BasBQ
Beef en Steak

Spareribs

 
 

DaanN

Vuurmaker
Berichten
76
Zoals tijdens het voorstellen gezegd, de 3-2-1 ribs van noskos.
B0481F82-AEAE-4E4A-B473-A094AEC9861C.jpeg


3F9919BE-D591-41B0-8972-008D1506A5D2.jpeg


E2647B1F-718E-49DA-A826-4A475A78BD03.jpeg
 
Mooie ribs, voor mij iets overcooked, maar ik hou absoluut niet van fall of the bone ;)
 
Ribben zijn altijd goed. Ziet er goed uit
Probeer eens 2-1-1 aan te houden.
Zijn ze uiteraard gaar, iets steviger (niet taai of zo) en scheelt 2 uur tijd.
Met ribben kan je leuk experimenteren totdat je je eigen perfecte bereidingswijze gevonden heb.
 
Mooie ribs, voor mij iets overcooked, maar ik hou absoluut niet van fall of the bone ;)

Je moet er idd liefhebber van zijn. Ik zelf lust ze op alle manieren. Ik zit er ook niet mee in dat ik het echt moet afknabbelen van het bot, maar fall of the bone mag ook voor mij.
Hetgeen ik bv wel lekker vind om te doen is gewoon die voorverpakte uit de super te nemen en deze eerst gewoon te bakken H&F en als ze zo goed als gaar zijn, ze uit mekaar snijden en de zijkanten nog dicht schroeien. Dan zet ik ze in een kom op tafel met een kom BBQ saus erbij als fingerfood bij het bier ofwel als hapje voor als het meer gangen zijn. Word bij familie en vrienden zeer goed ontvangen.
 
Tot verbazing hadden ze matige smaakintensiteit en was de structuur wat droog. Tips om meer sappigheid te geven?
 
Tot verbazing hadden ze matige smaakintensiteit en was de structuur wat droog. Tips om meer sappigheid te geven?

Heb je het exacte recept gevolgd? Waarmee heb je bijvoorbeeld de ribben ingepakt? Zelf heb ik ze nu twee keer gemaakt (zelfde ingrediënten
gebruikt) en de tweede keer waren ze een stuk lekkerder omdat ik ze iets meer tijd heb gegeven.
 
De ene rib is niet de ander het gebeurt wel dat er soms een wat drogere tussen zit.
Heb je echt 3-2-1 uur aangehouden en goed vochtig ingepakt in niet lekkende aluminium folie (ik doe meestal dubbel) en opletten dat je niet met de ribben door de folie prikt bij het inpakken want in fase 2 moeten de ribben a.h.w. gaar kunnen stomen.
 
Heb de ribben na 3u indirect ingepakt in aluminium met roomboter en bastard suiker. 1 uur in aluminium (volgens recept maar 45min van noskos boek) en daarna een uur zonder aluminium
 
Ik lees hier en daar ook wel dat mensen ze tijdens de eerste 3u met een mengeling 50/50 van appelsap en apelazijn voorzien met een plantenspuit.

Zelf ga ik er vanuit dat die 3-2-1 wel correct is, maar lees hier op het forum en soms ook op andere plaatsen dat die tijdens (vooral die 2 en 1) wel eens anders ingedeeld worden. Hoe weet je dat? Want de alu folie mag niet doorprikt zijn, maar een kernthermometer kan er dan ook niet in :ROFLMAO:

Ik ga ze dit jaar eens maken en ben benieuwd. Eerst nog vinden :rolleyes:
 
Ga er maar vanuit dat als je rooster temperatuur ± 125 gr is en je hebt fase één 3 uur gedaan en het vlees zich wat terug trekt van de botten en je gaat dan nog 2 uur ingepakt verder met sap en je fase 3 gebruikt om te drogen en te lakken dat het wel goed zit met je ribben.
Ik prik bij ribben nooit voor temperatuur.
 
De eerste keer dat ik ribs maakte op de 3-2-1 methode had ik ook dat ze iets wat droog/taai waren... Gister voor de 2de keer ribs gemaakt. 107 graden op m'n grill. Na 3uur in de folie gedaan en dit keer stuk meer boter gedaan en meer agavesiroop en daarna 2uur erin laten zitten. Tijden en temperaturen gelijk als de eerste keer. Dit keer waren ze een stuk malser en bijna fall of the bone. Ik moet er wel bijzeggen dat de ribs van de eerste en 2de keer van verschillende slagers kwam.
 
Heb de ribben na 3u indirect ingepakt in aluminium met roomboter en bastard suiker. 1 uur in aluminium (volgens recept maar 45min van noskos boek) en daarna een uur zonder aluminium

Ik pak ze altijd rond de twee uur in, soms een kwartier minder (met flink wat roomboter, agavesiroop en lichte bastardsuiker). Dit zou ik eens proberen als ik jou was.
 
Och er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden ieder kiest de voor hem prettigste. :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Och er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden ieder kiest de voor hem prettigste. :unsure:
Inderdaad gewoon blijven proberen.....bij mij is de ene lichting ook de andere niet. Maar als je niet al te dik bevleesde ribben hebt, zie dan de 3-2-1 methode niet als uren. En pas op met basterd suiker, deze wordt hard als het afkoeld en daarmee worden je ribbetjes taai.
 
Ik hou hier zó van! Pas gemaakt maar het gaat niet lang meer duren voor de volgende ribs erop gaan
Zien er heerlijk uit
 
Zien er goed uit en tips genoeg voor je volgende run
 
Terug
Bovenaan Onderaan