BasBQ
Beef en Steak

Spareribs volgens de 3-2-1 methode

Berrry

Tondelzoeker
Berichten
19
Nu ik eindelijk mijn Boretti buitenkeuken heb staan en het een dag was ZONDER regen, kon ik eindelijk 6 uur uittrekken om deze heerlijke Spareribs te maken.

Ik heb bij de slager 2 spareribs gekocht die al gehalveerd waren en deze eerst ingesmeerd met mosterd voor de coating.
2021-07-10 12.52.20.jpg


Volgens de rub van "No Rubbish" erop gedaan
2021-07-10 12.54.29.jpg


Deze vervolgens bij ongeveer 111 graden celsius op de barbecue gelegd op de minst hete zone.
2021-07-10 12.57.21.jpg


De temperatuur was nog even lastig te controleren (nieuw apparaat dus) maar uiteindelijk had ik hem constant.
2021-07-10 14.21.40.jpg


Na 3 uur eraf gehaald
2021-07-10 15.47.07.jpg


Wat basterdsuiker erop en ingepakt in aluminiumfolie
2021-07-10 15.49.22.jpg


En weer terug op de barbecue
2021-07-10 15.50.04.jpg


Na 2 uur er weer af gehaald en ingesmeerd met een glaze van BBQ-saus, Ketjap, Apple-cider vinegar, honing en een hot-sauce er weer opgelegd, terwijl ik ook alvast wat voorgekookte aardappelen in een gietijzeren pan erbij heb gezet (komt een apart draadje voor)
2021-07-10 17.52.30.jpg


Na vele keren draaien en smeren
2021-07-10 17.58.10.jpg


Is dit het eindresultaat
2021-07-10 18.11.58.jpg


Super lekker en sappig maar niet "fall-of-the-bone", want ik wil wel mijn tanden erin kunnen zetten (is persoonlijk begrijp ik).
2021-07-10 18.27.06.jpg


Er was zelfs nog wat over en dat heb ik van de botten gesneden en uit elkaar getrokken en de volgende dag met lunch opgebakken en op een broodje gedaan.
 
Dat ziet er lekker uit (y)mooi afgelakt en lekker sappig vlees, fijne plaatjes weer.
Binnenkort begin ik ook mijn eerste 3 2 1 run met spareribs en ook wij houden wel van een beetje kluiven, het vlees hoeft niet perse van het botje af te vallen.
Benieuwd naar het draadje met de aardappels, ik heb nog een oude grillpan waarvan ik overweeg het handvat te verwijderen ( indien nodig ) en dan als pan voor op de bbq te gebruiken.
 
ik heb nog een oude grillpan waarvan ik overweeg het handvat te verwijderen ( indien nodig ) en dan als pan voor op de bbq te gebruiken.
Als 'ie van gietijzer is zeker doen...... als 'ie van aluminium is met teflon laag tegen het aanbakken wil ik je dringend waarschuwen voor de giftige dampen die al snel ontstaan bij BBQ temperaturen :oops:
 
Als 'ie van gietijzer is zeker doen...... als 'ie van aluminium is met teflon laag tegen het aanbakken wil ik je dringend waarschuwen voor de giftige dampen die al snel ontstaan bij BBQ temperaturen :oops:
Dit is de rakker, heb 'm lang geleden gekocht in een kringloopwinkel, geen idee meer waarom hij in de vergetelheid is verdwenen maar kwam hem tegen bij het verhuizen, hij is zwaar en magnetisch dus zeker geen aluminium en gen teflon ..

W7qftZk.jpg


Hij lag ergens onderin een la, word eerst grondig gereinigd voor gebruik (y)
 
Dit is de rakker, heb 'm lang geleden gekocht in een kringloopwinkel, geen idee meer waarom hij in de vergetelheid is verdwenen maar kwam hem tegen bij het verhuizen, hij is zwaar en magnetisch dus zeker geen aluminium en gen teflon ..
Hij lag ergens onderin een la, word eerst grondig gereinigd voor gebruik (y)
Geen Teflon en magnetisch dan gaan met die pan 👍 reinigen gaat vanzelf als je 'm goed heet stookt, even uitborstelen en een laagje olie erop. Dan is 'ie weer als nieuw. Handvat eraf is misschien wel een idee....... anders heb je voor de eerste keer alvast rookhout toegevoegd denk ik;)
 
Lekkere ribbeltjes. Zien er uit om "in te bijten".
 
Mooi gemaakt, fall of the bone is te ver eigenlijk.
 
Dat zien er mooie sappige ribben uit
 
Mooi om eens ribs vanaf een gasser te zien komen. Heb je nog iets van rooksmaak toe kunnen voegen dmv een smoke tube oid? Ik sta er wel van te kijken dat de ribs na 6u bij 110gr nog niet fall of the bone zijn. Dat zulke beste rakkers geweest zijn die ribben.
Succes met de fotowedstrijd.
 
Heb je nog iets van rooksmaak toe kunnen voegen dmv een smoke tube oid?

Nee dat heb ik niet gedaan. Ik ben zelf niet zo'n fan van een rooksmaak. De smaak zit in de rub en de glaze.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik sta er wel van te kijken dat de ribs na 6u bij 110gr nog niet fall of the bone zijn. Dat zulke beste rakkers geweest zijn die ribben.

Dit waren inderdaad iets dikkere ribben. Het had een goede doch sappige bite.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan