BasBQ
Beef en Steak

Spareribs 3-3-1-1

Als je na de folieperiode de ribs even terug legt zonder folie dan heb je weer een mooie stevige bark. Maar je smeert er toch weer saus op en dan wordt het weer zacht.

Butcherpaper vind ik heel onhandig. Vooral omdat je je ribs niet strak in kan pakken en dus veel lucht in het pakketjes houdt.

En waarom onder de 107°C beginnen? Ik zie dat steeds vaker. Dat is warm roken en niet barbecueën.
 
Mooie Ribs. Zien er iig goed uit.
Bij ribs heb ik nog nooit een kernthermometer gebruikt. Dat inpakken is alleen om het vlees sneller gaar en zachter te maken. Frits heeft een hele mooie hot en fast variant van ribs. Dat blijft voor mij de beste methode. Maar mijn vrouw heeft ze liever fall or the bone.
Volgende rond niet op kern temp letten. Maar af en toe prikken met een saté prikker oid om te kijken of het vlees zacht is. Daarmee behaal je met ribs het beste resultaat.
Dit is inderdaad een top methode. Heb laatst ook ribs gemaakt door ze eerst 2 uur in te pakken met alufolie en marinade, bbq op 110 graden en laten sudderen. Om ze vervolgens direct af te grillen. Zo zijn ze zo goed als fall of the bone, maar met een crusty bite. Zag dit bij bbqbrommer op zijn youtube kanaal.
 
In plaats van mosterd kan je ook Mierikswortel gebruiken, deze is ook wat pittiger. ;)
 
Mooi dat het toch goed gelukt is.

Dat Butcher paper is gewoon ruk. #zodatiseruit.
Aluminiumfolie werkt makkelijker, houdt beter vocht vast, vouwt vele malen makkelijker en is veel goedkoper.
Lucht op hè? 😄

Aflakken met Siracha is bij ons genoeg voor de pittige eters.
 
@detim . Geduld mijn vriend.
De 3-2-1 methode is geen exacte wiskundige verhouding, maar is van diverse factoren afhankelijk. (Oa Gewicht, temperatuur).
Wat de collega's al opmerken, ga voor de alu foli, gebruik een termometer of satélprikker in de eindfase.
Persoonlijk, zowel op de Webers, als recentelijk op de BGE, regel ik de temp. af op pakweg 120 C.

Over tijd gesproken, vaak is het bij mij de Easterwood methode.

Succes.
 
Easterwood geeft sowieso een andere "bite" en is sneller ( en minder gedoe..) maar hier wisselen we beiden af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan