BasBQ
Beef en Steak

Short Ribs (voor het eerst)

 
 
 
 

Marcel

Pitmaster
Berichten
824
Dit vloog me vandaag zo in de kar bij de Makro (? 7,49 per Kg) en moest het wel meenemen. 2,7 Kg Ierse Short Ribs.
Woensdag a.s. maar weer lekker vroeg de WSM aan want ze mogen wel lekker lang.

Qua voorbereiding vergt het niet al te veel werk en ook lees ik dat zeezout en zwarte peper voldoende is.

Heb nog even de tijd hierover na te denken en tip's zijn welkom.
ed7fc3f57e066fcd01cbbafc1d28e481.jpg
 
Mooi stuk maar wel het vlies aan de botkant eraf halen veel succses woensdag  :)
 
Thanks,

Heb besloten de Short Ribs eerst 24 uur in pekelwater te zetten, (70 gram coloroso zout op een liter, wat laurier en een magma pepertje)

Qua kruiden speurtocht wordt er vaak alleen maar zout en peper gebruikt. Vandaar besloten de Short Ribs alvast in de nattepekel te leggen.

Het vlies aan de binnenkant idd verwijderd en vleeskant wat netter schoongemaakt en (zeen)vlies weggehaald. Uiteraard het mooie harde vet lekker laten zitten dat smelt wel weg in 14 uur.

Ik hoop morgenavond eruit te zijn wat ik qua kruiden/rubb erop besluit te doen.....
202c018b98dee37c0af45710b2073e2c.jpg
 
Ik zou beginnen met enkel peper/zout, heeft echt niks meer nodig.

Hier zijn ze meestal na een 8-tal uurtjes klaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Succes. Ik ga je even volgen. Ben benieuwd naar de kleur. Of het colorozozout helemaal tot in de kern is kunnen komen.
 
De pekel geef ik tot 21:00 en hoop dat het coloroso zout voldoende tijd heeft gehad en dan wil ik er uit zijn qua kruiden/rub.

De Koffie-Cola Short Ribs van Ben zien er idd ook wel SUPER uit. Laat ik nu een vervent innemer van beiden zijn....
911020c827dfa76d41d04bc58bc3e4c3.jpg
 
Ik neem aan dat je de Colorozo gebruikt enkel voor de kleur?
Voor conserveren (beschermen tegen listeria en botulisme bacteri?n) heb je geen colorozo nodig voor 1 nachtje pekelen

Mooie ribs, ben benieuwd.
 
@ Frits, het coloroso zout heeft geen conserverende noodzaak. Gewoon ff kijken wat de kleur doet na 24 uur.

Zojuist na 24 uur pekelwater de rub erop gedaan. (zie foto) Deze lijkt me wel wat.

Net nog even de BBQ saus gemaakt. Waarvan ik bij deze het recept er even bij zet.

Recept BBQ Saus
- 2 theelepels Zwarte peperkorrels
- 1 theelepel Zeezout grof
- ? theelepel Mosterdzaad
- ? theelepel Chilivlokken
Bovenstaande kruiden lekker door de vijzel halen.

- ? theelepel Gemberpoeder
- ? theelepel Ve-Tsin
- ? theelepel Gerookte paprikapoeder
- ? theelepel 5 Spices
- 4 theelepels Uienpoeder
- 5 eetlepels Bruine basterdsuiker
- 1 eetlepel Witte basterdsuiker
Bovenstaande kruiden afmeten in een bakje doen.

- 2 theelepels Maple sirup
- 1 theelepel Honing
- 1 eetlepel Balsamico azijn
- ? theelepel Worcester Sauce
- 35 ml Jack Daniels
- 70 gram Tomaten pure
- 1 cup Heinz tomaten ketchup
- 2 cup Coca Cola
- 1 cup Espresso
Bovenstaande vloeibare ingredi?nten langzaam aan de kook brengen in een pan. Al roerende alle kruiden toevoegen. 30 minuten zachtjes laten door pruttelen afkoelen en klaar.

Netto resultaat is 700 gram heerlijke redelijk pittige BBQ saus.
11b4f727f5b8c09158d050be5a718733.jpg
64dffc98bc8599217f4eaae9b583538a.jpg
 
Veel plezier ;)
 
Marcel zei:
@ Frits, het coloroso zout heeft geen conserverende noodzaak. Gewoon ff kijken wat de kleur doet na 24 uur.

Frits ????  :-O :-O
Nee joh Frits is veel knapper dan ik.

En probeer je Shortribs eerst zonder saus, want ze hebben echt niks nodig, wij doen hooguit een klein beetje jus (gemaakt me oa het vocht van de short ribs dat uit de alu folie komt) op ons bord en slepen daar een stukje vlees doorheen
 
Snap ook niet goed waarom je die rub en saus gaat doen, zeker niet als je het voor de eerste x doet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Oeps... Sorry Ewald,
Dank voor de tip's en gedeelde bezorgdheid en adviezen.
De BBQ saus ga ik niet gebruiken om de Short Ribs te lakken op enig moment. Deze Saus was op en dacht deel dit receptje even.
Ik heb deze BBQ Saus "Polly's pleasure" genoemd. Het is een best pittige BBQ saus en zelf ben ik hier wel weg van.

De Short Ribs liggen er op. Met wat Kersen en Hickory. De ribs waren na een nachtje koelkast 4,6C kern. De WSM op 107C. Nu op naar kern 70C en afhankelijk van de tijd inpakken met wat boter en GEEN Rubsaus!
3efa8a5fac66b3e6f6a72e33a49c1cd4.jpg
 
Zo ff een update nu het klussen klaar is. De Short Ribs hangen lekker op de 70 C. Bij kern van 72C ga ik ze inpakken met boter.

Ben benieuwd hoelaat we kunnen genieten van deze Short Ribs. Het zal er best ingaan nu ook het Sedum op onze FaManLie Cave ligt. Een klein feestje nu onze tuin echt af is.

PS: het sedum levert ook een soort CO2 kompensatie voor al het barbecueen.
fe5445406d297eb921999baa6e2d3c38.jpg
 
Sinds 08:15 op 107C en om 16:45 ingepakt bij kern van 72C. Het optrekken van het vlees over het bot valt nog mee, ik had meer verwacht. Het opgevangen lekvet cq vleessap is te verwaarlozen. Het vlees voelde goed, zeker niet droog. De kerntemperatuur viel terug naar 69C maar is, as we speak, 74C.

Ik heb, nu de Short Ribs zijn ingepakt, de pit temperatuur verhoogd naar 110C mischien verhoog ik nog tot 115C maar hoger wil ik niet gaan ondanks dat de buikjes al behoorlijk beginnen te knorren.
e69990bd063dfd2c9f34cb86a9ce25cd.jpg
 
De botjes komen toch al netjes tevoorschijn. Ziet er al veel belovend uit. We wachten in spanning af
 
#SHORTRIBS

Een lekker, ik zeg heerlijk stukje rundvlees. Lekker sappig en het bot was er eenvoudig uit te halen.

Mijn logboekje staat weervol met aantekeningen voor een volgende keer en die gaat er zeker komen.

In het vlees is duidelijk de uitwerking van het coloroso zout te zien waarmee de vraag van Bram is opgelost.(Nee, niet tot de kern in 24 uur pekel)

Als er tips zijn hoe ik dit in 8 uur klaar kan krijgen hoor ik ze graag.

Bedankt voor de support, tips en het lezen.
b6b9cba18e757fede7ad34d3ea13b0f2.jpg
 
Ziet er goed uit Marcel. Misschien volgende keer de pekel ook injecteren. zodat het zout tot de kern komt.
Beefribs in 8u klaar hebben... Miss als je de ribben per stuk gaat garen. Maar vrees dat het eindresultaat er onder zal lijden. Ik denk eea eerder inpakken. Bij 60gr kern. Dan zal je waarschijnlijk tijd winnen. Maar zal wel ten kosten van je bark gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan