BasBQ
Beef en Steak

Smokerbox op 105 graden?

Neles70

Tondelzoeker
Berichten
11
He allemaal, zoals ik al aangekondigd ben ik as we speak bezig met mijn eerste ribs (op de weber pulse 2000). Eerst tot 250 graden voorverwarmd en als test smokerbox erop gezet. Ging prachtig roken. Maar de ribs leg je erop met temperatuur van 105-125 graden. Hoe gaat dat dan met de smokerbox? Hoe krijg je de boel aan het roken en leg je voordat de box is uitgerookt op de lage temperatuur de ribs erop? Benieuwd hoe jullie dit doen! Groet
 
He allemaal, zoals ik al aangekondigd ben ik as we speak bezig met mijn eerste ribs (op de weber pulse 2000). Eerst tot 250 graden voorverwarmd en als test smokerbox erop gezet. Ging prachtig roken. Maar de ribs leg je erop met temperatuur van 105-125 graden. Hoe gaat dat dan met de smokerbox? Hoe krijg je de boel aan het roken en leg je voordat de box is uitgerookt op de lage temperatuur de ribs erop? Benieuwd hoe jullie dit doen! Groet

Neem aan dat zelfde uitdaging zich voordoet bij gas en houtskool bbq?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bij de gasser leg je de smokerbox rechtstreeks op de flavorizer bar. Eigenlijk zo dicht mogelijk bij de hittebron, zoals je bij de kolenvariant ook zou doen. (Als je in dat geval al een smokerbox zou gebruiken, maar das weer een ander verhaal)
De smokerbox leg je in dat geval op de hittebron wanneer de wenselijke temperatuur hebt bereikt, nét voordat je het vlees erop legt.
 
Dank voor je reactie! Dan zou ik de box rechtstreeks op de warmtespiraal moeten zetten.. hmm zou dat we goed zijn voor de spiraal?
 
Zit er geen beschermkapje, die vet en druipsels tegenhoudt, bovenop de spiraal?
 
Nee het is het rooster en dan daaronder de warmtespiraal. Zie foto
BB61875D-B659-495D-BF8A-D866CA4DF164.jpeg
 
Probeer hem dan eerst op het rooster te leggen en kijk even of dat genoeg hitte geeft voor de smokerbox. Just in case ;)
(wel boven de spiraal die aanstaat / direct)
 
Ja dat heb ik gisteren gedaan! Bij test met 250 graden ging roken perfect. Maar toen ik ribs ging maken op 120 graden gebeurde er niks op rook gebied. Dus daar zit nu ook even mijn uitdaging..
(Ribs waren overigens heerlijk!)
375506BF-7973-4883-9157-A4EA4CEC0778.jpeg
 
Zou het een idee zijn om de smokerbox even "aan te jagen" met een torch of een gloeiend kooltje? Als hij eenmaal rookt en er trekt voldoende zuurstof door je Pulse moet hij wel blijven roken. Doen mensen vaak ook met tubesmokers.
 
Hé Jaap, die tubesmoker kende ik nog niet! Die ziet er een stuk geschikter uit (icm de pulse) dan de smokerbox die ik heb gekocht. 🤔
 
Wellicht kan je de de smoke pallets ook in je doos gebruiken 'k heb geen idee moet je ze wel aansteken maar als het eenmaal rookt??? 🤔
 
Terug
Bovenaan Onderaan