BasBQ
Beef en Steak

Skillet/ovenschaal/aluminium wegwerpbakje/etc...

 
 

Rocker

Pitmaster
Berichten
706
In verschillende recepten kom je het gebruik van een skillet tegen (bijv. voor het aardappelpannetje). Nu heb ik zo'n ding niet in huis, en ik weet zeker dat ik een boze vrouw krijg als ik er eentje zou gaan kopen nu...
Aan de verschillende foto's te zien is het echter ook wel uit te wisselen met bijv. een ovenschaal, of zo'n aluminium druipbakje.. Klopt dat? En wat zijn dan de voor-/nadelen van het een tov het ander, of zijn er nog bepaalde dingen waar je op moet letten??
 
Skillet koop je voor je leven en dat van je nazaten. Ovenschaal kan ook als hij van metaal is en die alu bakjes ook. Het is maar wat je wil.
 
Ik denk dat een skillet wel lekkerder werkt omdat de warmte goed gelijkmatig verdeeld wordt, vooral met zo'n aluminium bakje krijg je hotspots waar je eten kan gaan aanbranden.

Ben je binnenkort niet jarig of zo? Of geef een skillet aan je vrouw voor haar verjaardag ;)
 
Ben ik niet helemaal met je eens Nosmo, als je tests ziet met pannen dan heb je eigenlijk met gietijzer het meeste last van hotspots, het is een slechte geleider maar door de massa houdt het de warmte wel goed vast.
De meeste gerechten doe je trouwens indirect dus dan speelt dat niet zo'n grote rol.
 
ik maak mijn aardappelpannetjes meestal in een aluminium druipbak. En dat bevalt mij prima.
Heb daar zelf nog geen last mee gehad dat het er aangebrand uitkomt.
En wat Dennis zegt klopt, je doet het indirect, dus heb je ook niet veel kans op aanbranden
 
Gietijzer hoeft trouwens niet duur te zijn hoor, ik heb een skillet en een kleine Dutch Oven (zonder pootjes) ooit bij de Sligro gekocht en beide waren onder de tien euro.
 
Wij hebben hier alleen maar glazen of aardewerk overnschalen... de bakblikken even buiten beschouwing gelaten zeg maar.. Dat gaat dus niet werken begrijp ik?
Mijn verjaardag is pas in oktober, dus daarvoor zou ik nog even geduld moeten hebben :)

de druipbakjes heb ik laatst nog een setje van gekocht, maar op termijn is dat natuurlijk ook weer duurder (of kan je ze nog rustig een paar keer hergebruiken?)
 
Waarom werken glazen ovenschalen oid dan eigenlijk niet? Qua temperatuur is het toch niet echt een verschil met een normale oven zou ik zeggen...??
 
Ik heb ooit een aardewerken ovenschaal gebruikt, die brak gewoon door midden.  Me niet afgevraagd waarom het niet werkte, gewoon nooit meer gedaan. Dus ik heb voor jou geen afdoende antwoord.
 
Temperatuur is vaak niet zo gelijkmatig als in een oven en glas zet dan op de ene plek meer uit dan op de andere, heb weleens een foto gezien van een pyrex schaal die van de barbecue kwam en daarna aan stukken was gespat op het aanrecht.
 
Duidelijk... hoef ik ook niet te gaan proberen dus :D Dank voor de antwoorden, weet ik in elk geval wat me te doen staat :D
 
Als je toch bij de Ikea bent, zou ik ook kijken of ze een Fantast thermometer hebben, zeer handig en goedkoop
 
Die heb ik thuis al liggen, 2 zelfs :) En ook het pannenrekje voor de spareribs heb ik al gehaald.. ;) Maar zit inderdaad wel te denken wat nog meer nuttig kan zijn..

Want volgens mij kan je zo'n braadslee ook prima gebruiken als druipbak toch?
 
Een metalen bak of schaal kan heel goed. Ik heb zelf een ronde metalen schaal van de action. Deze vorm is makkelijk voor het groene eitje om op de platesetter te zetten. En weet dat Bert een ovalen schaal heeft in zn primo. Ik doe er meestal alu folie over, dat scheelt weer schoonmaken. Heb ook een metalen druipbak van BigGreenEgg en die heeft een soort anti aanbak laag wat wel makkelijk schoonmaakt.
 
Ik gebruik ook een grote braadslede als druipbak.
Die zijn makkelijker te verwijderen uit de barbecue, en ook goed schoon te maken.
In vergelijking met aluminium schaaltjes van Weber zijn ze nog eens veel goedkoper.
 
Ja hoor, prima bak daarvoor!
 
Frits zei:
In vergelijking met aluminium schaaltjes van Weber zijn ze nog eens veel goedkoper.
Dat was ook een beetje mijn idee inderdaad... Hoef je niet telkens nieuwe te kopen.
Denk toch dat het dan morgen word voor ik naar de Ikea ga.. kan ik vanavond nog even opmeten hoe groot de braadslee moet zijn :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan