BasBQ
Beef en Steak

Soort van gerookte ham voor op de boterham

 
 
 

ZBBQZ

Stoker
Berichten
304
Ik heb een Ribeye van het Duroc varken van 2 kilo en die wil ik graag gaan omzetten in een gerookte ham.


whNKQbUl.jpg



Ik maak gebruik van een pekel en schat in dat ik 4 liter nodig heb. De helft van de pekel is net van het vuur af en ik heb er van alles in gedaan. Gekneusde peper, knoflook teentjes, laurierblaadjes, een paar kruidnageltjes, een paar grote uien, een slok armagnac, een paar slokken rode wijn, een paar jeneverbesjes, bruine suiker en mogelijk nog meer maar dat ben ik dan al vergeten. Het is een soort van 'gooi er maar in' pekel geworden  :p:


rYm2StCl.jpg



Ik kwam uiteenlopende hoeveelheden colorozo zout tegen en ik ben gegaan voor de hoeveelheid van 8 eetlepels per 2 liter water die Bert noemt in dit topic: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=5850.0

Ik ben van 15 gram per eetlepel uitgegaan en dat komt neer op 120 gram voor 2 liter pekel. Voor deze pekel van 4 liter heb ik dus 240 gram gebruikt. Vanwege de dikte van het vlees ga ik voor 7 dagen in de koelkast pekelen op 2 graden celcius en daarna spoelen en tenminste 24 uur drogen.

Als er zaken zijn waar ik niet aan heb gedacht of als het niet klopt hoor ik het graag!

Z.



Kleine update:

Ik vond de vorm van het vlees al een beetje raar. Het was in de kern nog een beetje bevroren. Nu ik het vlees een klein beetje wilde trimmen en het echt uit de verpakking haalde bleek waarom ik het er zo raar uit vond zien:


3JVwPdAl.jpg




Het zijn gewoon twee stukken van een kilo  :blush:. De pekel is al klaar, maar ik had met minder dan 4 liter afgekund. Ik neem aan dat dit niets veranderd?



10/09/2015 14:20 Udate:

Zojuist het vlees uit de pekel gehaald en afgespoeld. Wat me opviel was dat een paar plekjes niet de grijzige kleur hebben gekregen. Zijn dit de plekken waar het vlees de pan en het bord hebben geraakt waardoor de pekel er niet bij kon komen? Is dit een probleem?  :-/


NJn4hHIl.jpg



Het vlees gaat nu de koelkast in om te drogen. Ik ben van plan om ze morgenavond te roken.


12-09-2015 update:

Gisterenavond is het er niet van gekomen, maar vanmiddag gingen ze erop:


XMGvHJRl.jpg



Ondertussen hier het forum weer eens afgespeurd en geinspireerd geraakt door de honing/mosterd glaze. Hier gaan ze richting de kern van 63 graden:


uTs80rtl.jpg



Ze staan nu na te garen/af te koelen:


QYTnCNSl.jpg




Als ze afgekoeld zijn gaan ze de koelkast weer in en hoop ik dat als ik ze morgen ga snijden dat ze mooi roze zijn van binnen!



13/09/2015 Finale:

Zojuist aangesneden en geproeft. Ze zien er naar mijn idee goed uit en smaken prima. De middelste plakjes hadden naar mijn smaak wel nog wat zouter gemogen. De buitenste zijn prima. De smaak is goed. Het is een vette ham geworden!

Gdxt8i3.jpg



De komende dagen gaan we heel wat stokbroodjes ham eten (nooit gebeurd)  ;)


Z.
 
Verandert niets... pekel concentratie is wat er toe doet.
Handiger twee stukken dan weet je zeker dat pekel voldoende penetreert.
Ik maakte onlangs beenham en had een nog groter stuk waar de pekel niet helemaal de kern bereikte.
Ik zou de volgende keer een deel van de pekel injecteren denk ik.
 
Ok, bedankt Sander. Ik moet denk nog wel de 7 dagen aanhouden toch?
 
Kan iemand mij zeggen hoe lang ik deze ham kan bewaren als deze:

[list type=decimal]
[*]in plakken is geneden en in vershoudfolie in de koelkast ligt op 3 graden celcius
[*]in een grotere homp in vacuum in dezelfde koelkast ligt
[*]in een grotere homp in vacuum in de vriezer ligt bij -24 graden celcius
[/list]


Ik heb in de volgende tabel gevonden dat het wel heel erg lang is:http://www.marmelot.com/marmelot/vacuum-houdbaarheidstabel.php. Hier staat dat het 90 dagen los in de koelkast en onder vacuum 365 dagen is. Gaat dit ook op voor deze hammen?

E.a. bepaald of ik wat ga weggeven of niet  :p

Z.
 
Terug
Bovenaan Onderaan