BasBQ
Beef en Steak

Spareribs

Roblaar

Kooltjesharker
Berichten
146
Goede morgen,

Ik las over een methode om de spareribs te maken, mijn vraag is wat jullie daar van vinden. Ik wil morgen deze methode gaan gebruiken.

De bqq op ongeveer 180 gr, de sparerribs in een alubak met appelsap, afgedekt met aluminium folie, indirect 2 uur laten garen. Als de 2 uur voorbij zijn aluminium foli eraf halen en de rips insmeren met mop saus. En nog een half uur op de bqq, heeft iemand dat wel eens geprobeerd, en is dat een goede methode ? Gr rob
 
Nee, deze methode ken ik nog niet.

Wel denk ik dat je op deze manier de rooksmaak mist omdat je de Ribs gaart in een afgesloten bak.  Na het aflakken zullen ze niet veel rooksmaak meer opnemen.

Zelf maak ik ze ook vaak op hogere temperaturen, lees 160C. 100 minuten indirect met rookhout. En dan aflakken en twintig minuten indirect terug.

Dat heeft mij al prijzen opgeleverd.
 
De methode die jij gebruikt, is 160 Gr indirect 100 min, en daarna aflakken. Niet inpakken?
 
Lijkt mij ook dat als je ze in een bak appelsap legt, veel smaak achterblijft in de appelsap. Je kookt ze gaar in de appelsap.

En ook wat Frits zegt, je mist die o zo heerlijke rooksmaak.

 
Roblaar zei:
Er stond ook dat je na De 2 uur nog rookhout toe kan voegen voor de rook smaak.

Natuurlijk kan je na 2 uur nog rookhout toevoegen alleen is de werking ervan wat minder dan wanneer je dat in de begin fase al doet. ;)
 
Eerlijk gezegd niet, het eerste traject doen op de bbq heeft geen toegevoegde waarde dat kan ook gewoon op het fornuis..... zou dan alleen voor het verhaal zijn.
 
Spareribs zijn naar mijn ervaring redelijk vergevingsgezind en kan je op veel verschillende manieren maken. 3-2-1 is de standaard schijnbaar, maar heb ik nog nooit gedaan. Ik hou persoonlijk van wat "drogere" ribs en doe ze eigenlijk altijd een uur of 6 bij een graad of 110 en aan het eind nog even aflakken met bbq saus.
 
Heb net gelezen hoe jij het doet met de ribs, die Ga ik proberen. Geld dat ook voor dikke rins die heb ik namelijk.
 
Heb ze gemaakt zoals Frits zijn methode op mijn action eitje. maar had het idee dat ze een beetje verbrand waren en erg droog, heb mij wel precies aan het recept gehouden. Wat doe ik dan verkeerd?
 
Spooks zei:
Heb ze gemaakt zoals Frits zijn methode op mijn action eitje. maar had het idee dat ze een beetje verbrand waren en erg droog, heb mij wel precies aan het recept gehouden. Wat doe ik dan verkeerd?

Geen idee, is moeilijk te zeggen zo.
Niet iedere sparerib is het zelfde en kan dus anders reageren, er zijn verschillende manieren voor zoals je natuurlijk vast wel gelezen hebt.
Heb je ze direct of indirect gedaan.
Als ze verbrand zijn heb je ze of te heet of te lang in de Q gelaten.
Je moet zo af en toe heel stiekem even kijken hoe het proces verloopt en hoe de ribben er bij staan (kleur en vlees van het bot) aan de hand daar van beslis je hoe je het verder gaat doen.
Een kwestie van gewoon meer doen. ;)

 
Frits zegt dat je niet mag kijken  ;) maar indirect op 160graden 90min maar wel op het kleine action eitje dus zonder water eronder weet niet of dat uitmaakt?
 
Spooks zei:
Frits zegt dat je niet mag kijken  ;) maar indirect op 160graden 90min maar wel op het kleine action eitje dus zonder water eronder weet niet of dat uitmaakt?

Water kookt bij 100 gr.C en houd daardoor  de temperatuur wat constanter, helpt bij L&S wel maar  boven de ? 140 gr doet dat niet zo veel meer.
En niet kijken, waarom denk je dat in iedere oven een venster zit :-/
Even heel voorzichtig een kleine blik moet kunnen.
Als je zoals bijna iedereen bij ribben geen kern temperatuur meter gebruikt maar op de tijd afgaat wil je toch graag zien of het klaar is.
Want zoals gezegd lang niet iedere rib reageert hetzelfde op de aangeboden warmte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan