BasBQ
Beef en Steak

Smoked Whole Salmon

 
 
 
 

Mac

Gerijpt
Berichten
3.494
Al langer als een jaar geleden ge?nspireerd geraakt door Jord Althuizen van Smokey Goodness, door een foto van een gerookte hele zalm hier op ons forum.

Die moest ik ook ooit eens maken.
Toen had ik er de barbecue niet voor...........nu echter wel.

11192995144_febc2cee38_c_d.jpg


Getriggerd door een aanbieding van de Makro, heb ik mijn stoute schoenen aan getrokken, en ben een prachtige zalm gaan halen.  :)

11193549543_9a75209373_c_d.jpg


72 cm lang, en 4,1 kg schoon aan de haak, wat een beest  B-)
Na het schoonmaakwerk, de zalm gevuld met wat schijfjes citroen en takjes thijm, en meer niet.
Om zoveel mogelijk vocht binnen te houden ook niet de zijkanten ingesneden of iets dergelijks.

11193411036_e90495d3b3_c_d.jpg


Als rookhout, heb ik een cederhouten plankje opgeofferd voor het goede doel, en deze in stukjes gedeeld.
Ondanks dat ik op moment van schrijven over de grootste uitvoering van de BGE (XL) beschik, blijk deze toch nog centimeters te kort te komen, om deze prachtige zalm te huisvesten  :-O

11193457313_f97092504b_c_d.jpg
 

Waar het Rib-rek (o sorry, bordenrek)van de IKEA allemaal niet goed voor is.
Helaas stopte het roken eerder als verwacht, en heeft het eindresultaat niet de kleur die ik gehoopt had te zien. (had wat meer de kleur van een gerookte makreel verwacht), en is deze niet zo mooi als Jord's exemplaar (ik weet mijn plaats weer  ;) )

11193163466_8343554e1f_c_d.jpg


Gegaard tot 54 gr C (en nog ff laten rusten) bleek een juiste beslissing, de zalm was heerlijk sappig, en mals.

11193656414_d1af8e1836_c_d.jpg


Het achteraf in plakken snijden, voor een mooi eindplaatje, ging het niet worden, en daardoor moest ik creatief zijn. (maar dat valt nog niet mee)
Uiteindelijk besloten, om de huid er voorzichtig af te halen, en de zalm in brokken te delen.
Vervolgens een sneetje brood geroosterd, met een laagje kruidenkaas, blaadjes groen, en een uit de losse pols gemaakte dressing gecre?erd.
Al met al een zeer smakelijke lunch  :)

11193623654_745cf2157e_c_d.jpg


11193521286_cc59be3692_c_d.jpg


Ziet het er niet lekker uit of wat  :)

Volgende x wat meer rook, en ze is perfect.
Volgende x ?, ja die gaat er zeker komen.  :)

Wil je meer weten, neem dan ff een kijkje op mijn blog:
Smoked Whole Salmon

Mac

 




 
jammer dat je ons niet uitnodigt dan. 4,1 KG is immers voldoende om samen met wat genootschapsleden deze vis te delen ;)
 
Dat ziet er serieus lekker uit! En tegelijk weer een dingetje voor de lijst :D
 
wouw hee, dat zijn zeker de betere uitdagingen, ik zeg niet vaak dat iets op mijn lijst komt, maar deze zeer zeker wel  ;)
 
Nou, gezien het vocht wat mijn bakkes in stroomt....zijn die foto's toch wel erg goed gelukt :-O
 
Wil ik ook wel doen !!  Er zijn toch ook wel kleinere visjes??  4.1 kilo is misschien een beetje veel met z'n tweetjes! :-O
 
Slurp, kwijl, druip lekkerrrrrrrrrr  :D
 
Dat ziet er geweldig lekker uit dit mogen ze ala minuut voor mijn neus zetten.Mooie foto's top.
 
Je brengt mij wel op een idee zo...mooi als voorgerecht in een salade of gewoon ouderwets een lekker cocktailtje
 
Net ontbijt achter mijn kiezen, maar water loopt me toch direct in de mond. Ziet er erg lekker uit!
 
Dat heb je goed gedaan!
 
Mooi project hoor
 
Spectaculair gerecht! Leuk idee man. Ziet er heerlijk uit dat bordje.
 
Ziet er top uit, kleur misschien iets minder zoals je zegt maar hij mag er zeker zijn!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan