BasBQ
Beef en Steak

Spareribs zwart

Jeroen Bakker

Tondelzoeker
Berichten
16
Ik heb voor het eerst geprobeerd wat ribjes te maken. Ik heb ze eerst in de rub gezet.
Daarna bbq opgestookt tot 150-160 graden.
Vervolgens eerst schild geplaatst en indirect 3 uur op ribrack met eikenhout gerookt met aluminiumfolie eronder.
Dit ging prima. Vervolgens na 4 uur ingesmeerd met appelsap en basterdsuiker. Hierna alles in aluminiumfolie gewikkeld voor nog eens 3 uur garen. Hierna wilde ik ze insmeren met bbq saus en 3 x herhalen. Helaas waren de ribben aan buitenkant zwart en plakte ze aan folie. Experiment mislukt, wat kan er mis zijn gegaan ?
 
De temperatuur is veel te hoog of de tijd te lang.

160C is leuk voor de Eusterwood methode maar dan mag je na 1:45h indirect de glaze erop doen en dan nog een kwartier indirect.
Wil je het lang op de bbq doen dan moet je temperatuur naar beneden anders verfikt de boel. Dus rond de 107Celcius en dan indirect 2,5 tot drie uur indirect in de rook, dan inpakken in dubbel aluminiumfolie met wat boter en agave en voor twee uurtjes indirect op de bbq, dan uit de folie halen en insmeren met glaze en terug voor een half uur.
 
De temperatuur is veel te hoog of de tijd te lang.

160C is leuk voor de Eusterwood methode maar dan mag je na 1:45h indirect de glaze erop doen en dan nog een kwartier indirect.
Wil je het lang op de bbq doen dan moet je temperatuur naar beneden anders verfikt de boel. Dus rond de 107Celcius en dan indirect 2,5 tot drie uur indirect in de rook, dan inpakken in dubbel aluminiumfolie met wat boter en agave en voor twee uurtjes indirect op de bbq, dan uit de folie halen en insmeren met glaze en terug voor een half uur.
Ik had het ergens op internet gelezen.Stond bbq opstoken tot 150/160 graden Celsius dat is dus toch veel te hoog. Ik wil graag de ribs zo zacht krijgen dat ze van het bot van. Hoe krijg ik dat het beste voor elkaar ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk
 
In toevoeging op dat filmpje van noskos wat frits stuurde, als je echt zo zacht wil dat ze van het bot af vallen dan doe je dit vooral in de 2 stap. Het ingepakte. Neem daar echt de volle 2 of zelfs 2,5 uur voor als je zeker wil zijn dat ze van de botjes afglijden.
 
Als je een kamado opstookt tot 150 graden en dan het hitteschild en roosters met vlees er op doet zou dit volgens een filmpje van Big green egg uitkomen op een temperatuur van 120 graden. Misschien heb je dat ergens gezien.
 
Appelsap te weinig en compleet verdampt. Dus je folie lekte. En erg lang en erg warm. Maar als je iets meer vocht erbij doet en echt zorgt dat het niet kan ontsnappen was het nog meegevallen.

de stoom mag echt niet ontsnappen uit de folie. Anders kookt het droog zoals normaal eten in een pan
 
Appelsap te weinig en compleet verdampt. Dus je folie lekte. En erg lang en erg warm. Maar als je iets meer vocht erbij doet en echt zorgt dat het niet kan ontsnappen was het nog meegevallen.

de stoom mag echt niet ontsnappen uit de folie. Anders kookt het droog zoals normaal eten in een pan
Dat geloof ik niet. Als er echt geen stoom zou kunnen ontsnappen dan bouwt de druk op en scheurt de folie. Druk agv stoom is echt veel sterker dan een beetje folie. Ik durf ook te beweren dat ze supermals en sappig worden zonder zelfs ook maar iets van vocht toe te voegen.
 
100% luchtdicht kan ook niet. Dus scheuren valt wel mee. En zeker krijg je ze ook mals zonder vocht. Omdat er in het vlees nog veel vocht zit. Maar dit is wel een heel stuk minder als je ze al 4 uur op de bbq hebt gehad.
 
Gisteren ook spare ribs gemaakt. Indirect op 120 graden en dan met rub ingesmeerd voor 3 uur erop. Daarna inpakken en 2 uur laten liggen. Daarna uitpakken en insmeren en 30 minuten laten liggen. Kwamen er perfect vanaf en gasten aten nog net niet hun eigen vingers erbij op :LOL:. Op deze manier lukt het mij elke keer weer(y).
 
Gewoon naar Ome Frits luisteren.:)
Er zijn meerdere manieren om spareribs te garen,
Low & Slow rond de 110 graden en inpakken, de zogenaamde 3-2-1 methode waarbij je zelf kunt spelen voor de gaarheid
zo kan het ook 2-1-1 worden of 1-0,5-1 etc. dat is trial & error
Kijk wel uit dat als ribs te gaar worden ze mushy, papperig, worden en dat geeft geen lekker mondgevoel.
Hogere temperatuur zonder inpakken en korte tijd (1 uur en 3 kwartier) zoals de Easterwood methode kan ook.
Persoonlijk heb ik het beste resultaat met Baby Backs als ik ze marineer en dan op de BBQ bij 130 graden voor 2,5 uur en lakken en dan nog eens 30 min. zonder inpakken!
Maar ook dat is geen wet vorige keer heb ik ze pas na 3 uur gelakt en daarna ook nog 30 minuten verder.
Wij houden hier ook absoluut niet van Fall off the bone, maar net iets steviger, zoals de KCBS regel het voorschrijft of iets steviger

 
Om mijn vorige post nog wat kracht bij te zetten. Een paar foto’s van vandaag. 4 ribben gemaakt. Allemaal zelfde recept maar in 1 bleek toch ergens een klein gaatje te zitten terwijl de andere 3 perfect waren.
A78A2F44-EA72-491D-B85D-8328068EE2F7.jpeg

En omgedraaid
A81CE0A1-C153-4475-8BE7-39DB5E89087B.jpeg

En de andere 3.
8D08AF5D-C7FD-4C46-94BA-660F72C848CF.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan