BasBQ
Beef en Steak

Spareribs 3-2-1 methode, geen succes

Vandaag weer een poging en met alle tips en was een heel stuk beter.

2 ribben met basis bbq rub. De ene gelakt met BBQ saus de andere met Saus Guru Late Apple Harvest. De gewone BBQ saus was toch het lekkerste.

2e stap 1 uur en kwartier ingepakt met boter en appelsap gedaan. Ze hadden een goede bite nog hadden ietsje zachter mogen zijn maar waren erg lekker met goede rooksmaak.
73a869a52deed2cdac0a71aadb7dc253.jpg
4fb0c3bbbf63ecdef2af8a68f270eab2.jpg
d4d102e82d72e4123e318e86425b116a.jpg
4f49b54f3385337b260cf29e11a7a142.jpg
b029fed7e08713a3fcffa08361ff00b3.jpg
f9c6da45f3a5afaa3d1b4fc6ae3d6614.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer een poging en met alle tips en was een heel stuk beter.

2 ribben met basis bbq rub. De ene gelakt met BBQ saus de andere met Saus Guru Late Apple Harvest. De gewone BBQ saus was toch het lekkerste.

2e stap 1 uur en kwartier ingepakt met boter en appelsap gedaan. Ze hadden een goede bite nog hadden ietsje zachter mogen zijn maar waren erg lekker met goede rooksmaak.
Zo blijf je jezelf verbeteren. wat een heerlijk leven toch. lekker vaak achter de bbq
 
Vandaag weer een poging en met alle tips en was een heel stuk beter.

2 ribben met basis bbq rub. De ene gelakt met BBQ saus de andere met Saus Guru Late Apple Harvest. De gewone BBQ saus was toch het lekkerste.

2e stap 1 uur en kwartier ingepakt met boter en appelsap gedaan. Ze hadden een goede bite nog hadden ietsje zachter mogen zijn maar waren erg lekker met goede rooksmaak.
73a869a52deed2cdac0a71aadb7dc253.jpg
4fb0c3bbbf63ecdef2af8a68f270eab2.jpg
d4d102e82d72e4123e318e86425b116a.jpg
4f49b54f3385337b260cf29e11a7a142.jpg
b029fed7e08713a3fcffa08361ff00b3.jpg
f9c6da45f3a5afaa3d1b4fc6ae3d6614.jpg
De aanhouder wint!💪🏻
 
Toch nog lekker wat YouTube filmpjes gekeken en weet nu niet wat ik hierna ga proberen. Had al gehoord van de Easterwood methode en wilde YouTubers videos kijken maar de aanbevelingen kwamen met nog 2 toffe manieren.

Ralf de Kok geeft aan dat een Kamado geen vocht nodig heeft. Dus geen lekbak met vocht maar ook niet inpakken.

Hij gaat bakken indirect op 140 graden en dan met het lakken als stap 2 gaat hij naar 160 graden tot ze klaar zijn.

Pitmaster X werkt met 3 stappen maar dan puur op temperatuur. Hij pakt 125 graden en wacht tot 70 graden want daarna pakt geen rook meer. Dan gaat hij ze inpakken en garen tot ze 92 graden zijn. Hierna uitpakken aflakken en bakken tot de lak gedroogd is.

Ik zat te denken: beide methodes spreken aan. Ralph geeft aan dat 125 voor hem ook de beste temperatuur is maar op kamado werkt 140 beter. Daarom wellicht Pitmaster X zijn methode gebruiken maar dan met 140 ipv 125.

Maar twijfel ook om Pitmaster of Ralph zijn methode zonder aanpassing te doen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn er 2 methodes:

- Of Easterwood op hogere temperatuur en snel.

- Of de 3-2-1 varianten.

Voor fall of the bone moet je bijna de 3-2-1- wel doen. En zacht worden ze alleen als je ze echt inpakt en "smoort".

Easterwood is ook lekker maar dan heb je gewoon iets meer bite.
 
Volgens mij zijn er 2 methodes:

- Of Easterwood op hogere temperatuur en snel.

- Of de 3-2-1 varianten.

Voor fall of the bone moet je bijna de 3-2-1- wel doen. En zacht worden ze alleen als je ze echt inpakt en "smoort".

Easterwood is ook lekker maar dan heb je gewoon iets meer bite.
Dat dacht ik ook, en zo zie ik het ook hier op het forum. Kwam op Youtube de volgende video's tegen die me doen twijfelen of ik die methodes ook niet moet proberen.



Iemand ervaring met deze methodes?
 
72
Iemand ervaring met deze methodes?
Yes. De pitmaster x methode. Al vind ik zijn 125 graden wat aan de hoge kant. Ik zit zelf zo rond de 110.

Pak in bij 72 en kook niet alleen op temperatuur. Tegen het einde van het inpakken doe ik een "buigtest" ooit eens geleerd van een Amerikaanse, ribben moeten om je "handvouwen" maar ze mogen net niet breken. Eat more vegans heeft hier pasgeleden nog een video over gemaakt 3-2-1 of op temperatuur en gevoel ribben.

Ik heb ook de 3 delen 2 delen 1 deel gebruikt en zelfs de vrouw die het liefste het bot eruit pakt en dan eet vind de temperatuur en gevoel methode lekkerder.

Heb je nog vragen, stel ze gerust.
 
Bedankt voor deze feedback. Super dat je vragen wilt beantwoorden. Heb er een paar.

Die 110 graden op wat voor BBQ doe je dat?

Ralph de Kok houdt een hogere temperatuur aan op de kamado dan bij zijn andere apparaten. Wellicht dat dat kan schelen?

Dat van het voelen snap ik. Mijn idee was de temperatuur aanhouden van Pitmaster X. Want die kan ik inregelen op de probe. Het voelen is dan meer een controle of hij nog langer moet.

Ik wil proberen de tijd te verkorten en malse ribben te hebben. Het resultaat hoeft geen perfectie te zijn als de tijd omlaag gaat en het gemak omhoog. Wat is dan beter wel of niet inpakken? Inpakken lijkt me goed vanwege stomen maar Ralph geeft aan dat de kamado een vocht huishouding in het keramiek heeft.
 
Ribben e.d. kook ik op een kamado. Ik heb veel moeten leren en vooral geleerd van verschillende forum leden hier.

Qua temperatuur kun je wel hoger gaan, ik maak ook wel eens "snelle" ribben, via een dubbel indirect methode. In mijn geval met sloroller en deflectors, het kan ook met deflectors en een pizza steen ofzo. Dan zit ik op een rooster temperatuur van 130 a 135 graden, veel hoger was hier geen succes.

Inpakken verkort de tijd wel, je kunt dit volledig doen of een "foil boat", ik prefereer zelf liever een volledig ingepakte rib, met wat boter en wat bbq saus is hier de favoriet.

Maar temperaturen en voelen word hier meer gewaardeerd dan een 3,2,1. In principe is het temperaturen en voelen ook een 3,2,1 alleen werk je niet met tijd.
 
Zal nog even duren voordat ik ribben maak maar ga het dan denk ik op 125 graden doen met indirect zonder sloroller.
Na het roken inpakken. Als ze goed voelen zoals je omschrijft alleen nog aflakken en kort direct om een korstje te maken en de saus te laten harden.
 
Zal nog even duren voordat ik ribben maak maar ga het dan denk ik op 125 graden doen met indirect zonder sloroller.
Na het roken inpakken. Als ze goed voelen zoals je omschrijft alleen nog aflakken en kort direct om een korstje te maken en de saus te laten harden.
Kijk vooral ook eens naar de video van eat more vegans, dan krijg je een idee. En bbq blijft toch een beetje proberen, dat maakt het juist zo leuk.
 
Ik ben helemaal van de 3,2,1 methode afgestapt. Gewoon een goede kwaliteit ribs kopen. Zeker een nacht in een goede rub in folie in de koelkast. Daarna in alu folie met een paar klontjes boter en wat appelsap een luchtdicht pakketje maken. Dan de kamado op ongeveer 150 graden indirect. Ik doe zelf ongeveer 2,5 uur. Daarna uit de folie halen en iets van 20 min met een glaze "afbakken" om en om. Lekker met kerst nog gegeten. Is je kamado niet zo groot (in mijn geval de bastard medium) kan je pakketjes maken en die opstapelen in alu bakjes. Werkt perfect. Het aflakken moet je wel even apart doen maar dat doet niets af voor de smaak.
 
Gebruik je dan geen rookhout? Want ingepakt kun je geen rook pakken.

Vraag me trouwens af: waarom lees ik.nooit of zie ik nooit mensen in YouTube tutorials de 3e fase boven open vuur doen? Mij lijkt dat de 3e fase dan een stuk korter kan en je een beetje een korstje kunt maken.
 
Gebruik je dan geen rookhout? Want ingepakt kun je geen rook pakken.

Vraag me trouwens af: waarom lees ik.nooit of zie ik nooit mensen in YouTube tutorials de 3e fase boven open vuur doen? Mij lijkt dat de 3e fase dan een stuk korter kan en je een beetje een korstje kunt maken.
Boven open vuur is de Mephis style ribs.
Die gaan alleen direct hoog boven het vuur op 175 graden C.
321 methode is niet heilig. Ik pak mijn ribben nooit in en bereid ze qua malsheid ongeveer volgens de KCBS regels.
(Overigens: Fall off the bone is mushy, is overcooked, is not done. Daar heeft pitmaster x een punt.)
 
(Overigens: Fall off the bone is mushy, is overcooked, is not done. Daar heeft pitmaster x een punt.)
Ieder zijn/haar smaak gelukkig. Hier zweren ze er bij. Voor iets meer bite kan je natuurlijk ook het gaaringsproces wat verkorten.
Verder ben ik niet echt een fan van een rooksmaak en zeker niet met spareribs maar ook dat is smaak. Smaak haal ik uit een goede rub in dit geval en ook dat is experimenteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan