BasBQ
Beef en Steak

Spareribs 3-3-1-1

 

detim

Sprokkelaar
Berichten
46
Voor het eerst spareribs gemaakt op de BGE. Extra dik bevleesde ribs met ketting van Bbquality, dus wilde daarom exact 3-2-1 aanhouden in uren, en dit niet verkorten.

181B14F7-A7DA-49E5-A5DD-0D86105F5B4F.jpeg


Ingesmeerd met mosterd en vervolgens bbq beef rub kruiden erop van Apollo.

65F2F59A-6E76-4FF9-99ED-7C2DC290F631.jpeg

88346EE1-A82A-4A7C-B7AE-B9896A6D590F.jpeg


Vanwege de dikte en daarmee langere bereidingstijd, in de eerste stap voor een net iets lagere temperatuur gegaan van zo’n 95-100 graden.

BDBA29B9-CE8D-473E-94C6-5112DA49A27D.jpeg


Bovenstaande foto na net iets meer dan 3 uur roken. Tijd om in te pakken. Nu heb ik bij vuur en rook laatst een mega rol butcher paper gekocht, dat dan ook gebruikt. Achteraf vermoedelijk daardoor mis gegaan, later meer hierover. Helaas geen foto’s van.

Na 2 uur ingepakt op 110-115 graden was de temperatuur nog niet bepaald flink gestegen. Zat nog onder de 80. Uiteindelijk nog een uur aan vastgeplakt en zat eindelijk rond de 80 graden. Geduld raakte op, dus op naar het laatste uur aflakken (Jack Daniel hot chilli bbq saus) op 110 graden. Hij zag er perfect uit, maar was gewoon nog niet ver genoeg. In alle hectiek helemaal vergeten een foto te schieten.

Het was al flink laat, heb daarom maar besloten hem opnieuw in te pakken, dit keer in aluminiumfolie. Met succes, de temperatuur ging vrij rap omhoog. In een uur tijd naar zo’n 92 graden. Gelijk opgegeten hierna.

De bark was hierdoor wel weg (zacht geworden), maar wat was de smaak goed zeg! Ga ze zeker snel opnieuw maken.

D46F5200-AB20-4235-AB7E-F000FB64A88B.jpeg

DCD86245-E6D8-408D-A87F-BA3B2FD03713.jpeg

C8AD8BAF-CEF3-4EE6-8BFC-C09A8F173AF8.jpeg


Uiteindelijk leek het dus aan het gebruik van butcher paper i.p.v. aluminiumfolie te liggen dat het zoveel langer duurde. Ben benieuwd naar jullie ervaringen met butcher paper. Denk dat ik het voorlopig maar bij aluminiumfolie laat, of het moeten dunnere stukken zijn.

Ben ook benieuwd hoe jullie hem nog pittiger krijgen: doe je dat vooral met de rub, bijvoorbeeld met extra cayennepeper? Of juist een pittigere saus? Vond de pittigheid van Jack Daniels hot chilli persoonlijk erg meevallen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je niet vertellen hoe dat zou moeten ,dat pittiger maken ,zoveel ervaring heb ik niet maar het ziet er heel lekker uit hoor .

Groet Peter
 
Zien er idd lekker uit. Heb ook Butcherpaper liggen en nog maar 1 x gebruikt bij short ribs. Maar kan niet vergelijken.
Ik doe meestal alles in de folie. Dus ga ff zien wat de anderen hierover te vertellen hebben.

Pittig kan je maken hoe je wilt.
 
Voor de pit gebruik ik meestal shiraga saus ipv mosterd en uiteraard kun je de rub aanpassen met wat extra chiliflakes o.i.d.
Met ribs heb ik ook geen ervaring met butcherpaper.
 
Zou het kunnen dat je bij de dikbevleesde ribs gewoon een stall bent tegengekomen?
Temperatuur gewijs lijkt dat wel overeen te komen.

Ikzelf heb butcher paper alleen nog gebruikt bij pulled pork, en dat werkte echt gewoon perfect :)
 
Ik denk ook dat het de stall is geweest, maar heb geen ervaring met butcherspaper.

Voor het pittige kun meerdere dingen doen, cayennepeper oid in de rub, of juist meer pit in de lak. Srirachasaus in de lak geeft al een flinke pit.
 
....en als 't je niet pittig genoeg kan, scoor dan bij de toko Indiase chilipoeder.
Dat is echt pittig, dus wees daar niet te scheutig mee.
 
Anders olijfolie met gedroogde pepertjes 2 jaar laten staan en deze dan gebruiken voor de wet rub te maken. Vuur ga je spuwen :)
 
flinke ribben zeg

srirachasaus is wel een toppertje vind ik voor wat extra pit. knoflook krijg je er gratis bij :ROFLMAO:
 
Bedankt voor de adviezen! De volgende keer ga ik in ieder geval voor aluminiumfolie, en ga eens testen met srirachasaus en Koreaanse peper/chilli flakes.
 
Zelfgemaakte ribs zijn gewoon het lekkerst!
 
Sriracha kan ik zeker aanraden als binder en/of in de glaze aan het einde. In de glaze heeft het meer effect.
Ik gebruik soms normale sriracha maar ook regelmatig sriracha lemongrass. Heeft een iets frissere smaak. Met name bij kip gebruik ik graag de lemongrass variant.
 
Mooie Ribs. Zien er iig goed uit.
Bij ribs heb ik nog nooit een kernthermometer gebruikt. Dat inpakken is alleen om het vlees sneller gaar en zachter te maken. Frits heeft een hele mooie hot en fast variant van ribs. Dat blijft voor mij de beste methode. Maar mijn vrouw heeft ze liever fall or the bone.
Volgende rond niet op kern temp letten. Maar af en toe prikken met een saté prikker oid om te kijken of het vlees zacht is. Daarmee behaal je met ribs het beste resultaat.
 
In principe kun je gaan inpakken als de bark vast zit en droog is. Een uur na inpakken ga je prikken met een satéprikker, elk half uur / kwartier tot de prikker er in gaat als in boter/pindakaas.
Dan uitpakken en aflakken, hoe lang is weer afhankelijk van hoeveel lagen lak je wil en hoe sticky het moet worden; in principe is ie al gaar
Met de tijd komt de ervaring hoe lang eea ongeveer duurt, maar je moet niet op tijd of temp letten bij ribben.

Succes!
 
Ik zag je titel en dacht wow, deze kerel is lang bezig geweest.
Ziet er goed uit, jammer dat het zo lang duurde en heb ooit papier gebruikt en maar overgestapt op de folie. Dat verbrandt tenminste niet.
Ik gebruik vaak de bent test.
 
Mooie Ribs. Zien er iig goed uit.
Bij ribs heb ik nog nooit een kernthermometer gebruikt. Dat inpakken is alleen om het vlees sneller gaar en zachter te maken. Frits heeft een hele mooie hot en fast variant van ribs. Dat blijft voor mij de beste methode. Maar mijn vrouw heeft ze liever fall or the bone.
Volgende rond niet op kern temp letten. Maar af en toe prikken met een saté prikker oid om te kijken of het vlees zacht is. Daarmee behaal je met ribs het beste resultaat.
Waar kunnen we die vinden?
 
@Gent als je met ‘die’ de Easterwood methode bedoelt waar @Bram het over heeft, is hier de link.
 
Terug
Bovenaan Onderaan