BasBQ
Beef en Steak

Spareribs 3-2-1 methode, geen succes

Edwin84

Stoker
Berichten
326
Voorheen gaarde ik de spareribs voor in de oven in alu folie met water en dan afgrillen op de bbq. Doe voelen van het bot maar hadden een lekkere bite nog.

Nu voor het eerst op de kamado de 321 methode.

Kamado met thermometer.boven het rooster en dan tussen de 107 en 120 graden aanhouden. Ribben in de rub 2 met olie en rib, 3 met mosterd en rib.

Eerste sessie 3 uur. Daarna insprayen met appelsap en met wat roomboter inpakken in alu folie 2 lagen. 45 minuten weer terug op Kamado.

Daarna even laten rusten op kamertemperatuur omdat het iets te vroeg voor het eten was.

Per abuis al ingelakt ipv eerst opwarmen en dan lakken. Toen op de kamado en gewacht tot de temperatuur 70 graden was. Durfde warmer niet aan omdat ze al zo gaar leken.

De smaak was wel ok maar je moest ze van het bot afkluiven en ze waren een beetje droog. Wat heb ik fout gedaan?

570526bef7b9b7a7c7787252794be19f.jpg
32c097594693c0ee851c82f05e51dd01.jpg
fac27b9aba23f83bd9bdb4aa3883ed33.jpg
83a42a8abda6848d760c8c8c2659aadd.jpg
6c402da7f532aadb54373a1a26b296f7.jpg
d6efba37743efe11a79fb3cdf887857b.jpg
a7098cb007bff17070d176e400de736b.jpg
0006b5a751e36021b6466e4e40654d56.jpg
 
Kan aan vanalles liggen.

Onder andere:
- 3u roken is vrij lang. In de VS gebruiken ze vaak dikbevleesde buikribben. Jij hebt wat dunnere rugribben gebruikt.
- Jij sprayt pas na de 3u roken. Normaal is het de bedoeling om tijdens die 3u af en toe te bevochtigen. (Om het uur bvb.)
- 45min in de folie is dan weer wat kort om de ribben fall-off-the-bone te krijgen. Verdubbel dit eens.
- De kwaliteit van het vlees is ook belangrijk. En het ene varken is het andere niet...
 
Ik zou denken minder lang in de rook en zeker langer inpakken.
Daar ligt de sleutel tot malsere ribben.

3-2-1 is met onze ribben geen vast gegeven, meer een leidraad in delen.
Dus 3 delen rook, 2 delen ingepakt en 1 deel lak.

Meestal doe ik 2 1/2 uur rook, 2 uur ingepakt en 30 min lak.

Maar als naar 2 uur ingepakt blijkt dat ze nog niet naar mijn zin “prikken” dan blijven ze gewoon langer liggen.
 
Laatst bewerkt:
Probeer de volgende keer 2 uur roken, 1.5 uur ingepakt en dan een half uur afgelakt op 110 graden en dan zijn ze helemaal goed. De middelste kan je nog kiezen voor 1 uur en 15 minuten als je ze niet te zacht wilt.
 
Ah duidelijk bedankt voor de tips. Dus gewoon meer vloeistof gebruiken en prikken om de zachtheid te checken bij stap 2.

Als ik het goed begrijp kunnen ze na stap 1 erg stug zijn maar door stap 2 krijg je ze altijd weer zacht als het maar lang genoeg stoomt.

Ribben kwamen van een lokale keurslager dus neem even aan dat de kwaliteit goed is.
 
Wat de rest zegt :)
 
Zo doe ik het.
Het zijn vrij dunne spareribs dan niet gaan werken met tijd maar met de thermometer de temperatuur van je vlees gaan checken.
Ik spray meestal om de 45 minuten en pak in rond de 65°.
Daarna prikken tot ik de rib zacht genoeg vind.
Uitpakken weer op het rooster en aflakken dit ook gewoon bekijken en als ik er tevreden over ben gaat de rib er van af
 
Ah duidelijk bedankt voor de tips. Dus gewoon meer vloeistof gebruiken en prikken om de zachtheid te checken bij stap 2.

Als ik het goed begrijp kunnen ze na stap 1 erg stug zijn maar door stap 2 krijg je ze altijd weer zacht als het maar lang genoeg stoomt.

Ribben kwamen van een lokale keurslager dus neem even aan dat de kwaliteit goed is.
Je bent ze in stap twee ook niet aan het stomen dus lekker strak inpakken
 
Afgelopen weekend hadden we drie strengen ribben ,Noskos de spareribs er op even in laten trekken .
Twee uur roken met kersen hout ,toen ingepakt met alles er op en er aan ook twee uur ,en toen drie kwartier bloot er op en aflakken met noskos saus ,ze waren perfect zo ga ik het voortaan doen ,echt geweldig iedereen tevreden.
 
Wat ik doe:
-3 uur roken
-2 uur ingepakt met Roomboter ,agave siroop ,bbq saus (origineel deed ik basterd suiker maar nu doe ik vaak bbq saus)

Uit de folie zijn ze wat vochtig en dat ”bak” ik droog en dan zijn ze bij mij altijd perfect.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elmo
Uit alle reacties merk ik op dat ik volgende keer meer ga bevochtigen, langer fase 2 en prikken/ voelen op zachtheid.

Heel fijn om te weten hoe het volgende keer beter kan :)
 
Als ik ze inpak om te garen met appelsap doe ik er altijd een scheut wijnazijn bij. Als ze klaar zijn proef je daar niets van maar ze zijn wel supermals. Heb het ooit een keer met cola gedaan. Eenmalig omdat ze hier van het botje moeten vallen. (Opdracht van de vrouw 😂)
 
Dat prikken is eigenlijk helemaal niet nodig. Het is een klein beetje op gevoel. Maar gemiddeld is 1.5 uur of 90 minuten genoeg voor botermals.
 
Ik spray nooit tijdens de rookfase.

Wel strak inpakken met voldoende vocht en dan ca 2 uur. Na ca 1 tot anderhalf uur voel ik aan de pakketten. Als ze naar "breken" neigen zijn ze botermals / fall of the bone.
 
Je moet niet meer rechtop zetten in de inpakfase. Eigenlijk heel logisch want het sappig/mals koken gebeurd in de vloeistof.. Zorg dus dat ze met de vleeskant naar beneden liggen in deze fase.. Je kan ze dan prima even stapelen om ze in de laatste ff fase weer in 't rekje te zetten.
 
Tijdens het roken spray ik meestal om het half uur de ribben nat.
Appelsap
Appelcider
Whiskey

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Tijdens het roken spray ik meestal om het half uur de ribben nat.
Appelsap
Appelcider
Whiskey

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Pakt de rook ook veel mooier… 👍
 
Denk dat hier al voldoende info gegeven is. Belangrijkste is dat die 3-2-1 een leidraad is en voor mezelf werkt dat enkel en alleen bij dikbevleesde St.-Lous Cut.

Het is een beetje inschatten hoe bevleesd de ribben zijn en den tijden daaraan aan te passen. Wat het sprayen betreft, dat doe ik meteen al vanaf het begin om de 30min. De overschot van de spray (50/50 appelazijn en appelsap met een dikke scheut Jack Daniels) doe ik nog bij de ribben als ik ze inpak samen met wat boter. Bruine suiker doe ik er niet meer bij, want ik eet graag hartig ipv zoet.

Ik ben ietsje minder kieskeurig. Ik kan genieten van alle soorten. Ook als er wat bite aan zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan