BasBQ
Beef en Steak

Spare ribs bewaren na rubben

Dennisborst

Tondelzoeker
Berichten
6
Hoi iedereen!
de vorige keer dat ik spare ribs ging maken had ik de rub een uur van te voren aangebracht. Nu wil ik ze +-24 uur in de rub zetten om het verschil te proeven, en omdat ribs nu eenmaal heerlijk zijn.

Een vraag die daarbij komt; hoe bewaar ik de ribs in de koelkast? Maakt het uit of ik er huishoudfolie overeen doe of aluminium folie, aangezien de ene meer ‘ademt’ dan de ander.
Ik ben benieuwd naar jullie tips en advies, bedankt alvast!

Gr. Dennis

IMG_8486.jpeg


IMG_8488.jpeg
 
Ik zou er plasticfolie overheen doen. Of ze zelfs inwikkelen in plasticfolie.
Met aluminium op een RVS bak kun je een klein potentiaalverschil krijgen. Als de folie dan het vlees raakt en daar zitten zuren in kan er een reactie ontstaan waarop de folie in kleine balletjes op je vlees uiteenvalt.
 
Oh en zo lang van te voren in de rub zetten zou ik ook niet doen. Het zout gaat het vlees ‘curen’ dus je verandert de structuur en smaak.
 
Ik verplaats deze even naar het juiste forumonderdeel, de rookkamer, L&S en H&F zijn voor reportages kort of lang waar een foto van de bereiding op de BBQ verplicht is.
 
Oh en zo lang van te voren in de rub zetten zou ik ook niet doen. Het zout gaat het vlees ‘curen’ dus je verandert de structuur en smaak.

De rub gaat er nu niet meer af iig :) bedankt voor de tip! Ik ben benieuwd naar het verschil!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik zou er plasticfolie overheen doen. Of ze zelfs inwikkelen in plasticfolie.
Met aluminium op een RVS bak kun je een klein potentiaalverschil krijgen. Als de folie dan het vlees raakt en daar zitten zuren in kan er een reactie ontstaan waarop de folie in kleine balletjes op je vlees uiteenvalt.

Dank je!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Oh en zo lang van te voren in de rub zetten zou ik ook niet doen. Het zout gaat het vlees ‘curen’ dus je verandert de structuur en smaak.

Kan ik dit proces nu ook vertragen of minimaliseren? Bijvoorbeeld door het gebruik maken van een olie oid ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Een avond van te voren in de rub zetten is prima zat hoor. Zelf zou ik ze standaard in de vershoud folie inpakken. In veel rubs zit knoflook waardoor alles in je koelkast naar knoflook gaat smaken.
 
Kan ik dit proces nu ook vertragen of minimaliseren? Bijvoorbeeld door het gebruik maken van een olie oid ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik persoonlijk zie het nut niet ervan in om een sparerib de dag van te voren in te rubben. Ik smeer mijn spareribs op de dag dat ik ze maak een uurtje van te voren in met mosterd en dan zet ik de rub erop en dan maak ik mijn bbq gereed en dan gaan ze op de bbq, dan rook ik ze voor 3 uur, dan pak ik ze in voor 45 min tot 60 min en dan haal ik ze uit de verpakking ( ligt eraan hoe ze eruit zien ) anders lak ik ze gelijk en laat ik ze 10 tot 15 min liggen anders gaan ze 30 min terug op de bbq en lak ik ze in die tussen tijd. ik heb nog nooit een slechte sparerib gehad in me leven als ik ze op deze mannier maak
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan