Beef en Steak

Snelle bavette!

Robdijn

Pitmaster
Vooraf al excuses voor de weinige plaatjes, het was niet mijn intentie om een uitgebreid draadje te dichten, maar de smaak was toch echt te goed om enkel in het I love grillmarks alleen fotos geen tekst te plaatsen.
Gisteren besloten dat vandaag de BBQ aan moet na het pizza geweld van afgelopen vrijdag. Er lag nog één stuk vlees in de diepvries, een bavette van 1.3kg 👌🏻, in de koelkast ermee om te ontdooien.
Nog even getwijfeld om vrienden uit te nodigen, maar besloten om wat te compenseren voor de vegetariërs 🙈.
Ik begin wat off-topic:
Vanmorgen het plan om mijn motor eens van stal te halen, daar heb ik ook al bijna een jaar niet op gereden. Even klaargezet, ketting gesmeerd, banden opgepompt, verlichting gecontroleerd en de spiegels gesteld, ready to go!
Deceptie aldaar, accuspanning te laag om te starten. Met het zweet op de rug tegen beter weten in een poging tot aanduwen gedaan 😂 ik hoop dat de buren het niet gezien hebben. Terug naar binnen, druppellader eraan (ja zo dom was ik, die heb ik, ik heb zelf zelfs een stopcontact voorzien speciaal voor dit doel recht naast de motor), leren pak van mijn lijf gestroopt, toch eens op dat knopje duwen, en ja hoor, loopt 😅.
Pak weer aan en vol goede moed gaan rijden! Eerste meters gingen prima, alles rustig laten opwarmen, kleine 2km snelweg alvorens hier een leuk stukje bochten werk te vinden is. Snelweg af klinkt mijn motor toch een stuk gaver dan dat die eigenlijk is! Ik heb ineens een 750cc 3 cilinder in plaats van een 1000cc 4 cilinder… klinkt dik, maar niet de bedoeling natuurlijk. Zo nu en dan weer 4 cilinders, dan terug naar 3.
Terug naar huis, motor in de garage, druppellader eraan en hopen dat de accu het enige probleem gaat zijn 😅. Zometeen nog maar een poging wagen, als mijn buik nog in het pak past 🫃🏼.
Nu maar eens on-topic, de bavette was inmiddels goed genoeg ontdooid om voor te bereiden. Eens wat recepten opgezocht en besloten wat te freewheelen. Bavette uit de verpakking, wat silverskin verwijderen en in een marinade gezet van sojasaus, Worcester saus, zwarte peper en een klein beetje honing.
Een kleine 2 uur later de BBQ naar 250C dome temperatuur en het gietijzeren rooster maar eens erbij gepakt.
Vlees in twee stukken gesneden en het eerste maar eens kennis laten maken met het loeihete rooster 👌🏻
Paar minuutjes later mocht ik spieken en draaien, dat zag er goed uit!
IMG_7436.jpeg

Klein stukje dubbel gezeten zo te zien, achja.
Vanaf nog een paar minuten later de temperatuur in de gaten gehouden. Bij een graad of 45 in het dikste stuk van de BBQ gehaald om te rusten. Vervolgens het tweede stuk dezelfde behandeling gegeven. Toen nr 2 kon rusten was het eerste uitgerust en klaar om aangesneden te worden.
Eenvoudig met ovenfriet en een rauwkost verorberd. Geen foto’s helaas.
Wel nog van stuk nr twee klaar om aangesneden te worden.
IMG_7437.jpeg

Het was voortreffelijk, en eigenlijk te veel, maar toch op gegaan 🫃🏼🤤.
Quisson perfect medium rare voor beide stukken 👌🏻
Mijn peuter heeft zowaar een stukje geprobeerd, en vond het lekker! Maar geen interesse in nog een stukje 😂.

• Leuk
Waarderingen: Noah
Dit ziet er top uit! Hopelijk draaien al je cilinders weer vrolijk mee. Blijft toch een verschrikkelijk goeie combi; dagje motorrijden en daarna de bbq aan 😎

Terug
Bovenaan Onderaan