BasBQ
Beef en Steak

Spare ribs voor koken of niet??

Wij zijn BBQ-ers en voorkoken is geen BBQ.
Maar de 3-2-1 methode is eigenlijk een BBQ truuk op het voorkoken.
Er werd hier al gezegd dat bijvoorbeeld Aziaten hun ribs voorkoken, dat doen zij meestal in een marinade, en gebruiken daarna de overgebleven marinade/bouillon als basis voor hun saus.
Om geheel in de BBQ wereld te blijven, en niet ondergedompeld te worden in een vat pek en een lading veren over je heen te krijgen, kun je het gewenste resultaat volledig op de BBQ bereiken, met 1 groot verschil je gooit geen vleessmaak weg wat je met voorkoken hebt (de reactie van Domi: bouillon maken)
Het beste resultaat krijg ik altijd met een natte Marinade.
En dan kun je met de 3-2-1 of wat ik met Baby Back Ribs doe (de ribs die je doorgaans in NL koopt) 2 - 3/4 - 3/4 (is een aangepaste 2-1-1 methode)

Ik zet de ribs in de marinade (zwemmen) en laat deze minstens 4 uur intrekken of een nachtje over laten staan.

2 uur op het rooster indirect op 110-115 graden C met eventueel wat rookhout, 3/4 uur inpakken in alu folie, hier kun je dan wat overgebleven marinade aan toevoegen (dit is dus het BBQ truukje op het voorkoken) en daarna 3/4 tot 1 uur laten drogen, hier kun je het laatse kwartier een Mop geven met de marinade.

Hier kun je mee experimenteren, je kan de boel ook omgooien door eerst in te pakken bijvoorbeeld, maar dan heeft rookhout toevoegen als ze uit de alu komen geen zin meer.
Maar als je geen rookje aan je vlees wilt hebben is dat misschien een optie.
Een korte sear geven voor een grilsmaakje als ze uit de alu komen behoort ook tot de opties, maar kijk uit dat de boel niet verbrandt door de suikers in je marinade.
Kortom, lekker experimenten, en volledig op de BBQ ;)
 
Gewoon lekker proberen en vergelijken met ribs die je 'klassiek' bereidt.  Vind je het lekker, prima toch. Niemand die jouw smaak kan be?nvloeden.

Heb het zelf in haast ook wel eens gedaan en ze in een uur op de WGA afgegaard.
Waren prima te doen voor een doordeweekse hap, zonder de rooksmaak.
 
DMM zei:
Gewoon lekker proberen en vergelijken met ribs die je 'klassiek' bereidt.  Vind je het lekker, prima toch. Niemand die jouw smaak kan be?nvloeden.

Heb het zelf in haast ook wel eens gedaan en ze in een uur op de WGA afgegaard.
Waren prima te doen voor een doordeweekse hap, zonder de rooksmaak.

Helemaal mee eens, maar alles wat je "normaal" gesproken in de keuken voorbereidt kun je op de BBQ ook bereiken, met meestal met een beter resultaat
Ook smoren en stoven............ heeft het altijd toegevoegde waarde? Nee, maar je bent wel 100% bezig met de Q, en hij staat toch al houtskool of briketten te consumeren, dus kun je die warmte beter positief benutten.
Ik kook bijna niet meer in de keuken, hier staat de BBQ bijna elke avond aan, tsja gekookte aardappels, pasta, rijst dat vind ik niet de moeite waard om ook op de Q te bereiden, al kan het natuurlijk wel.
 
helemaal eens met DMM

DMM zei:
Waren prima te doen voor een doordeweekse hap, zonder de rooksmaak.

maar kan ook prima in t weekend.

over tijdwinst ,want daar gaat t eingelijk om door ts.
de vacuum methode door mij omschreven doen qwa smaak niets onder dan de traditionele manier.
en neemt ook nog is rook op.

en wbt  wel of niet de tijd nemen voor een bepaalt soort vlees mag toch ieder voor zn eigen uitmaken.
mijn voorkeur gaat bv naar ham en procureur in kruiden/pekelbad en steek daar met liefde veel tijd in.
en als ik vaak lees hoe hier de hammetjes  door de meerderheid bereid/afgeragt wordt en de stoker dan ook nog is met tig veren in zn knt wordt gestoken dan zakt mijn broek acuut af.

maar goed: ik maak me dr verder niet druk meer om.
heb net wat van mn ribbels ontdooid en die gaan voor slapen gaan nog ffn de koekepan in .
is goed voor de nacht rust,
 
Daar gaat het ook helemaal niet om AV. Misschien moet je de vraag in het eerste bericht nog eens goed lezen!  :-O
Er wordt gevraagd of er mensen voor zijn om spareribs eerst voor te koken voordat ze op de Q gaan.

En nee, natuurlijk is daar niemand voor. We zitten hier op een BBQ-forum en niet een 'normaal' kookforum.

Als je de tijd hebt dan maak je spareribs volledig op de Q en zelfs als je geen of minder tijd hebt is er de mogelijkheid om de bereiding in meerdere keren op te delen.
Dat het met voorkoken ook kan en ook goed resultaat kan geven en naar persoonlijke mening makkelijker is en ook lekker is en dat je meer rust daarmee hebt en...en...en... is totaal niet van belang.
 
Ik ben ook een fel tegenstander van het voorkoken van spareribs.
In mijn ogen niks anders dan soep trekken. M.a.w. je trekt alle lekkere smaakjes uit het vlees.

Echter vanochtend bedacht ik me dat sousvide wellicht wel een goed resultaat kan geven.
Vlees lekker in de kruiden zetten, vacuum trekken en dan langzaam in de oven op 80-90 graden gaar stoven in een braadslee met water.

Nu ik hierover nadenk zou het resultaat zelfs beter kunnen zijn dan de traditionele manier.  :-B

 
Mosseltje zei:
Nu ik hierover nadenk zou het resultaat zelfs beter kunnen zijn dan de traditionele manier.  :-B
Dat zou kunnen. Ik heb zelf een mooie Anova sous vide apparaat-dinges en ik ga het zeker zelf ook een keer proberen.
Maar hoe je het wendt of keert, we hebben het dan niet echt meer over BBQ en al helemaal niet over low & slow BBQ. En dat is in principe toch de religie op dit forum  :p
 
DanBras zei:
Mosseltje zei:
Nu ik hierover nadenk zou het resultaat zelfs beter kunnen zijn dan de traditionele manier.  :-B
Dat zou kunnen. Ik heb zelf een mooie Anova sous vide apparaat-dinges en ik ga het zeker zelf ook een keer proberen.
Maar hoe je het wendt of keert, we hebben het dan niet echt meer over BBQ en al helemaal niet over low & slow BBQ. En dat is in principe toch de religie op dit forum  :p

Ik moet er niet aan denken om de ribs rechtstreeks uit de sousvide op het bord te gooien.  :-&
De sousvide vervangt alleen het grootste deel van de low & slow gedeelte.
Na het sousvide badje nog een half uur in de rook en daarna op iets hogere temperatuur glaceren en afbakken.

Hardcore BBQ? Nee, niet echt.
Maar soms is het wel verdomd makkelijk om een stel lekker voorgegaarde ribs op locatie af te bakken.
 
Ik heb deze discussie al vaak voorbij zien gaan . Zelf ben ik ook een tegenstander van voorkoken simpelweg omdat ze niet meer lekker zijn. Ik eet in geen enkel restaurant nog spareribs omdat ik weet dat ze voorgekookt zijn. En dat was ook de vraag, of wij voorstander zijn. Het antwoord is NEE.
 
Hier ook een dikke vette nee, en tevens ken ik niemand (gelukkig  :-S ) in mijn vrienden/ kennissen/ bbq collega kringen die dat wel doen.  #:-S
Om alle hierboven inmiddels staande redenen.


Mac
 
Het voorkoken van Spareribs vergelijken met soepmaken had ik nog nooit gedaan. Deze uitleg begrijp ik volledig en de tekst "Gij zult uw Spareribs niet voorkoken" kan voor mij op een tegeltje. Nee! Ik kook mijn Sparefibs niet voor!
 
DanBras zei:
Daar gaat het ook helemaal niet om AV. Misschien moet je de vraag in het eerste bericht nog eens goed lezen!  :-O
Er wordt gevraagd of er mensen voor zijn om spareribs eerst voor te koken voordat ze op de Q gaan.

:D: ik heb deze x goed gelezen,,en met die vraag begreep ik meteen dat door TS de bekende knuppel in t hoenderhok gesmeten werdt.
de 5 centjes zijn door ieder weer bijgedragen,,TS zwijgt verder na 2 berichten en trekt nu zn conclusie en gaat vanaf nu zn lekkerste ribs maken B-)

DanBras zei:
Voor de serieuze en hardcore BBQ'er  neem je normaal gesproken de tijd

tja weer een vraag dr bij: wat is een serieuze/hardcore bbq-er .
 
Jullie jagen TS de stuipen op het lijf. Maar zoals vermeld is koken niet gewenst echter wel soms het overwegen waard. Stel dat je met weinig tijd veel ribs moet verzorgen voor onwetende tieners bij een schoolfeest / collega's van werk die je niet mag / etc dan zou ik ze gewoon koken. Graag of niet want alternatief is gebakken lucht.

Sent from my SM-N910F using Tapatalk

 
Mosseltje zei:
Ik moet er niet aan denken om de ribs rechtstreeks uit de sousvide op het bord te gooien.  :-&
Dat zie je mij toch ook nergens zeggen?!  :-O
Natuurlijk moet je na een sous vide bad de ribbels nog afgrillen, anders kan je ze net zo goed meteen in de prullenbak smijten  :D

AV zei:
:D: ik heb deze x goed gelezen,,en met die vraag begreep ik meteen dat door TS de bekende knuppel in t hoenderhok gesmeten werdt.
Zoals gezegd wordt er in de TS gevraagd 'wie voor het voor koken van spareribs' is. En op een BBQ-forum waar het bereiden van voedsel op de BBQ wordt gepredikt, lijkt me dat redelijk een schot voor open doel
Maar ga jij ook gerust door met het maken van je ongetwijfeld lekkere spareribs, want daar twijfel ik niet aan. Maar als je deze inderdaad voor kookt en daarna grilled, dan ben je dus voor 90% bezig met normaal koken en voor 10% met 'BBQ'. Zo simpel is het  :D

AV zei:
tja weer een vraag dr bij: wat is een serieuze/hardcore bbq-er .
Als je dat nog moet vragen als je op een BBQ-forum rondhangt en daar berichten leest....  :-S
Niet iedereen hoeft of moet natuurlijk een 'hardcore' BBQ'ers te zijn, maar het gaat er met BBQ lijkt mij toch voornamelijk om dat je een gerecht helemaal of grotendeels op de BBQ klaar maakt. Dus voor de gemiddelde NL'er hebben we het dan over een hardcore BBQ'er, maar hier op het forum ben je dan eigenlijk gewoon niet meer dan normaal bezig  :D
 
Ik lees het meer als een principe kwestie hier dan in het objectief bekijken van het resultaat.

M.a.w... als je ze nou vet lekker vindt voorgegaard hoor je hier dan niet thuis op dit forum? Dat haal ik een beetje uit sommige reacties. Bbq is ook koken hoor.. Algemene benaming voor voedsel bereiden. De wijze waarop maak je toch lekker zelf uit?

Je maakt ze sowieso op de Q, voorgegaard of niet.
Of moet ik nou geloven dat hier echt nou niemand ooit eens een klare hamburger op de q heeft gegooid? ;)

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk

 
Ik denk dat de meesten hier na het bereiden van de spareribs volledig op de Q ze niet (meer) gaan voorkoken. Sommigen hebben ze nog nooit voorgekookt, willen er ook niet aan denken.
Je krijgt met deze andere bereiding nou eenmaal een ander resultaat. 3-2-1 geeft ook een ander resultaat dan 4 a 5 uur aan 1 stuk.
Maar als je het zelf lekker vindt, doe het vooral! In dat geval ben ik erg benieuwd naar je bevindingen en je persoonlijke top recept ;) Je weet maar nooit!

En tja, je moet ook een beetje met humor naar reacties weten te kijken :D
 
Pek ende veren! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan