BasBQ
Beef en Steak

Soepkip

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
alweer een hele tijd terug 'ontdekte' ik soepkip na een aflevering van klootwijks wilde keuken. natuurlijk wist ik daarvoor ook wel van het bestaan van soepkippen, maar ik gebruikte ze alleen maar voor... soep.  :D

intussen gebruik ik soepkip voor tagines, spaanse stoofschotels, coq au vin, eigenlijk alles waar kip in suddert of stooft. voor snelle of 'droge' bereidingen gebruik ik het niet. ik heb 1 keer een soepkip geroosterd in de oven en hoewel het vlees heerlijk was, bleek het vel niet te eten. en dat is voor mij wel een beetje waar het bij een gegrilde/geroosterde kip over gaat!

na het succes van de peking eend met een perfect gelukte velletje vroeg ik me toch af of ik de soepkip niet nog eens moest proberen. met een recept van serieus eats dat eigenlijk bedoelt is voor kalkoen, ben ik een soepkip van 3 kg te lijf gegaan. eerst de ruggegraat eruit knippen en de kip platleggen. dat viel nog lang niet mee, deze kip zat heel wat steviger in elkaar dan die kleine vleeskuikens. vervolgens heb ik het vel helemaal losgewerkt van het vlees, wat ook al een flinke toer is. dan de rub erop, met zout en bakpoeder. ik heb de kip drie dagen laten pekelen/drogen.

IMG_20160206_163323.jpg


IMG_20160206_163356.jpg


gisteren heb ik de kip indirect op de bbq gelegd, met de poten richting de kolen. om het vet op te vangen heb ik op het kolenrooster onder de kip de braadslede gelegd, later (niet op de foto) heb ik hier in stukken gesneden aardappel in gelegd om het kippenvet op te vangen en zo te roosteren. de bbq was tijdens de sessie rond de 140 graden ongeveer. ik heb wat kersen- of perenhout gebruikt (ik weet niet meer welke zak wat is... ik gok kers gezien de geur).

na een paar uur was de filet 65-70 en de poten 80 graden, en konden we aan tafel. helaas was de aardappel niet gaar genoeg! te grote stukken kennelijk. terwijl de kip rustte heb ik de aardappel in het braadvocht in de pan nog even verder gebakken. erbij had ik coleslaw en Domi's n?4 Sweet BBQsauce. de filet was heeeeeeeeeeel mooi, heel sappig, heel zacht en heel veel kipsmaak. echt misschien wel zowat de lekkerste kipfilet die ik ooit gemaakt heb.

IMG_20160206_193948.jpg


MAAR!
Het vel was hard van buiten en kauwgum daaronder. niet te eten dus. en dat was echt zonde want de rub was erg lekker, dat proefde we bijvoorbeeld aan de aardappels die in het kruiden/kippenvet mengsel hadden liggen bakken.

vandaag heb ik de poten van de kip opgezet, die weliswaar gaar waren maar toch minder (ik hou gewoon niet van 80 graden gare kippenpoot, ze moeten van het bot vallen dan zijn ze pas echt lekker). na een paar uur tegen de kook aan was alles boterzacht en gaar, ook het vel wat natuurlijk gewoon meegegaan was de pan in. ik heb bij wijze van experiment die stukken vel weer opgebakken in de pan, en warempel, dat gaat. helemaal crispy en lekker. de paar stukken die niet knapperig genoeg werden naar mijn zin heb ik door de bbq beans gemalen, die werden er ook heel smakelijk van. met de kip heb ik net nachos gemaakt met die kippenvel-bbq-refried-beans.

toch wel erg lekker eten allemaal, maar ik blijf voortaan echt bij het stoven/sudderen van de soepkippen.
 
ik hou ervan
 
Leuk om te lezen over deze experimenten, erg leerzaam!
 
En creatief!
 
Daar houd ik van. Dankjewel voor het delen.
Geweldig trouwens, die serie van Klootwijk!
 
Leuk experiment, bedankt voor het delen van de info!
 
Gaaf! Kan me voorstellen dat er meer smaak aan zit.
Zeker omdat het wat oudere dames zijn.
Waar koop je trouwens een dergelijke soepkip? Bij de poelier zie ik eigenlijk alleen maar vleeshaantjes liggen.
 
Markv zei:
Gaaf! Kan me voorstellen dat er meer smaak aan zit.
Zeker omdat het wat oudere dames zijn.
Waar koop je trouwens een dergelijke soepkip? Bij de poelier zie ik eigenlijk alleen maar vleeshaantjes liggen.
deze kwam van de markt, maar de islamitische slager heeft ze ook. en de surinaamse winkel hier ook, of bij een roti zaak binnenstappen en vragen waar ze hun 'harde' kip vandaan halen.

er zijn trouwens zeker wel verschillen in de soepkippen. zelfs als ik ze bij dezelfde slager haal merk ik dat er af toe kippen bij zitten met heel veel en minder sterke smaak. deze kip bijvoorbeeld had een goede kippensmaak maar niet extreem sterk. ik heb ook wel eens een kip geserveerd waarbij mijn gasten vroegen hoe ik de smaak van 10 kippen in 1 kip gestopt had.

en ik zie ook verschil in de bouw, deze kip was enorm en had goede kipfilet. het zou best een vleeskippen-fok-moeder geweest kunnen zijn dus ofzo? ik heb ook wel eens kip met relatief weinig filet, mogelijk oude legkippen-hen.

het liefst zou ik natuurlijk hierheen gaan om ze te kopen, maar dat is voor mij een beetje ver weg: http://wvandermeer.nl/winkel/

grappig dat jij dan weer makkelijk aan haan kunt komen, daar heb ik hier wel eens moedeloos naar gezocht! alleen de vleesjuwelier-wildpoelier had haan en die was absurd duur. ik zocht toen een oude haan (voor de coq au vin) maar de poelier zei dat die in nederland niet meer bestaan, alleen jonkies.
 
Lekker lekker
 
Soepkip dus, dat moeten we hier dan ook maar eens gaan proberen. Klootwijk rules
 
we hebben er bijna een hele week van gegeten, nachos, burritos, salade... die kippenvel-kippenbouillon-refried-beans waren echt helemaal de bom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan