamburger klem het ergens halvewege de baksessie, dus binnenkort maar op zoek naar een nieuwe.

Prep:

20160319_132544.jpg


20160319_134441.jpg


20160319_134827.jpg


En de fik eronder (ruime 20 mins, borst was precies gaar dus heerlijk sappig, huidje ook goed krokant geworden)
Toen de kip klaar was even 5 mins laten liggen, en daarna nog een kneep citroen erover met wat zeezout, haalt de smaak goed omhoog.
Moet eerlijk zeggen; was LEKKAH!!

20160319_184214.jpg


20160319_184629.jpg
 
Ziet er top uit! Zal zeker goed gesmaakt hebben!
 
Dat ziet er lekker uit zeg.
Ik heb ook nog zo'n rooster uit het verleden, ga dat binnenkort ook maar eens proberen op deze wijze.
Wel nog een vraagje, kun je je deksel er nog wel opleggen met dat handvat of laat je die er af?
 
Thanks!

Deksel ging er hier niet meer op (57 cm kettle) icm de klem, toen de klem het begaf heb ik de deksel er wel ff opgehad om indirect te garen. Als ik weer een keer ga maken zorg ik voor iets meer indirecte ruimte, of iets minder kolen. Zeker omdat je een rauwe hele kip gaart en je de buitenkant niet wil verbranden vind ik een koude (pauze) zone wel handig als je High & Fast doet en even wilt kunnen pauzeren met de vlammen.
 
Ok?, ik zit er aan te denken om een stuk van het handvat af te slijpen en dan inderdaad 2 zones te maken in mijn Primo. Dat gaat overigens prima met die deelbare D-platters.
Zal het binnenkort maar is gaan bekijken en uitvoeren.
Bedankt voor je snelle reactie.
 
Heerlijk kippetje!
 
Lekker kippetje!
Je kunt de "spatchcocked chicken" ook stabiel maken door een spies van de linker poot door de kip naar de rechter vleugel te steken. Doe dit ook van rechts naar links en de kip is zonder klem te draaien
 
Heerlijke kip op deze manier. Maak het zelf ook regelmatig.
Weet nog wel de eerste keer dat ik het kreeg in Portugal....zalig.....
 
mooi kippetje hoor
 
Die lust ik ook wel!
 
Ziet er uit als een heerlijk kippetje. Deze maak ik echt te weinig. Heb er wel weer zin in na het zien van deze foto's.
 
Ziet er lekker uit!
 
Heerlijke kip!
 
Ziet er goed uit, ik zeg todo!
 
Terug
Bovenaan Onderaan