BasBQ
Beef en Steak

Spareribs uit de gasbbq

 

blizzy

Vuurmaker
Berichten
52
Goedemorgen.
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Grandhall Xenon 4.
Normaal gesproken gebruik ik voornamelijk mijn UDS om spareribs te bereiden maar ditmaal wil ik mijn gasser aan de test onderwerpen.

Ik krijg eters dus het zou fijn zijn als het in 1x goed gaat  :D

Kan iemand mij op wel helpen met de volgende vragen?
- hoe richt ik mijn gasser optimaal in voor low and slow?
- hoeveel gas zal ik verbruiken per uur?
- zal ik mijn ribs direct op het rooster leggen (ikea ribhouder)
Of zal ik de ribhouder in een metalen braadslee plaatsen (scheelt schoonmaken)

Alvast bedankt
 
Branders links en rechts aan, midden uit.

Ribs in het midden, bakje er onder met evt water of bier.

Schaal werkt ook, is toch indirect.

Gasverbruik moet ik je schuldig blijven. Ik gebruik de laatste tijd mijn gasbbq niet meer.
 
Ik denk dat je gasverbruik wel mee zal vallen. Gewoon de deksel dicht houden en je gasser op 110gr houden. Ik meen te herinneren dat iemand hier een draadje had met PP van een gasser. Die had ook nog gas over na die lange run.

Maar waarom niet gelijk een test doen. Helft op je UDS en de andere helft op je gasser? Kan je gelijk het verschil proeven en merken in garing. Zeker als je eters krijgt. Van je UDS weet je de tijden en methodes. Ben je iig zeker van een maaltje ribs.
 
Verbruik is lastig te vertellen, net als bij kooltjes. Wel os het altijd verstandig om een volle fles achter de hand te hebben.
Qua verschil in bereiding zou je eigenlijk weinig moeten merken of het nu op je gasser is of op de USD.

Veel plezier alvast! ;)
 
Bedankt! We gaan het gewoon proberen.
Toch gek. Ik vind dit spannender dan mijn eerste keer op kolen haha
 
Verplaatst naar de Rookkamer.
Low & Slow is om je  L&S BBQ creaties te showen en niet voor vragen.
 
blizzy zei:
Bedankt! We gaan het gewoon proberen.
Toch gek. Ik vind dit spannender dan mijn eerste keer op kolen haha
Zolang je gasser uit de wind staat is er niks spannends aan hoor. Aan, en gaan met die banaan. Als ik ribs op mijn Napoleon klaarmaak gebruik ik of de twee buitenste branders op laag of alleen de meest rechtse branders voluit. Dat is afhankelijk van hoe koud en winderig het is. Als het winderig is dan wil de linkerbrander op laag nog wel eens uit gaan.
 
Ze zijn er rond 12:00. Opgegaan. De temperatuur op de bbq was enorm instabiel. Na 2 uur heb ik de ribs er maar eraf gehaald en ingepakt. Ik heb ze verder gegaard in de oven op 110c. Zojuist heb ok ze uitgepakt. Ze zijn enorm taai. Ik laat ze nog een klein uurtje liggen en als ze dan niet beter zijn gaan we naar de snackbar.
Heeft het uberhaubt zin ze nog te laten liggen?

 
In pakken en door garen tot een kern van 92gr oid zou ik denken. Beetje vocht en boter er bij. Drogen ze niet uit. Dan word het een soort stoofvlees denk. Kan je altijd in de smokedbeans of mac&chees oid verwerken.
 
Temperatuur naar 130 schroeven en inderdaad nog even ingepakt laten. Als je denkt dat ze er bijna zijn kun je ze uitpakken en 'drogen / lakken' ;)
 
Oven??? Waarom, je gasser/BBQ is toch ook een oven?
Was je bereidingswijze anders dan op de UDS?
Dat je ribs taai waren zou aan het vlees kunnen liggen of aan de temperatuur van de BBQ. Heb je deze nog gecontroleerd met een thermometer op het rooster, of ben je uitgegaan van de meter in het deksel?
Ook bij ribs is de garing te controleren met een prikkertje, gaat deze soepel in het vlees, dan is het vlees gaar (controleren na de tijd in de folie). Voel je nog veel weerstand, dan nog een kwartiertje ingepakt laten liggen en weer prikken
 
Terug
Bovenaan Onderaan