BasBQ
Beef en Steak

Spareribs 321 voor de 2e keer

 
 

Destino

Tondelzoeker
Berichten
13
Hallo lezers,

afgelopen vrijdag voor de 2e keer spareribs gemaakt ( de eerste keer helemaal geen foto’s gemaakt 😱).
Was iets te enthousiast met de inkoop, maar ik dacht.…. Dat komt wel op 😋
2302FE14-7EEA-4BF9-94D2-C855F42DFAF6.jpeg

het paste gelukkig allemaal net.

Keurig de 3 uur geduldig gewacht en op naar de volgende stap :
DB6E0944-4075-4187-869B-1DF05512F6A6.jpeg

ingepakt weer op de Bastard weer 2uur geduld opbrengen en enthousiast m’n thermometer in de gaten houden ( die toch niet zo waterbestendig was als ze vertellen bij de verkoop , ook al regende het echt heel hard vrijdag).

dan nog 1 uurtje en ondertussen even schilderen met de bbq saus van Noskos aangelengd met was sap uit de folie.


Het eindresultaat was uiteindelijk weer superlekker, echter zoals ook bij de 1e sessie vond ik ze persoonlijk wel wat te droog ipv het fall of the bone resultaat wat ik graag wilde.

Als iemand tips heeft om dat te verbeteren hoor ik dat graag ( de 3 en 1 uur dan inkorten? Of alle tijden inkorten ? Of toch met de thermometer ook in het vlees meten ?)

ik lees graag jullie tips. Thx Dennis

80511BF0-69F7-4D4C-8015-65E1B81FB7FC.jpeg
 
Als je ze fall of the bone wil, dan moeten ze huis langer in de folie. Weet niet of je iets op de spareribs hebt gedaan bij stap 2 het inpakken, maar dat mag misschien ook iets royaler.
ze zien er wel heerlijk uit.

oh ja, nog strakker inpakken.
 
Als je ze fall of the bone wil, dan moeten ze huis langer in de folie. Weet niet of je iets op de spareribs hebt gedaan bij stap 2 het inpakken, maar dat mag misschien ook iets royaler.
ze zien er wel heerlijk uit.

oh ja, nog strakker inpakken.
Maar let op dat je er niet met de ribbetjes doorheen prikt ;)
 
Laatst bewerkt:
Als je ze fall of the bone wil, dan moeten ze huis langer in de folie. Weet niet of je iets op de spareribs hebt gedaan bij stap 2 het inpakken, maar dat mag misschien ook iets royaler.
ze zien er wel heerlijk uit.

oh ja, nog strakker inpakken.
Strakker inpakken en iets royaler met de boter en de agave 👍. ,dank voor de tip.
ik had ze inderdaad niet heel strak ingepakt.
 
Als je er in de winkel bij staat lijkt het snel te weinig 😁
Maar het paste en zien er goed uit
 
Ik doe al mijn ribs, dik of dun, 3 uur voordat ik inpak. En dat geen rook meer opnemen is een fabeltje, dat gaat gewoon door anders zou je ze ook niet kunnen overroken. En dat kan je echt wel 😉
 
Ik wil dat mijn rub goed vastzit en daar heb ik een uur of drie voor nodig.
 
Bedankt voor de tips allemaal.
iets kortere eerste fase, strakker inpakken met meer siroop / sap is wat ik zeker ga meenemen de volgende ronde.
Ook een liggende 2e fase ipv in het rek ga Ik proberen 👍
 
Bedankt voor de tips allemaal.
iets kortere eerste fase, strakker inpakken met meer siroop / sap is wat ik zeker ga meenemen de volgende ronde.
Ook een liggende 2e fase ipv in het rek ga Ik proberen 👍
Heel veel succes en plezier met de volgende rondes spareribs, laat je nog even weten wat je bevindingen zijn? ;)
 
Bedankt voor de tips allemaal.
iets kortere eerste fase, strakker inpakken met meer siroop / sap is wat ik zeker ga meenemen de volgende ronde.
Ook een liggende 2e fase ipv in het rek ga Ik proberen 👍
Je kunt ze in de folie gewoon stapelen. En hou de vleeskant naar beneden.
 
Ik doe al mijn ribs, dik of dun, 3 uur voordat ik inpak. En dat geen rook meer opnemen is een fabeltje, dat gaat gewoon door anders zou je ze ook niet kunnen overroken. En dat kan je echt wel 😉

Leuk om te lezen, want de ribben die ik meestal heb, zijn niet zo bevleesd als deze van de TS en ik deed dan meestal 2,5u. Dan ga ik voortaan altijd de 3u doen. Thanx.
 
Ik heb hetzelfde gehad. Ik leg de volgende keer de ingepakte spareribs weer plat op de vleeskant. Dan liggen de spareribs in het vocht, ik denk dat bij jou hetzelfde geval is.
 
Precies mijn vraag, ik heb nu 2 keer spareribs gemaakt met 3-2-1 methode, ze waren heerlijk maar mijn kids willen ze toch meer fall of the bone, dus tot snot gekookt ha ha. Dus langer in de folie dan? Voor wat betreft de temperatuur, wat is de ideale kern temperatuur voor fall of the bone?
 
Ik spray altijd ff elk half uur tijdens de eerste fase met een mix appelsap en appelazijn (50/50). Maakt dat nog wat uit? Ik heb in ieder geval nog nooit droge ribben gehad. Ook tijdens inpakken lekker royaal appelsap en boter in de folie doen 🤤
 
Ik spray altijd ff elk half uur tijdens de eerste fase met een mix appelsap en appelazijn (50/50). Maakt dat nog wat uit? Ik heb in ieder geval nog nooit droge ribben gehad. Ook tijdens inpakken lekker royaal appelsap en boter in de folie doen 🤤
Ik spray in de eerste fase nooit. En ook bij mij is de kans op "tot snot" groter dan te droog. ( we hebben het hier nog steeds over de 3-2-1 methode met inpakken hè)
 
Jep. Langer in de folie, iets meer vocht en vleeskant naar beneden. Voor fall of the bone ga je wel richting de 90 gr kern temp. Vanaf 85 regelmatig priktest doen om te voorkomen dat ze niet doorschieten naar droog.
Okje en qua boter, margarine? of toch roomboter?
 
Elk half uur vind ik erg veel. Je hebt steeds het deksel open voor langere tijd dus je verliest elk half uur al je warmte in je garingsruimte hè. Dat komt je garing echt niet ten goede. 3u lang elk half uur doet meer kwaad dan goed. Of het bereiden duurt langer of je krijgt een droger resultaat door teveel grote temp dips. Ik spray meestal 1 of 2x maar das puur om het oppervlak vochter te houden zodat de rook beter hecht en je dus wat meer rooksmaak krijgt.
Eens dat lijkt me ook wat veel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan